Åmåls kommun söker handläggare till överförmyndarenheten

Åmåls kommun / Administratörsjobb / Åmål
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Åmål, Säffle, Bengtsfors, Grums, Mellerud eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Åmåls kommun i Åmål

Vad erbjuder vi

Sydvästra Värmlands och norra Dalslands Överförmyndarnämnd ansvarar för överförmyndarverksamheten inom Bengtsfors, Dals-Ed, Säffle, Åmål och Årjängs kommuner. Den gemensamma överförmyndarenheten är placerad i Åmål kommun och verksamheten består av ett team på 6 medarbetare - enhetschef, senior handläggare, handläggare och administratör. Vi är ett nytt arbetslag som är i startgroparna att forma och fortsätta utveckla ett effektivt och rättsäkert arbetssätt i vårt uppdrag som kommunal tillsynsmyndighet. Våra ambitioner är höga och vi erbjuder ett intressant arbete med omväxlande och utmanande arbetsuppgifter.

Som medarbetare hos oss är du en viktig tillgång och lagspelare. Vi söker nu en kollega till vårt team! Är du intresserad av rekrytering, tillsyn och utbildning? Sök då till oss!

Vi erbjuder dig fler förmåner utöver din lön. Däribland bra friskvårdsbidrag, föräldrapenningtillägg, tjänstepension, försäkringar och möjlighet att leasa miljöbil. Läs mer om förmåner som medarbetare hos Åmåls kommun här: www.amal.se/bo-arbete-och-miljo/jobba-hos-oss/vart-erbjudande/

Ditt uppdrag

I rollen som handläggare har du kontakt med både ställföreträdare (gode män, förvaltare och förmyndare), huvudmän, allmänhet och andra myndigheter.

I uppdraget ingår granskning av redovisningshandlingar och beslut om arvodering samt tillsyn över ställföreträdarskap. Du utreder och skriver yttranden om ärenden inom verksamhetsområdet. Dina arbetsuppgifter inkluderar även att rekrytera, kontrollera, utbilda och informera ställföreträdare. I tjänsten ingår att informera och samverka med andra intressenter, exempelvis rättsväsendet, kommunala förvaltningar och allmänheten. Handläggningen sker främst med stöd av Föräldrabalken och förvaltningslagen.

Vem är du

Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift. Tjänsten kräver förmåga att kunna arbeta självständigt, men även att du motiveras av att samarbeta med andra för att uppnå goda resultat. Som person är du engagerad, noggrann och sercviceinriktad inom uppdraget. Ibland kan du behöva agera i situationer där personer är känslomässigt påverkade vilket kräver stabilitet och professionalitet. Eftersom en viktig del av arbetet är att rekrytera och informera ställföreträdare är det önskvärt att du har lätt för att snabbt skapa nya relationer på ett professionellt sätt. Vi arbetar på en liten arbetsplats med periodvis högt tempo varför det även är viktigt att du är en flexibel person som har lätt för att anpassa dig till snabbt ändrade omständigheter. Förmåga att kunna kombinera myndighetsutövning med både servicekänsla och integritet är grundläggande egenskaper för den här tjänsten.

Formella kompetenskrav

• Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning, exempelvis inom juridik, ekonomi, samhällsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

• Digital identifikation såsom Bank ID eller motsvarande.

Meriterande

• Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning eller med granskande/utredande verksamhet. Vi söker en lagspelare till vårt team och värdesätter dina personliga egenskaper att bidra in med i vårt arbetslag.

Anställningen

Tillsvidareanställning på 100% med tillträde 2024-03-01 eller enligt överenskommelse. Anställningen kan komma att inledas med en provanställning.

Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Ansökan

Vi vet att en inkluderande arbetsplats är en hållbar arbetsplats. Olika bakgrunder, erfarenheter och egenskaper gör oss sammantaget helt enkelt bättre. Så vem du än är - varmt välkommen med din ansökan i form av personligt brev och cv. Urval och intervjuarbete kommer att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via ansökningsknappen.

Varmt välkommen med din ansökan till oss!



(Vi undanbeder oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande).

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Åmåls kommun (org.nr 212000-1587)

Arbetsplats
Åmåls Kommun

Kontakt
Facklig Vision - Marcus Löfgren
marcus.lofgren@amal.se
079-0655130

Jobbnummer
8370617

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Åmåls kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Åmåls kommun: