Arkivarie till Rättsavdelningen Bergslagen - Örebro.
Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Biblioteksassistentsjobb / Örebro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla biblioteksassistentsjobb i Örebro,
Kumla,
Hallsberg,
Nora,
Lindesberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Örebro,
Eskilstuna,
Västerås,
Norrköping,
Karlstad eller i
hela Sverige Den nya polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och organiseras i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.
Rättsavdelningen består av ca 700 medarbetare varav ca 45 inom Region Bergslagen. Regionen består av länen Värmland, Dalarna och Örebro med Örebro som huvudort. Inom hela regionen arbetar ca 1700 medarbetare.
Rättsavdelningen utövar Polismyndighetens rättsliga styrning och bistår med juridiskt stöd till hela Polismyndigheten. Vidare ansvarar avdelningen för hantering av allmänna handlingar samt för handläggning av förvaltningsärenden.
Informationsförvaltningen innebär ett ansvar för att styra, utveckla och följa upp verksamheten inom registratur, arkivfrågor och e-tjänster. Den faktiska hanteringen av handlingar genom diarieföring och i arkiv utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättsenheter.
Vidare ansvarar enheten för registerutdrag, nationell skanning och expediering samt registervård av misstankeregistret och belastningsregistret.
Vi söker nu en arkivarie för en tillsvidareanställning med placering i Örebro.
Publiceringsdatum2015-11-16ArbetsuppgifterArbetet som arkivarie innebär att ordna och förteckna Polismyndighetens arkiv. Du kommer utföra arbetet självständigt med hjälp av en arbetsledare och kollegor som är arkivarier.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Ordna och förteckna Polismyndighetens arkiv
• Göra gallringsutredningar och andra analyser av ärendehanteringen inom olika verksamhetsområden
• Utbilda och ge råd i arkivfrågor
• In- och utsortering av handlingar
• Förvalta, vårda och tillhandahålla handlingar i regionens central- och mellanarkiv
• Sekretesspröva utlämnande av allmänna handlingar
• Ansvara för och utföra föreskriven gallring i arkivet
KvalifikationerVi söker dig som har:
• Högskoleutbildning med 180 hp/120 p, och med 60 hp/40 p i arkivvetenskap (eller motsvarande högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- och informationsvetenskap)
• Erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom offentlig sektor
• God kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen
• Erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv med it-stöd
Meriterande
Det är meriterande om du har:
• Kunskaper i Polisens ärendehanteringssystem (PÄr)
• Erfarenhet av arkivförteckningssystemet KLARA
• Erfarenhet av sekretessprövningar inom offentlig sektor
• Erfarenhet av relevanta digitala system som arkivarien använder i sitt arbete vid Polismyndigheten
Dina personliga egenskaperVi söker dig som är analytiskt lagd, ansvarstagande, har ordningssinne och är serviceinriktad. Du kan arbeta självständigt men också ha en god samarbetsförmåga då du ingår i ett team. Du är flexibel, strukturerad och har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Eftersom mycket av Polismyndighetens arkivbildning är digital ska du vara intresserad av hantering av digital information, samt kunna förstå och ta till dig nya it-system. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, som exempelvis att lyfta arkivkartonger i samband med leverans. Du är också mån om att ge bra service till de som efterfrågar handlingar ur arkivet och har en hög integritet då arkivmaterialet ofta omfattas av sekretess.
ÖVRIGT
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Flextid tillämpas. Tillsvidareanställning
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-11-20
Ange följande referens när du ansöker: C3729/2015
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktLejla Jasarevic, T.f. Gruppchef 010-567 02 81
Facklig kontaktAnna Owens, SACO, tfn 076-767 44 70; Sofia Ask,
FöretagPolismyndigheten, Rättsavdelningen
AdressPolismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm
KontorsadressPolhemsgatan 30 10226 Stockholm
Jobbnummer 2530980
Observera att sista ansökningsdag har passerat.