1:e LSS/SoL handläggare
Ljungby Kommun, Socialförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Ljungby
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Ljungby,
Älmhult,
Hylte,
Alvesta,
Värnamo eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Ljungby Kommun, Socialförvaltningen i Ljungby I Ljungby kommun formar vi framtiden tillsammans och vi siktar på att bli 35 000 invånare år 2035. Vi som jobbar här är öppna, vi är framåt och vi vill. Varje medarbetare hos oss är med och gör skillnad för alla som bor och lever i vår kommun. Vill du vara med?
Myndighet OF/ÄO är en del av Ljungby kommuns socialförvaltning. Myndighet OF/ÄO ansvarar för utredning, beslut och uppföljning av ärenden inom OF (omsorgen om person med funktionsnedsättning) och ÄO (äldreomsorgen).
Verksamheten består av handläggare, 1:e SoL-/LSS handläggare samt verksamhetschef.
Vi söker nu en 1:e SoL-/LSS handläggare med inriktning mot OF, dvs LSS och Socialpsykiatri.
För det här uppdraget behöver vi dig med en bred kunskapsbas inom handläggning och som vill bidra till verksamhetens utveckling genom att leda och driva det dagliga arbetet i verksamheten.
Läs mer om oss som arbetsgivare på
www.ljungby.se/jobbPubliceringsdatum2024-04-26ArbetsuppgifterSom 1:e SoL-/LSS handläggare har du en viktig funktion för samordning och kvalitet inom myndighet omsorg. Du kommer vara en av två 1:e SoL-/LSS handläggare inom verksamheten, och du kommer att jobba mot omsorgen om person med funktionsnedsättning (SoL/Psyk, LSS). Du kommer vara med att utveckla kvaliteten av verksamheten i samråd med chef. Du kommer att jobba nära verksamhetschef och 1:e SoL-/LSS handläggare med inriktning ÄO och vara ett stöd för både chef , kollega och för handläggare.
Det ingår i uppdraget att säkerställa att handläggarna arbetar i enlighet med gällande lagstiftning, att all dokumentation håller hög kvalitet och att vi har ett gott bemötande gentemot medborgare och samverkanspartners.
I uppdraget ingår metodhandledning, uppföljning av mål och utfall för verksamheten samt delaktighet vid utformning av rutiner, riktlinjer och andra styrande dokument.
I ditt uppdrag ingår att samverka med andra enheter men även med andra aktörer där du är företrädare för verksamheten varför det ställs krav på god samarbetsförmåga.
Du kommer att samarbeta med kollegor internt samt samverka med utförare och andra samverkanspartners, både internt och externt.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara:
• Ärendefördelning utifrån upprättade rutiner
• Ärende- och metodhandledning till handläggare
• Deltar i samverkansmöten med andra myndigheter och organisationer både externt och internt främst i individärende/metodutveckling
• Utökade befogenheter att fatta beslut i individärenden, är föredragande i au/nämnd och företräder nämnden i förvaltningsdomstol
• Metodutveckling i samråd med verksamhetschef
• Resurs och medhandläggare i komplicerade ärenden
• Fortsätta arbetet med implementeringen av IBIC
Du kommer att ha ett övergripande ansvar och tillsammans med 1:e biståndshandläggare med inriktning ÄO vara användarstöd i vårt verksamhetssystem, som i dagsläget är Treserva.
KvalifikationerVi söker dig med socionomutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du skall ha mycket goda kunskaper om lagstiftningen inom socialrätten; Socialtjänstlagen, Lagen om stöd och service till vissa funktionsnedsatta, Förvaltningslagen, samt angränsande lagar inom socialrätten.
Som 1:e SoL-/LSS handläggare är det viktigt att du kan arbeta självständigt och ha förmåga att fatta och kommunicera beslut, men också att du har lätt för att samarbeta i grupp och samverka i olika nätverk med interna och externa kontakter. Du sätter individen i fokus i ditt arbete.
Du har mycket god förmåga att utrycka dig i det svenska språket, både muntligt och skriftligt. Det är av viktigt att i rollen som 1:e SoL-/LSS handläggare kunna läsa, skriva och tolka text.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Då vi strävar efter en jämlikhet på arbetsplatsen ser vi gärna manliga sökanden.
För att klara av arbetet behöver du ha en god erfarenhet inom socialtjänstens myndighetsutövning och vara mycket väl förtrogen med tillämpningen av för oss gällande lagar, föreskrifter och förordningar. Vi ser även det som ett önskemål att du har erfarenhet av arbetsledning.
Det är meriterande om du har erfarenhet av IBIC.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-05-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C188399".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Ljungby kommun (org.nr 212000-0670)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Ljungby kommun, Socialförvaltningen
Kontakt Chef
Linda Lenngren
linda.lenngren@ljungby.se 0372-789621 Jobbnummer 8640605
Observera att sista ansökningsdag har passerat.