Biståndshandläggare

Salems kommun / Administratörsjobb / Salem
2017-01-13
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den aktuella platsannonsen "Biståndshandläggare" (sökbar t.o.m. 2024-11-28) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Salem, Botkyrka, Ekerö, Södertälje, Huddinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Salems kommun i Salem, Botkyrka, Södertälje, Stockholm, Österåker eller i hela Sverige

Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 16 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.

Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Vi erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, en rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vi strävar också efter mångfald och jämställdhet.

Myndighetsenheten består av en verksamhetschef, en administratör, fyra biståndshandläggare som utreder och fattar beslut inom funktionsnedsättningsområdet samt fyra biståndshandläggare som utreder och fattar beslut inom äldreomsorgen. På enheten tar vi emot ansökningar och utreder både inom SoL och LSS, samt Riksfärdtjänst. Vi utreder färdtjänst. Vi arbetar utifrån ett salutogent förhållningssätt med individen i fokus.

Myndighetsenheten genomgår en spännande organisationsjustering och söker därför en ny medarbetare till enheten.

Publiceringsdatum
2017-01-13

Dina arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare tar du emot ansökningar och anmälningar, utreder, bedömer och analyserar behov hos individen samt fattar beslut om stöd och insatser. Detta gör du genom samtal med individen. Dokumentation sker i verksamhetssystemet Treserva.

Efter beslut ska du kontinuerligt följa upp de genomförda insatserna. Arbetet ska vara processinriktat och motivera till förändringsprocesser hos individen. Vi har sedan 2015 påbörjat arbetet med att införa ett behovsorieterat och strukturerat arbetssätt, IBIC.

Du ska samverka med externa och interna samarbetspartners och arbeta förebyggande. I arbetet ingår att tydligt kunna informera kommuninvånarna om verksamheten och arbetet.

Vi söker nu en ny medarbetare som ska ingå i äldreomsorgsteamet.

Kvalifikationer
Socionomexamen eller utbildning arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter är meriterande.

Du ska ha kunskap inom relevant verksamhetsområde och kunskap om gällande lagstiftning.

God datorvana samt goda kunskaper i svenska språket både skriftligt och muntligt då det ställs krav på dokumentation och utredningssamtal. Övriga språkkunskaper är meriterande.

Det är önskvärt med utbildning och/eller kunskap om samtalsteknik.

Du ska ha ett intresse för andra människor och vara intresserad av mötet med dem.

Du ska vara utvecklingsbenägen och hålla dig ajour med gällande lagstiftning.

Ha ett intresse för Socialstyrelsens nationella metoder för kartläggning och bedömning av individer och deras eventuella behov.

Körkort är meriterande.

Tjänsten innebär möten med människor i svåra situationer och ställer krav på en trygg och stabil personlighet.

Anställningsvillkor
Tillsvidare

Heltid

Tillträde: Omgående

Sista ansökningsdatum: 5 februari 2017

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Heltid 100%

Ersättning
Individuell lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-02-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Christina Häckner, Socialchef christina.hackner@salem.se 070-723 94 09

Företag
Salems kommun

Adress
Salems kommun
Rönninge
14480 Rönninge

Kontorsadress
Sanatorievägen 20

Jobbnummer
3260013

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Salems kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Salems kommun: