Verksamhetsutvecklare till portföljkontoret i Gävle

Statens Servicecenter / Organisationsutvecklarjobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Tierp eller i hela Sverige

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Anställningen är placerad på avdelningen för Ekonomi, Fastighet och Inköp i Gävle. Verksamheten ansvarar för Statens servicecenters ekonomiska styrning, upphandling och inköp, samt fastighets- och internservice. Statens servicecenter är i ett uppbyggnadsskede av ett portföljkontor och arbetet är omväxlande och innebär daglig kontakt med medarbetare vid myndighetens olika kontor i landet. Det är viktigt att du har ett intresse för utvecklings- och förändringsarbete och att delta i arbetet med ett myndighetsgemensamt arbetssätt.

Portföljkontoret är en sammanhållande funktion som har till syfte att skapa bästa förutsättningar för projekt och systemförvaltning inom myndigheten. Portföljkontoret stödjer både ledning och projekt-/förvaltningsledare på ett professionellt och serviceinriktat sätt genom att prioritera rätt initiativ, säkerställa effektiv styrning och leverans samt utveckla arbetssätt inom området.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som verksamhetsutvecklare på Portföljkontoret ansvarar du för att, tillsammans med verksamheten, bereda beslutsunderlag till Statens servicecenters portfölj. Du start- och kvalitetssäkrar projekt och säkerställer att riktlinjer efterlevs samt arbetar proaktivt med att genomföra förbättringar inom myndighetens portföljer. Tillsammans med dina kollegor på Portföljkontoret ansvarar du för myndighetens projekt- och systemförvaltningsmodell och arbetar som metodstöd inom området genom att, till exempel, genomföra riskworkshops, intressentanalyser samt ge stöd vid framtagande av nyttovärderingskalkyler. Du planerar, tar fram utbildningsunderlag och genomför utbildningar för styrgrupper och projekt-/förvaltningsledare.

Publiceringsdatum
2022-01-27

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Relevant akademisk utbildning eller motsvarande erfarenhet som bedöms likvärdig
• Minst tre års erfarenhet som projektledare
• Minst två års erfarenhet av arbete med styrgrupper eller ledningsfunktioner
• Kunskap om och erfarenhet av projektmodeller, till exempel PPS

Vidare ska du ha följande förmågor:

• Ha god förmåga att kommunicera och uttrycka dig i tal och skrift
• Vara handlingskraftig och resultatorienterad
• Vara strukturerad och ha god administrativ förmåga
• Ha god förmåga att samarbeta

Dessutom är det meriterande om du har:

• Erfarenhet av arbete med portföljstyrning och/eller på ett projekt/portföljkontor
• Kunskap om och erfarenhet av förvaltningsmodeller, gärna PM3
• Erfarenhet av att planera, ta fram utbildningsunderlag samt genomföra utbildning
• Erfarenhet av Antura

Övrig information
Anställningen är en tillsvidareanställning på 100% med placering i Gävle. Vi tillämpar vanligtvis 6 månaders provanställning.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 18 februari 2022. Vi planerar att genomföra intervjuer löpande.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste därför vara svensk medborgare.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-02-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Kontakt
Eva Wikholm, Enhetschef
010-456 04 12

Jobbnummer
6284450

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: