Biståndshandläggare SoL äldreomsorg

Kristianstads kommun / Administratörsjobb / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 84 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer med funktionsnedsättningar samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt stöd- och serviceenheten. I förvaltningen finns också kost- och restaurangenheten, myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne.



Vill du jobba tillsammans med oss med fokus på medborgarens behov?
Vi har fått möjligheten att utöka antalet biståndshandläggare för SoL äldreomsorg.

Är det du?

På myndighetsenheten arbetar handläggare som har ansvar för beslut enligt Socialtjänstlagen (SoL), Lag om stöd och service (LSS) till vissa funktionshindrade och Lagen om bostadsanpassning samt en boendeprioriterare som ansvarar för anvisning av boende och korttider. Även omsorgsförvaltningens avgiftshandläggare arbetar på myndighetsenheten. Myndighetsenheten ansvarar också för det förebyggande arbetet, frivilligverksamhet och kultur i vården.

Myndighetsenheten består av tre enheter. Enhet 1 har idag 24 medarbetare, enhet 2 har 19 medarbetare och enhet 3 har 17 medarbetare. Därutöver finns en ledningsgrupp med myndighetschef och tre enhetschefer.

Publiceringsdatum
2019-01-09

Dina arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare på myndighetsenheten har du självständigt ansvar för handläggning, uppföljning och utvärdering av insatser enligt SoL äldreomsorg. Du samarbetar med flera team och är underställd enhetschefen som du kommer att ha närhet till. Dina arbetsuppgifter innebär att utreda enskild människas rätt till stöd och hjälp utifrån sina behov och förutsättningar. Huvudsakligen innebär det att utreda, besluta och följa upp insatser enligt SoL. Dokumentation sker i Procapita och LifeCare.

Som biståndshandläggare förväntas du bidra till att verksamheten håller en hög kvalitet med nöjda kunder. Du bidrar till ett gott arbetsklimat och teamkänsla utifrån ledorden: trygghet, självständighet och delaktighet. Vi vill att medarbetarna på myndighetsenhet får ansvar och ges möjligheter att anta utmaningar. På Myndighetsenheten är du som biståndshandläggare delaktig i utvecklingsarbete genom arbetsgrupper samt ansvars- och specialistområden. I arbetsgruppen finns en blandning av stor erfarenhet och ny kompetens med en vilja att stötta och hjälpa sina kollegor.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har examen från socionomprogrammet eller sociala omsorgsprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Vidare har du goda kunskaper i för området gällande lagstiftning. Erfarenhet från handläggning enligt SoL eller LSS är meriterande. Det är meriterande med erfarenhet i verksamhetssystemen Procapita och Life Cares handläggarportal. Kommunikation och dokumentation är en central del i arbetet varför det krävs datorvana och goda kunskaper i svenska. Arbetet kräver B-körkort.

Jobbet kräver att du är självständig, utvecklingsinriktad och ansvarsfull. Du har lätt för att samarbeta och kommunicera i tal och skrift. Du har beslutsförmåga och kan omsätta mål och visioner till praktisk handling.

Anställningsvillkor
Vi erbjuder en tillsvidareanställning med start 2019-03-01 eller efter överenskommelse. Placering är på östra kommunhuset i Kristianstad med närhet till busshållplats och goda förbindelser till centralstation.

Vi använder oss av löpande urval kallar löpande till intervju. Detta innebär att jobbet kan komma att tillsättas innan sista visningsdag av annonsen som är 2019-01-31. Välkommen med din ansökan så fort som möjligt.

Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta enhetschef Åsa Gunnarsson på 044-13 57 47.

Rekryteringen kan innebära att vikariat uppstår, varför vi även söker efter dig som är intresserad av vikariat. Ange i din ansökan om du även är intresserad av vikariat.

Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.

I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: 2019-03-01 tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-01-31
Ange följande referens när du ansöker: OMS-2019/20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Åsa Gunnarsson, enhetschef 044-13 57 47

Företag
Kristianstads kommun

Adress
Kristianstads kommun
Västra storgatan 12
29180 Kristianstad

Kontorsadress
Västra storgatan 12

Jobbnummer
4544633

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: