Arkivassistent
Göteborgs kommun / Assistentjobb / Göteborg
2025-09-22
Visa alla assistentjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg,
Härryda,
Tjörn,
Alingsås,
Orust eller i
hela Sverige Stadsbyggnadsförvaltningen ansvarar för att driva och samordna den fysiska planeringen av Göteborg. Vi bidrar till att skapa en hållbar stad för nuvarande och kommande generationer. Inom vårt uppdrag ryms ansvar för strategisk planering, detaljplanering, lantmäteri, bygglovhantering och tillhandahållande av geografiska data. På förvaltningen arbetar cirka 450 personer.
Stadsbyggnadsförvaltningen är en del av de stadsutvecklingsförvaltningarna som finns i Göteborgs Stad. Gemensamt arbetar vi med att skapa förutsättningar för en fungerande infrastruktur, bostäder och lokaler med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv.
Publiceringsdatum2025-09-22ArbetsuppgifterVi söker nu en vikarierande arkivassistent som under en tidsbegränsad period på ett år kan stärka arbetsgruppen medan en av våra kollegor är på föräldraledighet.
Tjänsten är placerad inom enheten ärendehantering som är en del av avdelningen utveckling och styrning. På enheten arbetar utöver arkivarier även nämndsekreterare och ärendecontrollers. Enhetens uppdrag är att styra, stödja och utveckla stadsbyggnadsförvaltningens ärendehantering och informationsförvaltning. Vi arbetar med att styra förvaltningens informationsflöde för att säkerställa en trygg och långsiktig informationsförsörjning där information framställs, hanteras, förvaras, överförs, skyddas och vårdas på ett sådant sätt att den kan tillgängliggöras, användas och återanvändas under hela den tid den ska bevaras.
Som vikarierande arkivassistent på stadsbyggnadsförvaltningen kommer ditt arbete till största delen utgöras av expediering av allmänna handlingar, ordnings- och förteckningsarbete samt kvalitetssäkring och bearbetning av data. Du kommer också att arbeta i ett av våra ärendehanteringssystem med att gallra och rensa avslutade bygglovärenden.
Arbetet utförs på plats i våra lokaler på Postgatan 10 i centrala Göteborg.
KvalifikationerVi söker dig som har en högskole- eller universitetsutbildning om minst 180 högskolepoäng med inriktning mot ABM, offentlig förvaltning eller statsvetenskap. Du är dessutom mycket god datorvana och trivs med att arbeta vid datorn. Erfarenhet av att bearbeta och analysera data, särskilt i Excel, är något vi värdesätter högt.
Hos oss är ett serviceinriktat arbetssätt en självklarhet. Därför har du som söker lätt för att samarbeta med andra och ser det som en självklarhet att hjälpa till där det behövs. Som person är du noggrann och ansvarstagande och sköter ditt arbete på ett strukturerat och organiserat sätt. Som arkivassistent hos oss är det viktigt att du är lösningsfokuserad och att du arbetar effektivt och resultatinriktat.
Vi ser fram emot att höra från dig!
ÖVRIGT
Inför din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id/personbevis utfärdat av Skatteverket och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-10-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C278567".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)
Arbetsplats Göteborgs Stad , Stadsbyggnadsförvaltningen
Kontakt Enhetschef ärendehantering
Ulrika Marcelind
031-368 15 10 Jobbnummer 9520937