Arkivarie med intresse för digitala bevarandestrategier

Ovanåkers Kommun / Biblioteksassistentsjobb / Ovanåker
2019-03-14
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Arkivarie med intresse för digitala bevarandestrategier" (publicerad 2019-04-17) ⬅️


Visa alla biblioteksassistentsjobb i Ovanåker, Hofors, Sandviken, Hedemora, Gävle eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ovanåkers Kommun i Ovanåker

Ovanåkers kommun är den lilla kommunen med de stora möjligheterna. Edsbyn och Alfta är de största orterna och här finns det mesta för dig som gillar en aktiv fritid men även för dig som gillar lugn och ro.

Ovanåkers kommun bygger under 2019-2020 nytt arkiv i Vox Cultura där även bibliotek och museum finns. Vi söker en arkivarie som kan ta sig an uppgiften att, tillsammans med den nuvarande arkivansvarige, bygga upp det nya arkivet så att dagens två centralarkiv kan bli ett.

På avdelningen för kommunikation och service arbetar nio personer. Förutom kommunarkivet finns inom avdelningen kommunikation, konsumentvägledning, inköp, central ärendehantering, växel, reception, kopiering, kontorsmaterial och bilpool.

Publiceringsdatum
2019-03-14

Dina arbetsuppgifter
Alla kommuner har ansvar för att bevara sin information, oavsett om den finns i pappersform eller digital form. Under de första åren kommer fokus ligga på att flytta centralarkiven till ett nybyggt arkiv och skapa en struktur i det nya arkivet.

Kommunstyrelsen är kommunens arkivmyndighet och kommunarkivet är dess verkställande enhet. Det innebär att kommunarkivet utför tillsyn och säkerställer att myndighetens arkiv sköts enligt gällande rutiner och lagstiftning. Som arkivarie ska du också ordna, förteckna, gallra samt tillgängliggöra arkivmaterial och ställa av arkivmaterial från verksamhet till slutarkiv. Du ska även återsöka, lämna ut allmän handling vid förfrågningar samt ge råd och stöd till verksamheterna.

Kommunen samarbetar med övriga kommuner i Hälsingland för att hitta former för att införa e-arkiv. Inför detta arbete ska verksamheterna uppdatera dokumenthanteringsplanerna till att bli processbaserade. Du kommer vara drivande och stödjande i arbetet inför och med e-arkiv.

Kvalifikationer
Vi står inför en spännande och utmanande förändringsprocess och önskar att du är en självgående och utvecklingsbenägen person med stor initiativförmåga. Du ska ha kunskaper i både traditionell pappersbaserad arkivhantering och hantering av moderna digitala dokumenthanteringssystem. Med din sakkunskap och personlighet skapar du förtroendefulla samarbeten med personer, både inom avdelningen men också på olika nivåer inom kommunen.

Eftersom vi är en liten organisation förutsätter vi att du är självständig och van att ta egna initiativ.

Det är meriterande om du har kunskap inom processbaserade dokumenthanteringsplaner och om du har några års erfarenhet från liknande befattning inom offentlig sektor.

Utbildningsbakgrund
Du som söker ska ha akademisk utbildning med minst 40 p/60 hp arkivvetenskap.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet för den här tjänsten.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-04-11
Ange följande referens när du ansöker: Arkivarie
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Informationschef Ulrica Leandersson 0271-57120

Företag
Ovanåkers kommun

Adress
Ovanåkers kommun
Långgatan 31
82833 EDSBYN

Kontorsadress
Långgatan 31

Jobbnummer
4667969

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ovanåkers Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ovanåkers Kommun: