Avgiftshandläggare

Säffle Kommun / Administratörsjobb / Säffle
2025-07-31


Visa alla administratörsjobb i Säffle, Åmål, Grums, Bengtsfors, Hammarö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Säffle Kommun i Säffle, Åmål, Karlstad, Sotenäs eller i hela Sverige

Välkommen till oss!

I Säffle kommun både kan, vill och vågar vi. Tillsammans bygger vi en hållbar och demokratisk kommun genom tillit, ansvar och engagemang. Vi i Säffle kommun strävar efter att skapa en dynamik och inkluderande gemenskap där invånarna känner sig trygga och engagerade, så har vi formulerat vår vision om hur vi vill leva i Säffle 2035.

Publiceringsdatum
2025-07-31

Beskrivning
Är du intresserad av att arbeta inom administrativa enheten och vill bli en del av vårt team? Vi söker dig som vill ha ett omväxlande administrativt arbete och som tycker att det är motiverande att bidra till en god service för våra kommuninnevånare och kunder.

Om det låter intressant så erbjuder vi dig även en trivsam arbetsmiljö med trevliga kollegor!
Socialförvaltningen verkställer socialnämndens uppdrag inom funktionsstöd, hälso- och sjukvård,
individ- och familjeomsorg samt vård och omsorg. Förvaltningen ger service, omsorg, omvårdnad och rådgivning till ca 2 800 personer i Säffle kommun. Vi arbetar också med förebyggande insatser. För att verkställa detta uppdrag finns ca 450 medarbetare exklusive timavlönade.
Den administrativa enheten hanterar och handlägger administrativa uppdrag, receptionen, ekonomi och budget, avgifter, nämndsekreterarskap, anhörig- och funktionshinderfrågor, konsumentfrågor samt budget- och skuldrådgivning. Enheten är en stödfunktion till samtliga verksamhetsgrenar inom förvaltningen

Dina arbetsuppgifter
Vi söker en vikarierande avgiftshandläggare. Uppgiften är myndighetsutövning och innebär utredning och beräkning av avgifter samt att fatta avgiftsbeslut för insatser vård och omsorg och funktionsstöd. I handläggningen beräknas brukarens avgiftsutrymme utifrån inkomstuppgifter från brukaren, Pensionsmyndigheten eller annan myndighet samt utifrån kommunens avgiftsbestämmelser. Beräkningen görs i verksamhetssystemet Lifecare. Avgiftshandläggaren har delegation att besluta om avgiften, vilket även innebär att bemöta överklagande av avgiftsbeslut. Det ingår också att dagligen svara på frågor från brukare, gode män och anhöriga om avgifter och fakturor.

I samband med faktureringen arbetar avgiftshandläggarna i ekonomisystemet ERP, vilket även gäller vid frågeställningar om fakturan.

I tjänsten ingår även annan debitering och att vara delaktig i framtagande av informationsmaterial samt att effektivisera och digitalisera processer och rutiner. I arbetsuppgifterna kommer även andra administrativa uppgifter att ingå, t ex kund- och leverantörsfakturor

Kvalifikationer
Vi söker dig som har lägst gymnasieutbildning med ekonomisk eller administrativ inriktning och/eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för uppgifterna. Du har goda datakunskaper, flerårig aktuell erfarenhet av administrativa uppgifter och intresse av att effektivisera och digitalisera processer och rutiner.
Du är självgående, ansvarstagande, noggrann, flexibel, kan ta egna initiativ och arbeta på ett strukturerat sätt. Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och har förmåga att förklara beräkningar på ett enkelt sätt. Du har social förmåga och ett professionellt bemötande såväl externt som internt. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. En fördel är om sökande arbetat i Lifecare och ERP samt har bra kunskap och vana att arbeta i Excel.

Anställningsvillkor
Vikariat 100 % 2025-10-01 dock längst 2026-10-31.

För vidare information om våra verksamheter besök: https://www.saffle.se/
Läs mer om Säffle kommuns förmåner på vår http://jobb.saffle.se/

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Ansökan ska skickas via brev till ansvarig chef. Vänd dig direkt till rekryterande chef enligt ovan kontaktuppgifter.

Säffle kommun tillämpar rökfri arbetstid. Vi undanber oss kontakt med annonsförsäljare och övriga media i den här rekryteringen.

Ersättning
månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-08-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/89".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Säffle kommun (org.nr 212000-1900)

Arbetsplats
Socialförvaltningen, Socialförvaltningen

Kontakt
Lise-Lotte Andersson
0533-681686

Jobbnummer
9441821

Prenumerera på jobb från Säffle Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Säffle Kommun: