Ansvarig uppdragsstyrning till IT-avdelningen
Pensionsmyndigheten / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm,
Botkyrka,
Gävle,
Gotland,
Söderhamn eller i
hela Sverige IT-avdelningen/enheten för tjänsteleveranser söker en ansvarig för uppdragsstyrning till Ansvarig för uppdragsstyrning till IT-avdelningen/enheten för tjänsteleveranser
Enheten för Tjänsteleveranser är en av fyra enheter inom IT-avdelningen, med uttalat ansvar för:
att vara samverkanspart med Försäkringskassan IT samt andra externa leverantörer och ansvarar för de avtal och SLA:er som skrivs
att förvalta tjänstekatalogen samt den projektportfölj som finns på IT avdelningen
att planera och följa upp alla större aktiviteter som bedrivs inom IT-avdelningen
att tillhandahålla projektledare för projekt med stort IT innehåll oavsett om det är rena IT-projekt eller verksamhetsprojekt.
Rollen, som internt benämns Uppdragsstyrningsledare, är central inom IT-avdelningen då den ansvarar för att bereda, planera och följa upp samtliga större uppdrag som avdelningen genomför (punkt 2 och 3 ovan). Rollen är jämförbar med projektportföljansvarig i andra organisationer.
Funktionen Uppdragsstyrning har byggts upp i projektform under snart ett år och vi avser nu att permanenta denna roll.
Rollen innebär att du:
administrerar, bedömer och följer upp inkomna ärenden
är kontaktpunkt mellan beställare, arkitekter och utförare
stämmer av utbud med enhets/gruppchefer
stämmer av efterfrågan med förvaltningsledare och projektledare
underhåller myndighetens releaseplan
veckovis rapporterar till avdelningens fyra enhetschefer
hanterar och följa upp ärenden till Försäkringskassan
utvecklar funktionen och dess samverkan med interna och externa parter
Vi ser gärna att du har akademisk utbildning, t.ex. systemvetare/ civilingenjör eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt.
Vidare har du:
god kunskap om projektstyrnings- och förvaltningsmetoder
god förmåga att dokumentera
god kunskap i Microsoft Office samt övergripande god IT-kompetens
vana av att arbeta i gränssnittet mellan beställare och utförare
vana av att arbeta med och sammanföra olika specialistroller
gärna erfarenhet av arbete i uppbyggnaden av en projektportföljorganisation
Publiceringsdatum2011-09-07Dina egenskaperSom person är du drivande, prestigelös och målinriktad och har god självinsikt. Det är viktigt att du kan arbeta självständigt, att du har god samarbetsförmåga och arbetar strukturerat och målinriktat för att åstadkomma samverkan, engagemang samt resultat. Att vara drivande, lösningsorienterad och ha förmåga att fatta beslut ser du som självklart. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt och ser möjligheter i förändringar. Du är en god kommunikatör och talar klart, välformulerat och engagerat, både i små och stora grupper. Du har god förmåga att utarbeta, dokumentera och förklara nya arbetssätt och rutiner. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svensk medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627) kommer att genomföras innan anställning.
För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta Andreas Herne, tel. 010-454 2224. Fackliga representanter är Pierre Henhammar, Saco, 010-454 23 69 och Helena Blomkvist, ST, 010 454-2853.
Välkommen med din ansökan:
Du ansöker på
www.pensionsmyndigheten.se/ledigatjansterDin ansökan vill vi ha senast den 20 september 2011.
Ange diarienummer PSL 2011-85 i din ansökan.
Arbetstider och omfattningTillsvidare
Heltid
ErsättningFast lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2011-09-20
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
FöretagPENSIONSMYNDIGHETEN
AdressPENSIONSMYNDIGHETEN
BOX 38190
10064 STOCKHOLM
KontorsadressHORNSGATAN 168
STOCKHOLM
KontaktuppgifterTelefonnummer: 08-4051000
Jobbnummer 1023875
Observera att sista ansökningsdag har passerat.