Biståndshandläggare

Salems kommun / Administratörsjobb / Salem
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Salem, Botkyrka, Ekerö, Södertälje, Huddinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Salems kommun i Salem, Botkyrka, Södertälje, Stockholm, Österåker eller i hela Sverige

Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi är en växande kommun som idag har 17 500 invånare och närmare 1000 anställda.

Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande och vi är stolta över att våra verksamheter ofta visar mycket goda resultat. Arbetsplatsbeskrivning:

Som biståndshandläggare på myndighetsenheten är du del av en spännande enhet där det finns utvecklingsmöjligheter. På enheten arbetas det med biståndshandläggning inom äldreomsorg, LSS och socialpsykiatri.

En av våra duktiga biståndshandläggare kommer att gå på föräldraledigt och vi söker därför en ny kollega. Enheten består av en gruppledare, en administratör, fem biståndshandläggare som utreder och fattar beslut inom funktionsnedsättningsområdet samt fem biståndshandläggare som utreder och fattar beslut inom äldreomsorgen. Vi tar emot ansökningar och utreder både inom SoL och LSS. Vi utreder riksfärdtjänst samt har rådgivning inom budget och skuld. Vi arbetar utifrån ett salutogent förhållningssätt med individen i fokus.

Publiceringsdatum
2024-11-13

Dina arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter handlar om myndighetsutövning, först och främst med inriktning mot äldreomsorgen, men även arbete med andra målgrupper förekommer utifrån verksamhetens behov.

Som biståndsbedömare arbetar vi både självständigt och strukturerat, tar emot och handlägger ansökningar, utreder, bedömer och analyserar behov hos individen samt fattar beslut om stöd och insatser på ett rättssäkert sett. Efter beslut följer vi kontinuerligt upp de genomförda insatserna. Utredning och uppföljning görs genom bland annat samtal och möten med individen. Vi använder oss av IBIC som ett stöd i detta. Vi samverkar både internt och externt. I arbetet ingår att kunna informera kommuninvånarna om vår verksamhet samt om andra verksamheter inom kommunen. Dokumentation sker i verksamhetssystemet Treserva. Vi arbetar processinriktat, strukturerat och behovsorienterat.

Du blir en del av en arbetsgrupp som präglas av god stämning, bred kompetens, ansvarstagande, generositet och höga ambitioner. Vi erbjuder dig, förutom ett meningsfullt arbete på en trevlig enhet, en introduktionsplan där dina tidigare kunskaper beaktas för att du ska känna trygghet och få en bra start. Vi värnar om en god arbetsmiljö samt ditt engagemang och intresse.

Kvalifikationer
Du har en examen från socionomprogrammet eller utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av myndighetsutövning inom SoL samt god kunskap inom relevant verksamhetsområde, IBIC (individens behov i centrum) och att arbeta efter lagar och rättspraxis. Det är meriterande att ha erfarenhet av myndighetsutövning inom andra av de områden enheten arbetar med som exempelvis LSS. Du har god datorvana samt god kunskap i det svenska språket både skriftligt och muntligt då det ställs krav på dokumentation och utredningssamtal. Det är önskvärt med utbildning och/eller kunskap om utredningsmetoder.

Du har god social kompetens och lätt för att samarbeta med andra, men också förmåga att arbeta självständigt. Som person bör du vara flexibel, ha empatisk förmåga och lätt för att kommunicera med brukare, anhöriga och kollegor, med flera. Du ska kunna arbeta strukturerat och kunna bidra till att utveckla arbetsformer. Ditt arbetssätt bör präglas av engagemang, drivkraft och med förmåga att ta eget ansvar samt tillskansa sig ny kunskap. B-Körkort är meriterande.

Tjänsten innebär möten med människor i svåra situationer och ställer krav på en trygg och stabil personlighet samt förmåga till självinsikt.

Anställningsvillkor

Vikariat under ett år med möjlighet till eventuell förlängning.

Heltid.

Tillträde: Enligt överenskommelse.

Sista ansökningsdatum: 2024-11-28.

Vi vill att du ska trivas, må bra och utvecklas med oss i Salems kommun.

Vi erbjuder dig därför:

• Kompetensutveckling
• Friskvårdsbidrag
• När arbetet tillåter kan du till viss del arbeta hemifrån.
• En verksamhet med goda relationer.
• En verksamhet med den lilla kommunens fördelar. Beslutsvägarna är korta, och det finns en närhet till våra politiska beslutsfattare.
• En verksamhet som hjälps åt över gränserna och där vi bryr oss om varandra.

Intervjuer kommer att ske fortlöpande under rekryteringsprocessen.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Enligt överenskommelse.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-11-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Salems kommun (org.nr 212000-2874), http://www.salem.se

Kontakt
tf. Enhetschef
Tove Bäverwall
tove.baverwall@salem.se
08 532 591 43

Jobbnummer
9008575

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Salems kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Salems kommun: