Arbetshandledare till Daglig verksamhet
Krokoms Kommun / Vårdarjobb / Krokom
2025-04-10
Visa alla vårdarjobb i Krokom,
Östersund,
Åre,
Strömsund,
Ragunda eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Krokoms Kommun i Krokom - Ett jobb med plats för engagemang och utveckling
Vi söker dig som vill arbeta med och bidra till meningsfulla och utvecklande dagar inom daglig verksamhet i Krokom.
Välkommen till oss!
Daglig verksamhet är en del av Stöd och service i Krokoms kommun och består av ett flertal olika enheter. Målet med verksamheten är att främja individernas personliga utveckling och därigenom stärka deras möjlighet till större delaktighet i samhället. Detta gör vi genom att erbjuda meningsfull sysselsättning, utveckling och gemenskap utifrån den enskildes behov och önskemål. Allt detta med utgångspunkt i LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) och Socialtjänstlagen.
Socialförvaltningen består av 600 medarbetare där bredden på uppdraget är omfattande. Förvaltningen är indelad i fem verksamhetsområden och finns i hela kommunen. Här ansvaras för att ge vård och omsorg, stöd och service samt hälsa och sjukvård till kommunens medborgare som har behov av det, i alla skeden av livet.
En dag som arbetshandledare på Daglig verksamhet
Vi söker nu tillsvidareanställd arbetshandledare till daglig verksamhet för att ersätta medarbetare som går i pension och för att möta framtidens behov.
Individerna inom daglig verksamhet har olika förutsättningar och står inför olika utmaningar, svårigheter och möjligheter. Som arbetshandledare är din uppgift att stödja individerna i deras dagliga sysselsättning genom ett pedagogiskt arbetssätt och ett lågaffektivt bemötande. Arbetet inom Krokoms kommuns dagliga verksamhet består både av motiverande och strukturerande uppgifter, omvårdnadsarbete och framförallt fokus på individernas respektive behov. Inom verksamheten arbetar totalt cirka 17 arbetshandledare fördelat på flera mindre enheter och det är av stor vikt att kunna samarbeta och tillsammans lägga upp arbetet på ett effektivt och hälsosamt sätt.
Inom daglig verksamhet skapar vi bland annat individuella scheman, checklistor och framförallt genomförandeplaner utifrån individens behov i centrum (IBIC) för att stödja personens egna förmågor och för att arbeta med bibehållande och utveckling av färdigheter.
En stor del av arbetshandledarnas uppdrag består även i att utveckla lämpliga arbetsuppgifter till individerna och då daglig verksamhet är föränderlig behöver du ha en kreativ syn på din roll och vara beredd på att grupp och uppdrag förändras utifrån de individer som kommer till oss. Den dagliga sysselsättningen kan bestå av olika former av aktiviteter.
Arbetet ställer krav på att du har gott bemötande, god samarbetsförmåga, är öppen för förändringar, har ett reflekterande förhållningssätt och att du arbetar efter överenskomna mål. Vi fäster stor vikt vid din förmåga att anpassa arbetsuppgifter och aktiviteter utifrån individens egen förmåga.
Du lyssnar, kommunicerar och löser olika situationer på ett konstruktivt sätt vilket leder till att du skapar förtroende och ett gott samarbete. I gruppen skapar du engagemang och delaktighet genom att inspirera till arbetsglädje och visa på goda exempel.
Du har en förmåga att arbeta självständigt, har stor ansvarskänsla, tar egna initiativ samt har ett engagemang och öppenhet för utvecklingsarbete inom verksamheten.
Din kompetens
För att lyckas i rollen är det att föredra om du har utbildning motsvarande undersköterska, stödpedagog, socialpedagog, grundläggande pedagogisk utbildning eller motsvarande samt erfarenhet av arbete med funktionsnedsättning.
Erfarenhet och kunskap av att arbeta med tydliggörande pedagogik, problemskapande beteende, digitala lösningar och hjälpmedel är meriterande.
Det är även meriterande om du har kunskap och erfarenhet om personer med fysiska och psykiska funktionsnedsättningar. Aktuella områden kan vara intellektuell funktionsnedsättning, autismsspektrumtillstånd, psykisk ohälsa, beroendeproblematik, åldrande och demenssjukdomar
Kommunikation och dokumentation är centrala och viktiga delar i verksamheten så en förutsättning är goda kunskaper i det svenska språket, både verbalt och i skrift.
Datorvana och B-körkort är ett krav.
Övrig information
Tillsvidareanställning på 100 % med tillträde snarast enligt överenskommelse.
Sista dag att ansöka är 2025-04-30
Arbetstiderna är i nuläget förlagda till dagtid under vardagar.
Intervjuer kommer att hållas löpande under ansökningstiden så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.
Kontaktperson för tjänsten
Jonas Milton,
Enhetschef
0640-168 26
Jonas.milton@krokom.seFackliga representanter nås genom kommunens kundcenter, 0640-161 00
Välkommen med din ansökan!
Krokom, kommunen mitt i Jämtland
Krokoms kommuns gränser sträcker sig från Storsjöns stränder i söder, till de vidsträckta och vilda fjällen i norr och i öster tar det norrländska inlandets stora skogar vid. Här bor dryga 15 700 invånare, mitt i Jämtlands län, med närhet till goda kommunikationer till övriga Sverige. Här finns fantastiska möjligheter till ett rikt kultur- och friluftsliv. Hit flyttar människor och här vill man stanna, för här får själva livet ta plats.
Kommunen ingår i samiskt förvaltningsområde, vilket gör att vi arbetar för att stärka det samiska språket, att synliggöra kulturen och ge samerna inflytande.
Ersättning Individuell och differentierad
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-04-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Krokoms kommun (org.nr 212000-2478),
https://krokom.se/ Tillgång till bil För detta jobb krävs att du har tillgång till en egen bil.
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Jobbnummer 9278487