Administratör med handläggningsuppgifter på miljö- och byggförvaltningen

Vaggeryds kommun / Administratörsjobb / Vaggeryd
2025-12-04


Visa alla administratörsjobb i Vaggeryd, Gnosjö, Aneby, Jönköping, Sävsjö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Vaggeryds kommun i Vaggeryd, Gnosjö, Värnamo, Gislaved eller i hela Sverige

I Vaggeryds kommun är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Vaggeryds kommun blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

På Miljö- och byggförvaltningen arbetar idag ett engagerat team om nio inspektörer, två administratörer och en chef. Vi arbetar med en bredd av frågor inom miljöskydd, hälsoskydd, livsmedel och byggfrågor. Då en av våra administratörer har fått andra arbetsuppgifter inom kommunen söker vi nu dig!

Tjänsten är placerad på Miljö- och byggförvaltningen och kommer att stötta hela förvaltningen i frågor rörande utveckling, administration och digitala verktyg.

Under tiden vårt kommunhus i Skillingaryd är under ombyggnad sitter vi i fina lokaler på The Park på Södra Stigamo strax söder om Jönköping de närmsta åren. Vi kan erbjuda både egna kontor och öppet kontorslandskap utefter dina önskemål och arbetsuppgifter. Det finns också goda möjligheter för en aktiv livsstil i anslutning till arbetsplatsen då det bland annat finns gym och padelhall tillgängligt.

Publiceringsdatum
2025-12-04

Arbetsuppgifter
Rollen kombinerar praktiskt arbete med viss del av handläggning inom framförallt miljöbalkens område och med ett utvecklingsfokus att driva förvaltningen framåt. Som administratör på miljö- och byggförvaltningen är du ett viktigt stöd för medarbetare och chef. Du ansvarar även för både löpande administration och diarieföring enligt gällande regelverk samt hantering av fakturor, kontering och attestflöden inom förvaltningen.

Vanliga förekommande arbetsuppgifter

Administrativa uppgifter

• Samordna och utföra löpande administrativa arbetsuppgifter inom förvaltningen tillsammans med nuvarande administratör.

• Ansvara för dokumenthantering enligt interna rutiner.

• Ifyllnad av statistik till exempelvis Boverket, Skatteverket, Naturvårdsverket etc.



Ekonomiadministration

• Hantering av fakturor, kontering och attestflöden.

• Utfärda fakturor i ekonomisystem.

• Löpande debitering i ärendesystem och interndebitering.

Handläggning av ärenden enligt miljöbalkenÄrendehandläggning som kan bli aktuell i rollen berör främst områdena:

• Värmepumpar, avfallsdispenser, köldmedia, enskilda avlopp

• Förvaltningen kommer även ta över arbetet med alkoholtillstånd från och med 2027 där du kan få tillfälle att utvecklas även inom detta område.

Trivs du i en varierad vardag där du kombinerar administration, handläggning och utveckling av arbetsprocesser? Då är det här helt rätt tjänst för dig!

Kvalifikationer
Du som söker har relevant utbildning inom administration, ekonomi eller likvärdigt, vi ser gärna att du även har erfarenhet inom området. Vi välkomnar även dig att söka som har anskaffat dig kunskap inom det administrativa området genom erfarenhet. Har du kunskap om lagstiftning inom förvaltningslagen och dokumenthantering samt arbete utifrån offentlighetsprincipen är meriterande.

Även erfarenhet av arbete i kommunal förvaltning, gärna inom samhällsbyggnadsområdet, är ett stort plus. Du ska ha mycket god dator- och systemvana samt lätt för att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.

Du är en person som tar ansvar för egna och gemensamma arbetsuppgifter med verksamhetens bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, du är mån om att ditt arbete blir korrekt och grundligt utfört samt kontrollerar och följer upp ditt arbete för att säkerställa att det håller en hög kvalitet. Du söker och tar fasta på möjligheter att tänka nytt i arbetsrelaterade sammanhang och detta kan omsättas i praktiken samt leda till förbättringar. Vi arbetar i ärendesystemet Castor och ser det som positivt om du har erfarenhet av det.

För att vara aktuell för rollen krävs att du har minst B-körkort.

Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.

Tjänsten kan komma att tillsättas löpande, så vänta inte med att ansöka.

ÖVRIGT

Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

I denna rekryteringsprocess ingår intervjuer och referenstagning.

Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt ID och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige.

Till de tjänster där det finns krav på utbildning kommer du som går vidare i rekryteringsprocessen att få lämna in underlag som styrker din utbildning, t.ex. legitimation eller examensbevis. Du kan även bifoga dem direkt i din ansökan.

Om du har du skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta rekryterande chef, istället för att söka via vårt digitala system. Vi hjälper dig vidare på ett säkert sätt.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-12-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "25/153".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Vaggeryds kommun (org.nr 212000-0522)

Kontakt
Förvaltningschef
Thomas Andersson
thomas.andersson@vaggeyd.se
0370678176

Jobbnummer
9628131

Prenumerera på jobb från Vaggeryds kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Vaggeryds kommun: