1:e socialsekreterare Myndighet Funktionsstöd
Lerums kommun / Socialsekreterarjobb / Lerum
2025-04-17
Visa alla socialsekreterarjobb i Lerum,
Härryda,
Partille,
Göteborg,
Mölndal eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lerums kommun i Lerum Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat.
Vi söker en 1:e socialsekreterare för ett föräldravikariat till enheten Myndighet Funktionsstöd i Lerums kommun. Vår arbetsplats ligger 1 minut från pendelstationen, och det tar cirka 20 minuter med tåg från både Göteborg och Alingsås till Lerum. På enheten arbetar vi i en välfungerande och engagerad arbetsgrupp där samarbetet är i fokus och där vi trivs och har roligt tillsammans. Arbetsgruppen består av 13 socialsekreterare, två 1:e socialsekreterare och en enhetschef, där många av oss har lång erfarenhet inom vårt ansvarsområde.
Tjänsten är i första hand inriktad på enhetens vuxengrupp, där målgruppen är personer över 25 år. Du kommer att möta personer med behov av stöd enligt LSS, och personer med både fysiska funktionsnedsättningar och personer inom målgruppen socialpsykiatri (under 67 år). Gruppen består av 8 socialsekreterare. Det finns ett inriktningsbeslut om att målgruppen socialpsykiatri ska hanteras på annan enhet och den här omställningen kommer du vara en del av, det finns inget beslut om när i tid förändringen kommer ske.
Publiceringsdatum2025-04-17ArbetsuppgifterSom 1:e socialsekreterare är du första linjens arbetsledare vilket innebär att du leder och fördelar arbetet. Du ansvarar för att handleda personalen och säkerställer att arbetet bedrivs i enlighet med gällande lagstiftning samt att antagna mål, rutiner och riktlinjer följs. Du arbetar för att säkerställa rättssäkerheten inom enheten samt att biståndsbeslut och insatser är kvalitetssäkrade och kostnadseffektiva. Du håller dig kontinuerligt uppdaterad genom omvärldsbevakning och ser till att verksamheten bedrivs med aktuell kunskap och beprövad erfarenhet.
Du ger metodhandledning, både i grupp och individuellt, anpassat efter medarbetarnas erfarenhet och kompetens. Du bidrar aktivt till utvecklingen av verksamheten och främjar samverkan både internt och externt.
Det förekommer administrativa uppgifter på tjänsten så som att rapportera icke verkställda beslut till IVO samt att genomföra egenkontroller.
Tjänsten omfattar viss del av introduktion av nya medarbetare tillsammans med övrig ledning, samt att delta i utvecklingen av arbetssätt, metoder, uppföljning och dokumentation. Du arbetar nära enhetschef, den andra 1e socialsekreteraren och arbetsgruppen för att följa upp enhetens mål och resultat.
KvalifikationerVi söker dig som har:
Socionomexamen eller annan utbildning som bedöms vara likvärdig.
Gedigen erfarenhet av myndighetsutövning inom funktionsstöd, gärna med erfarenhet av arbetsledande funktion, exempelvis som 1:e socialsekreterare.
• B-körkort eftersom arbetet kan innebära resor.
Det är meriterande om du har erfarenhet av verksamhetssystemet Treserva.
Vi tror att du är:
• Bra på att leda och utveckla medarbetare genom ett individuellt anpassat stöd.
• Pedagogisk med en förmåga att förmedla kunskap på ett tydligt sätt.
• Bra på att behålla lugnet och agera sakligt i svåra situationer.
• Engagerad och driven med en förmåga att arbeta med ett helhetsperspektiv.
• Bra på att prioritera, vara noggrann och analytisk i ditt arbete.
• Mycket bra på att uttrycka dig i tal och skrift.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.
Vi erbjuder dig:
Ett utvecklande och stimulerande arbete i en arbetsgrupp som värdesätter samarbete, respekt och trivsel.
Regelbunden extern handledning och samverkan med andra 1:e socialsekreterare inom verksamhetsområdet myndighet.
Möjlighet att vara en del av en organisation och en enhet där vi värdesätter utveckling av arbetssätt och metoder för att ständigt förbättra oss.
En arbetsplats med god tillgång till kollektivtrafik och en flexibel arbetsmiljö.
Intervjuer kommer påbörjas under ansökningstiden så vi uppmuntrar dig att ansöka så snart som möjligt.
Vi ser fram emot din ansökan!
ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi värnar om en god arbetsmiljö där du kan kombinera arbete och fritid. Som anställd hos oss får du tillgång till en rad förmåner, som friskvårdsbidrag och personalvårdsprogram. Läs mer om våra personalförmåner här:
https://lerum.se/dina-formanerSom anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i till exempel systeminloggning eller annan verifiering.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-05-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C248895".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Lerums kommun (org.nr 212000-1447)
Kontakt Enhetschef
Emma Nilsson
0302-521756 Jobbnummer 9291900