Vikarierande socialsekreterare till vuxengruppen
Ekerö kommun / Socialsekreterarjobb / Ekerö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Ekerö,
Botkyrka,
Salem,
Södertälje,
Huddinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Ekerö kommun i Ekerö,
Stockholm eller i
hela Sverige Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant - och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld - och vi ser fram emot din ansökan.
MOTTAGNINGS- OCH VUXENENHETEN är dels en integrerad mottagning för samtliga IFOs verksamhetsområden samt en grupp som arbetar främst mot missbruk och våld i nära relation. De övriga enheterna inom IFO är: Utredningsenheten BoU, Placeringsenheten, Enheten för ekonomiskt bistånd och Öppenvårdsenheten.Jobba i Ekerö kommun
Publiceringsdatum2024-09-12Dina arbetsuppgifterSocialsekreterare har ett viktigt uppdrag - därför har vi satsat extra på dem. I Ekerö kommun är det nära till medborgarna - för att ge dem bästa service får du förutsättningar att göra skillnad på riktigt. Du har nära till chefer och får frihet under ansvar. Vi följer kontinuerligt upp arbetsbelastningen för att den ska kännas rimlig. För att trivas hos oss är du engagerad, genuint intresserad av att möta och förstå människor och nyfiken på att lära nytt och att utvecklas.
Vi söker nu en vikarierande socialsekreterare till vuxengruppen, med erfarenhet och kompetens inom myndighetsutövning avseende främst beroendefrågor och våld i nära relation. Som socialsekreterare inom vuxengruppen arbetar du med att utreda våra klienters behov, ta beslut enligt Socialtjänstlagen (SOL), Lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM) samt bevilja och följa upp insatser. En stor del av jobbet handlar om motivations- och förändringsarbete. Arbetet innebär även samverkan med interna och externa samarbetspartners såsom polisen, beroendevården samt psykiatrin. I arbetet ingår även att göra hembesök samt att ha placerings- och uppföljningsmöten på bl a stödboende och behandlingshem.
Inom Individ och familjeomsorgen arbetar vi i små personalgrupper vilket ger dig närhet till både kollegor och chefer. Vi sitter tillsammans i gemensamma lokaler där medarbetare, stödfunktioner och chefer samarbetar över enhetsgränserna - det ger oss goda förutsättningar att hitta den bästa lösningen för våra medborgare och klienter. Hos oss arbetar vi prestigelöst och lär av varandra.
Vi arbetar med MI och Signs of Safety. Vi erbjuder dig utbildning i de metoder vi använder och arbetar aktivt med handledning.
I Ekerö kommun har vi, i jämförelse med andra kommuner, ett relativt lågt inflöde av ärenden vilket ger tid till både reflektion och utveckling. Hos oss hinner vi arbeta igenom ärenden ordentligt och söker hela tiden nya sätt att nå våra medborgare och utvecklas tillsammans med dem.
Vi har en ordnad ekonomi vilket ger större möjligheter till goda lösningar för våra klienter. Det ger oss också möjligheten att ta hand om våra medarbetare på ett bra sätt, vi erbjuder bland annat lediga klämdagar och halvdag före röd dag. Hos oss kan du också växla semesterersättning till fler semesterdagar.
Vårt kontor ligger centralt på Ekerö, bara 15 minuter med buss från Brommaplan eller 5 minuter från Jungfrusund (färja Ekeröleden). För dig som åker från Stockholm city går pendelbåt 89 från Klara Mälarstrand via Lilla Essingen och Ekensberg.
Hos oss finns det goda karriärmöjligheter för den som vill växa och utvecklas i sin yrkesroll!
KvalifikationerFör att du ska lyckas med uppdraget ska du:
• ha socionomexamen
• ha tidigare erfarenhet av arbete inom socialtjänsten, helst inom vuxen/missbruk eller våld i nära relationer
• ha en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift
• vara analytisk, strukturerad, ha en god administrativ förmåga samt gott ordningssinne
• ha mod, kraft, engagemang, energi, respekt och empati i möten med våra klienter.
B-körkort är önskvärt.
För att trivas hos oss är du engagerad, genuint intresserad av att möta och förstå människor och nyfiken på att lära nytt och att utvecklas. Vi ser gärna att du är med och bidrar till att vi tillsammans har en trivsam stämning på jobbet.
Vi arbetar löpande med urval och intervjuer så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt.
Tillträde: 2024-11-01
Omfattning: Heltid
Anställningsform: Visstidsanställning till 2025-11-30
Så tar du dig till Ekerö kommun
Om Ekerö kommun
Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun - där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser.
Vi lever vår värdegrund som innebär ett stort engagemang, god kommunikation med öppen dialog och ett professionellt förhållningssätt. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.
Ekerö kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare och strävar efter ett tydligt fokus på hållbarhet. Under förutsättning att verksamhetens möjlighet att uppfylla sina mål kvarstår, har kommunen en positiv inställning till distansarbete när så är möjligt.
Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.
Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-10-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Ekerö kommun (org.nr 212000-0050),
http://www.ekero.se/ Kontakt Enhetschef Mottagnings- och vuxenenheten
Kelley Loveland
08-124 573 54 Jobbnummer 8895104
Observera att sista ansökningsdag har passerat.