Biståndshandläggare med fokus på uppföljningar, Myndighet

Strängnäs kommun, Myndighet / Administratörsjobb / Strängnäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Myndighet i Strängnäs

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?

Utredningsenheten äldre och personer med funktionsnedsättning tillhör socialkontoret och på enheten arbetar totalt 20 medarbetare; en enhetschef, två gruppledare, 10 biståndshandläggare inom äldreomsorg, fem biståndshandläggare inom LSS/socialpsykiatri, en handläggare som arbetar med färdtjänst/riksfärdtjänst och en bostadsanpassningsbidragshandläggare.

Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi tror på utveckling av vår verksamhet och genom ett aktivt medarbetarskap samt ett tillitsbaserat ledarskap ser vi gärna att du vill vara med och bidra till arbetet med ständiga förbättringar. I verksamhetsområdets uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi visar engagemang, uppnår resultat, främjar länkande och bidrar till utveckling. Vi är nyfikna, har ett öppet och positivt klimat och vi gläds med varandra i framgång samt stöttar varandra i motgång.

Vi erbjuder en arbetsplats där du och dina kollegor trivs, mår bra och utvecklas. Du erbjuds även friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och extern handledning. Vi arbetar aktivt med arbetsmiljön och erbjuder återhämtning på arbetstid.

Publiceringsdatum
2023-08-07

Arbetsuppgifter
Vi satsar nu på området uppföljningar och inrättar en ny tjänst på enheten som primärt ska fokusera på att följa upp befintliga beslut.

Vår målgrupp är både barn och vuxna som på grund av fysiska och/eller psykiska funktionsnedsättningar har behov av stöd för en fungerande vardag. På enheten handlägger vi ärenden enligt Socialtjänstlagen, Lagen om Stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), lagen om färdtjänst, lagen om riksfärdtjänst samt lagen om bostadsanpassningsbidrag. Fokus på tjänsten kommer ligga på uppföljningar av beslut enligt socialtjänstlagen, men det kan även bli aktuellt med uppföljningar av ärenden enligt LSS samt exempelvis handläggning av tillfälliga utökningar av personlig assistans enligt LSS i samband med ordinarie assistents sjukdom, samt i övrigt förekommande arbetsuppgifter på enheten.

Som biståndshandläggare med fokus på uppföljningar kommer du att följa upp befintliga beslut om bistånd och insatser, vilket innebär att ta emot ansökningar, bedöma behov samt utreda rätten till bistånd/insatser och fatta beslut enligt gällande lagstiftning. Arbetet är till stor del självständigt, men sker även i nära samarbete med övriga biståndshandläggare

Arbetet innebär att du har kontakt med den enskilde, deras anhöriga eller legala företrädare samt övrigt nätverk runt den enskilde. Du gör även hembesök och kommer ha tät kontakt med våra samverkanspartners både inom och utom den kommunala organisationen. Eftersom arbetet ofta innebär att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt.

I arbetet ingår också att aktivt söka information om nya domar och att använda sig av juridiska databaser för att hålla sig uppdaterad kring rättsläget. Därutöver deltar du i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar för att förenkla och förtydliga vårt arbete.

Vi arbetar utifrån den personcentrerade metoden Individens behov i centrum (IBIC) och vårt verksamhetssystem är Treserva.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• examen som socionom eller beteendevetare eller har annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig,
• goda kunskaper om aktuell lagstiftning och myndighetsutövning,
• giltigt körkort med B-behörighet, då vissa möten sker i brukarens hem eller på annan plats,
• god förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift på svenska.

Vi ser det som meriterande om du har:
• erfarenhet av myndighetsutövning och har arbetat som biståndshandläggare inom äldreomsorg eller funktionshinderomsorg.
• erfarenhet av biståndsbedömning enligt IBIC.
• arbetat i verksamhetssystemet Treserva samt i kommunikationssystemet Prator och/eller Cosmic link.
• erfarenhet och kunskap av målgruppen äldre och personer med funktionsnedsättningar.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och vill att du delar kommunens värdegrund, utveckling, respekt, tydlighet och öppenhet. Du är engagerad, driven och tar stort ansvar för ditt arbete.

Som person söker vi dig som har förmågan att:
• ha många processer igång samtidigt
• vara flexibel och ha lätt för att ställa om och göra omprioriteringar i ditt arbete,
• kommunicera och skapa förtroende för din roll hos såväl brukare som anhöriga och samarbetspartners,
• arbeta självständigt men också är en utpräglad lagspelare.

Varmt välkommen med din ansökan redan idag!

ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Strängnäs kommun rökfri arbetstid.

För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.

I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "323/23".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365)

Arbetsplats
Strängnäs kommun, Myndighet

Kontakt
Enhetschef
Maria Andersson
0152 291 29

Jobbnummer
8009428

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Myndighet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Myndighet: