1:e socialsekreterare till IFO, barn och familj
Krokoms Kommun / Socialsekreterarjobb / Krokom
2023-11-17
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "1:e socialsekreterare till IFO, barn och familj" (publicerad 2023-12-05) ⬅️
Visa alla socialsekreterarjobb i Krokom,
Östersund,
Åre,
Strömsund,
Ragunda eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Krokoms Kommun i Krokom Ett jobb med plats för omtanke och engagemang
Har du erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning inom barn och familj? Trivs du i ett arbete där du får möjligheten att stötta dina kollegor och tillsammans med dem vara med och göra skillnad på riktigt? Då kan det vara dig vi söker!
Vår organisation
Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (IFO) är organiserad i fem enheter; Barn- och Familj enheten, Vuxenenheten, Öppna enheten inklusive administrationen, Arbetsmarknadsenheten och Integrationsenheten.
På Barn och Familj jobbar 14 socialsekreterare, en 1:e socialsekreterare samt närmsta beslutsfattande chef. Vi håller på att utveckla vår organisation och kommer att vara indelade i mottagningsfunktion, insatser/verkställighet, utredning och familjerätt.
Vi söker nu en till 1:e socialsekreterare med placering på enheten barn och familj.
En dag hos oss på barn och familj
Som 1:e socialsekreterare hos oss är din huvudsakliga arbetsuppgift att tillsammans med enhetschef och den andra 1:e socialsekreteraren leda det vardagliga arbetet inom socialtjänstens barn- och familjeenhet.
Uppdraget innebär bland annat att handleda socialsekreterarna och hjälpa dem att prioritera sitt arbete, handlägga utredningar och uppföljningar enligt Socialtjänstlagen och LVU vid behov, träffa klienter digitalt eller fysiskt på kontoret, samt delta i extern och intern samverkan - allt för att på bästa sätt kunna vara till hjälp för våra kommuninvånare.
Då tjänsten innebär att du jobbar med människor som kan befinna sig i en svår social- och utsatt situation så förväntas det att du ha förmåga att visa omdöme vid uttalanden, ageranden och beslut, samt vara tillmötesgående i ditt bemötande och ha en god samarbetsförmåga.
Din kompetens
För tjänsten krävs att:
du är utbildad socionom.
du har erfarenhet av handläggning av socialtjänstens barn- och familjeärenden, både enligt Socialtjänstlagen och LVU, och känner dig trygg i samtliga handläggningsmoment.
du har ledaregenskaper och tycker om att både arbeta själv och utveckla andra mot uppställda mål.
du har B-körkort.
Då arbetsuppgifterna innebär löpande dokumentation krävs att du kan hantera digitala arbetsverktyg.
Det är meriterande om du har erfarenhet av en liknande roll sedan tidigare och/eller verksamhetssystemet Viva.
För att kunna hantera de olika situationer som kan uppstå i arbetet behöver du vara flexibel, lösningsorienterad och tycka om att samarbeta över verksamhetsgränserna med klientens behov i fokus. Du är en fena på att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt och hålla uppsatta tidsramar.
För att klara av tjänsten behöver du vara en trygg och stabil person med god självinsikt - som kan skilja på det personliga och det professionella. Du känner dig bekväm med att fatta självständiga beslut utifrån gällande lagstiftning, samtidigt som du behöver vara lyhörd för arbetsgruppens behov av stöd och utveckling. Vi kommer därför att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet.
En hälsing från din blivande chef
"För mig som närmsta chef är det viktigt att ta vara på gruppens kompetens och skapa möjligheter för utveckling på både individ och gruppnivå. Vi är just nu i startgroparna för en omorganisering på enheten och här kommer du som söker denna tjänst spela en stor roll i den fortsatta utvecklingen av vår enhet. Jag vill tillsammans med ett härligt gäng socialsekreterare välkomna dig som är trygg i dig själv och vill utvecklas i din roll som socionom - välkommen med din ansökan! "
Övrig information
Tillsvidareanställning på heltid.
Sista dag att ansöka är 2023-12-03
Intervjuer kommer att ske löpande. Tillträde enligt överenskommelse.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.
Krokom, kommunen mitt i Jämtland
Krokoms kommun är en attraktiv del av Jämtland med livskvalitet, framtidstro och tillväxt. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Kommunen växer befolkningsmässigt och här finns storslagen natur, ren luft, friskt vatten och gott om utrymme.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-12-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Krokoms kommun (org.nr 212000-2478)
Offerdalsvägen 8 (
visa karta)
835 80 KROKOM
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Krokoms Kommun
Kontakt 1:e Socialsekreterare
Malin Agerberg
Malin.agerberg@krokom.se 0640 168 73 Jobbnummer 8269582
Observera att sista ansökningsdag har passerat.