Vi söker en socialsekreterare till Socialpsykiatrin
Stenungsunds kommun, Sektor socialtjänst / Socialsekreterarjobb / Stenungsund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Stenungsund,
Orust,
Lilla Edet,
Tjörn,
Kungälv eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stenungsunds kommun, Sektor socialtjänst i Stenungsund Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.
Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 800 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.
Kommunen är organiserad i en förvaltning med fyra sektorer. Sektor Socialtjänst innefattar 4 verksamheter; särskilt boende/kommunal hälso- och sjukvård, individ- och familjeomsorg, ordinärt boende/personlig assistans samt funktionshinder.
Inom individ och familjeomsorgen ingår öppenvård och myndighetsutövning för barn, ungdomar, vuxna och äldre personer och socialtjänsten är indelad i olika enheter/ansvarsområden. Varje enhet har en enhetschef och en eller två förste socialsekreterare som kan ger medarbetarna stöd i handläggningsprocessen. Vi har byggt upp nära samarbete med samverkanspartner inom och utanför enheten, vilket bidrar till att kunna göra en skillnad för de som vi arbetar med och för. Med människan i fokus verkställs insatser genom bistånd till personer som har olika behov av hjälp och stöd i sin vardag.
Vi kan erbjuda dig en trevlig arbetsplats med många skratt och professionella medarbetare i olika åldrar. Kommunhuset ligger centralt i Stenungsund med närhet till tåg- och busstation för pendlare, tillgång till parkering för bilburna, stort utbud av shopping och lunchrestauranger och precis utanför kontorsfönstret finns möjlighet att ta ett dopp i havet! Stenungsunds kommun erbjuder flera förmåner som exempelvis årsarbetstid, visst hemarbete utifrån förutsättningarna i verksamheten och friskvårsbidrag. Du kommer få en god introduktion och erbjuds både intern och extern handledning.
Publiceringsdatum2024-04-12ArbetsuppgifterBiståndsenheten söker socialsekreterare inom individ och familjeomsorgen, IFO, med erfarenhet inom myndighetsutövning i socialtjänsten. Biståndsenheten är indelad i två olika arbetsgrupper: socialpsykiatri och LSS, samt vård och omsorg. På enheten arbetar 14 socialsekreterare, 2 förste socialsekreterare och enhetschef.
Tjänsten är förlagd i gruppen som arbetar med socialpsykiatri och LSS, vilket innebär att tjänsten inledningsvis omfattar ärenden som rör socialpsykiatri och till individen knutna LSS-insatser, så som daglig verksamhet och kontaktperson. Över tid och utifrån behov kan innehållet i tjänsten komma att variera och exempelvis omfatta fler insatser enligt LSS. Därtill står vi nationellt inför en förändringsprocess, i och med införandet av den nya Socialtjänstlagen (SoL), vilket kan komma att inverka på tjänstens innehåll och utformning.
Hos oss möter du en engagerad arbetsgrupp, med ett levande samarbete, som jobbar teambaserat och vi söker därför en flexibel och nyfiken kollega som vill vara med och dela vi-känslan. I vår arbetsgrupp arbetar vi med metodstöd i liten arbetsgrupp, individuella avstämningar, samt att vi regelbundet under året har extern processhandledning. Vi har närhet till våra olika samarbetspartners, så som öppenvårdspsykiatrin och vi har ett tätt samarbete med andra delar inom IFO, exempelvis vuxenenheten.
Som socialsekreterare hos oss kommer du att arbeta med myndighetsutövning med där målgruppen inledningsvis består av företrädesvis vuxna med allvarlig psykisk sjukdom och/eller neuropsykiatrisk diagnos. I arbetsgruppen hanteras även ansökningar som gäller barn, ungdomar, samt vuxna med olika funktionsnedsättningar, varför det kan komma att bli uppgifter som även du utför. Ibland kan den som ansöker vara i behov av insatser från både SoL och LSS. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att utreda behov och fatta beslut enligt SoL och LSS, samt såklart att bidra till en god anda och en utveckling i arbetsgruppen. Som socialsekreterare erbjuds du ett spännande, omväxlande och utmanade arbete som präglas av respekt för allas lika värde.
Vi använder oss av dokumentationssystemet LIfecare och arbetar utifrån metoden Individens Behov I Centrum ((IBIC), samt att visst arbete sker i Procapita. I uppgifterna ingår även att hantera vårdplaneringssystemet SAMSA. Vi tror att du har lätt för att sätta dig in i hur olika system fungerar och har en gedigen vana av att hantera datorn som arbetsredskap.
KvalifikationerVi söker dig som är bra på att skriva och resonera i text. Du ger ett gott bemötande och samarbetar väl med alla du träffar i ditt dagliga arbete. Du vill utveckla dig själv och vara delaktig i vårt gemensamma arbete och den utveckling i arbetsgruppen som vi är måna om.
Du som söker ska ha relevant högskoleutbildning i form av socionomprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska vara väl förtrogen med rådande lagstiftning och rättspraxis inom myndighetsutövningen. Om du har kännedom om IBIC och de dokumentationssystem som vi arbetar i, så ser vi det som ett stort plus. För tjänsten krävs B-körkort.
Meriterade är tidigare erfarenhet inom myndighetsutövning, från respektive målgruppsområde.
I ett yrke som innebär mycket kontakt med olika människor tänker vi att din kommunikativa och analytiska förmåga är viktig genom att du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån den information som du tar del av i varje ärende. Arbetet består till stor del av utredningsarbete, varför du behöver trivas med både vardagliga utmaningar och problemlösning. Du kan sätta dig in i andra människors situation, har ett gott omdöme och ett professionellt förhållningssätt.
Du behöver vara öppen för regelbunden samverkan med andra professioner såväl internt, som externt. Vi ser det som en fördel om du är en person som gillar ett emellanåt högt temo, har förmåga till flexibilitet och aktivt väljer att se (arbets- )livet från den ljusa sidan.
Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Varmt välkommen med din ansökan!
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-05-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1288049".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Stenungsunds kommun (org.nr 212000-1298)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Stenungsunds kommun, Sektor Socialtjänst
Kontakt Enhetschef
Susanne Vinqvist
susanne.vinqvist@stenungsund.se 0303-73 81 41 Jobbnummer 8608562
Observera att sista ansökningsdag har passerat.