Ansvarig projektledare inom skadereglering och fastighetsvärdering

Trafikverket / Byggjobb / Sundbyberg
2025-10-07


Visa alla byggjobb i Sundbyberg, Solna, Danderyd, Stockholm, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Trafikverket i Sundbyberg, Solna, Stockholm, Järfälla, Sollentuna eller i hela Sverige

Vill du vara med och bidra till ett av Sveriges mest omfattande infrastrukturprojekt? Som ansvarig projektledare inom skadereglering och fastighetsvärdering får du en nyckelroll i att hantera komplexa skadeärenden och bidra till att skapa ett tillgängligt och hållbart transportsystem. Du arbetar strategiskt och samordnande i nära samverkan med flera funktioner inom Trafikverket - med fokus på att säkerställa rättssäker och effektiv hantering av skador som uppstår i samband med utbyggnaden av Mälarbanan.
Projektet befinner sig nu i ett spännande uppstartsskede, där produktionsarbetet startar i början av 2026 och byggstarten planeras till 2028. Det innebär att du kliver in i ett avgörande skede och får möjlighet att bidra från start - i ett projekt som kommer att göra skillnad för framtidens samhällsutveckling.
Mälarbanan byggs i en tät stadsmiljö där människor bor, arbetar och driver företag. Det innebär att projektet påverkar vardagen för berörda. Som projektledare behöver du ha förståelse för de perspektiv som finns och kunna hantera frågor som ibland är både känsliga och svåra. Du lockas av att arbeta med komplexa utmaningar och ser värdet i att skapa lösningar som är både rättssäkra och hållbara.

Ansvarig projektledare inom skadereglering och fastighetsvärdering

Publiceringsdatum
2025-10-07

Dina arbetsuppgifter
I rollen som ansvarig projektledare ansvarar du för strategisk planering och samordning av skadeärenden inom Mälarbanan. Du hanterar frågor som rör evakuering av verksamheter, rörelseskador samt värdering av skada på fast och lös egendom. Arbetet sker i nära samarbete med funktionerna Fastighet och avtal, Omgivningspåverkan samt enheten för Produktion och planering.
Du kommer till exempel att
utarbeta strategier och handledningar för hantering av skadeärenden.
vara samordnare i projektets skadehanteringsgrupp.
stötta enhetens ledning med utredningar, prognoser och beslutsunderlag.
förhandla med fastighetsägare och verksamheter, exempelvis kring evakuering och skadehantering.
utreda inkomna skadeanmälningar, analysera ekonomiskt och tekniskt underlag samt utreda orsakssamband.
föredra ärenden i ledningsgrupp.

Du ingår i enheten Plan, avtal och tillstånd, rapporterar till enhetschef och är placerad på funktionen Fastighet och avtal.

Övrig information

I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet.
Vill du ha en flexibel vardag med möjlighet att arbeta hemifrån? I den här rollen kan du jobba på distans upp till två dagar i veckan.
I denna rekrytering samarbetar vi med Jefferson Wells och du är välkommen att kontakta rekryterare Helen Eklid på 072-226 61 81 eller Pär Gårdbro på 070-268 80 76.
#LI-Hybrid

Kvalifikationer
Vi söker dig som har
universitets- eller högskoleutbildning, exempelvis civilekonom, civilingenjör inom fastighetsekonomi, affärsjurist eller motsvarande arbetslivserfarenhet.
relevant erfarenhet inom redovisning, företagsekonomi, skadeståndsrätt, hyresrätt, fastighetsrätt eller som lokalstrateg.
dokumenterad god kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska.
god förhandlingsvana och ett strategiskt, analytiskt arbetssätt.
förmåga att ta till dig tekniskt underlag och göra ekonomiska analyser.

Det är meriterande om du
har erfarenhet av stora och komplexa projekt inom infrastruktur eller stadsbyggnad.
är van att arbeta i en komplex projektorganisation

Så ansöker du
Vänligen bifoga ditt CV då det ligger till grund för det första urvalet i den här processen. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta ansvarig chef för rekryteringen så att din ansökan blir hanterad enligt särskilda rutiner. Du hittar namn och kontaktuppgifter till chefen i annonsen.
Enheten PAT ansvarar för planering, tillståndshantering, fastighetsfrågor och avtal - men vårt uppdrag sträcker sig längre än så. Vi leder också arbetet med programmets övergripande miljöfrågor, inklusive omgivningspåverkan och omgivningskontroll.
Teamet består av specialister inom juridik, miljö, samhällsplanering och fastighetsutveckling, som samverkar effektivt både inom enheten och i nära dialog med andra delar av organisationen. Vi är en strategisk motor för programmets framdrift och fattar dagligen beslut som säkerställer en punktlig, pålitlig och kvalitativ leverans.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.
#LI-LR2

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-10-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "16:2025:256".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Trafikverket (org.nr 202100-6297)

Kontakt
Rekryterande chef
Christina Leifman
0101237114

Jobbnummer
9544387

Prenumerera på jobb från Trafikverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Trafikverket: