Verksjurist med upphandlingsrättslig inriktning
Statens Servicecenter / Juristjobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla juristjobb i Gävle,
Älvkarleby,
Sandviken,
Ockelbo,
Ovanåker eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Gävle,
Älvkarleby,
Sandviken,
Ockelbo,
Tierp eller i
hela Sverige Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Rättsavdelningen ansvarar för stöd och styrning i rättsliga frågor inom myndighetens samtliga områden. Avdelningen består av två enheter och har verksamhet i Gävle och Stockholm.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Tjänsten riktar sig till dig som är jurist och har dokumenterad flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig upphandling och avtal. Du kommer att arbeta med juridisk kvalitetssäkring av upphandlingar och avtal, löpande upphandlingsrättslig rådgivning, utveckling av det interna upphandlingsrättsliga stödet, samt domstolsprocesser. I anslutning till detta kommer du även att få möjlighet att arbeta med andra frågor kopplade till löpande avtalsförvaltning och avtalstvister. Statens servicecenters verksamhet och tjänster utförs till stor del i informationssystem upphandlade via privata leverantörer genom licensavtal, tjänsteavtal och konsultavtal. Det är därför meriterande om du har erfarenhet av IT-avtal, outsourcing, dataskyddsfrågor eller säkerhetsskyddsfrågor. Du förväntas i din rådgivningsroll kunna agera på ett affärsstrategiskt sätt inom ramen för myndighetens leverantörsrelationer.
Du kommer även att arbeta med andra juridiska frågor inom rättsavdelningens verksamhetsområde. I arbetet ingår bl.a. att kvalitetssäkra beslut och interna styrdokument, men även löpande juridisk utredning och rådgivning, att hålla i utbildningar inom myndigheten, samt att delta i samverkansgrupper och utvecklingsprojekt. Framträdande rättsområden är t.ex. offentlighet och sekretess, allmän förvaltningsrätt, dataskydd, säkerhetsjuridik samt arbetsrätt. Mot bakgrund av myndighetens internstatliga uppdrag är rättsfrågorna ofta utmanande och komplexa, samt ställer stora krav på analysförmåga och förståelse för verksamheten. Du kommer att ha många kontakter med övriga delar av myndigheten, t.ex. vid rådgivning och i utvecklingsprojekt. Kontakter med leverantörer och andra myndigheter är också vanliga. Ditt stöd har ofta en avgörande betydelse för vår verksamhet och vi törs utlova att du sällan kommer att ha tråkigt på arbetet.
Publiceringsdatum2020-11-05KvalifikationerVi söker dig som har:
• Juristexamen
• Minst tre års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig upphandling och avtal
• Kunskaper inom minst ett annat rättsområde som är relevant för rättsavdelningen
Vidare ska du ha följande förmågor:
• God analytisk förmåga
• Affärsstrategisk förmåga
• Lösningsinriktad
• Konsultativt förhållningssätt
• Kommunicerar väl på svenska i tal och skrift
• Hög integritet
• Tar självständigt ansvar för arbetsuppgifterna
Vidare är det meriterande om du har:
• Erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig upphandling vid statlig myndighet, kommun eller region
• Erfarenhet av arbete med IT-avtal, outsourcing, dataskyddsfrågor eller säkerhetsskyddsfrågor
• Erfarenhet av projekt- och utvecklingsarbete
Övrig informationAnställningen är 100 % och tillsvidare med tillträde snarast efter överenskommelse.
Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Gävle eller Stockholm efter överenskommelse.
Tjänsten innebär en del resande.
Välkommen med din ansökan innehållande personligt brev och CV senast 29 november 2020. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna.
Vi planerar att hålla intervjuer under vecka 50-51.
Då vi arbetar med säkerhetskänslig verksamhet är anställningen inplacerad i säkerhetsklass. Detta innebär att en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-11-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStatens Servicecenter
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453),
http://www.statenssc.se Jobbnummer 5431586
Observera att sista ansökningsdag har passerat.