Ystads kommun söker Museichef vid Klostret i Ystad
Ystads kommun, Kultur o Utbildning / Arkivariejobb / Ystad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla arkivariejobb i Ystad,
Tomelilla,
Skurup,
Sjöbo,
Simrishamn eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Ystads kommun, Kultur o Utbildning i Ystad Ystad är porten till framtiden och omvärlden. Här finns naturupplevelser utöver det vanliga, en levande historia, ett sjudande kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Här finns också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt. Allt som allt en god miljö för kreativitet.
Här kan du bo i den medeltida stadskärnan, på öppna landsbygden eller kanske nära havet. Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna.
Ystads kommun arbetar för en god personalpolitik som främjar trivsel och goda arbetsprestationer. Vi tror på engagerade medarbetare som skapar en bättre vardag för våra invånare. Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa och därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö, erbjuder en rökfri arbetsplats samt möjlighet till friskvård.
Klostret i Ystad omfattar museiverksamheten i Klostret, klosterträdgårdarna, Kulturmagasinet med de kommunala samlingarna och Örumshuset. Museichefen är också ansvarig för verksamheten i stiftelsen Charlotte Berlins museum. Klostret har nära samarbete med Ystads Fornminnesförening och Ystads församling. Det regionala samverkansprojektet kulturhistorien.se ingår också i Klostrets verksamhet. Samverkan med andra förvaltningar och museer är en viktig del av arbetet.
Klostret i Ystad har 10 medarbetare och hör organisatoriskt hemma under område kultur inom förvaltningen Kultur och utbildning. Den politiska nämnden är Kulturnämnden.
Publiceringsdatum2015-04-30ArbetsuppgifterSom museichef ansvarar du för Klostrets verksamhet, utveckling, personal och ekonomi. Du arbetar med tydliga mål och väl förankrade strategier.
Du ingår i kulturområdets ledningsgrupp och deltar i utvecklingsarbetet för hela kulturområdet i Ystad. Du deltar aktivt i lokal och regional samverkan och intresserar dig för samhällsfrågor, särskilt kulturens roll i samhället.
Du arbetar aktivt för att stärka Klostret som attraktivt besöksmål.
Du får ansvar för en väl fungerande verksamhet med engagerad personal och mycket stora utvecklingsmöjligheter. Din uppgift blir att med medborgarnas behov i fokus föra Klostret in i framtiden.
KvalifikationerDu har akademisk utbildning inom museologi eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du har kunskap och insikt om ledarskap och även erfarenhet av ekonomi- och personalfrågor. Du tycker om att leda människor och har förmåga att skapa team och låta dem utvecklas. Du är visionär, driver processer och arbetar i enlighet med aktuella styr- och måldokument. Du är skicklig på samverkan och förstår värdet av att arbeta i samverkan med andra. Du är engagerad, tydlig, modig och lyhörd.
Du motiverar och inspirerar till utveckling mot ett museum i framkant.
Du har kunskap och insikt om ledarskap och även erfarenhet av ekonomi- och personalfrågor.
ÖVRIGT
All försäljning i samband med rekryteringsprocessen undanbedes vänligen.
Observera att vi endast tar emot ansökningar via Offentliga jobb. Vi ber dig därför söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta hanteringen av inkomna ansökningar. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2015-10-01 .
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-05-17
Ange följande referens när du ansöker: 62.15
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktCharlotta Blom Rudolv, Kulturchef 0411-577278
charlotta.rudolv@ystad.seFacklig kontaktKristina Buhrgard, Intendent och museipedagog 0411-577605
kristina.buhrgard@ystad.seFöretagYstads kommun, Kultur o Utbildning
AdressYstads kommun, Kultur o Utbildning
Nya Rådhuset
27180 YSTAD
KontorsadressPiparegränd 3 27180 Ystad
Jobbnummer 2274756
Observera att sista ansökningsdag har passerat.