Verksamhetsutvecklare inom kontroll

Pensionsmyndigheten / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
2025-02-18


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Vill du vara med och stärka vår verksamhet och spela en nyckelroll i arbetet för att säkerställa korrekta utbetalningar i välfärden? Vi söker nu erfarna verksamhetsutvecklare som vill bidra till att utveckla våra processer och hjälpa oss att förebygga och stoppa bidragsbrott.

För oss handlar verksamhetsutveckling om att se helheten och utveckla organisationens olika förmågor för att möta framtida krav från kunder såväl som vår uppdragsgivare.

Om jobbet
Pensionsmyndighetens kontrollverksamhet ansvarar både för handläggning av kontrollärenden samt utvecklingsfrågor inom området. Verksamheten har varit under uppbyggnad och utveckling senaste åren och nu satsar vi ytterligare på att stärka upp med utveckling inom kontrollområdet.

I rollen ingår att bidra till Pensionsmyndighetens viktiga arbete med att motverka felaktiga utbetalningar och bidragsbrott genom att strategiskt driva kontrollfrågor på central nivå samt i samarbete med andra myndigheter. Du kommer arbeta nära verksamhetens ledningsgrupp. Många uppdrag kräver att du representerar Pensionsmyndigheten samt håller muntliga presentationer i olika sammanhang. I tjänsten ingår även upprättande av rapporter och promemorias, samt kontakter med externa kontrollaktörer. Du samarbetar även med övriga kollegor både inom den egna avdelningen, samt andra avdelningar inom Pensionsmyndigheten.

Publiceringsdatum
2025-02-18

Profil
Vi söker dig som är strategisk, strukturerad och trivs med att arbeta i högt tempo. Du är analytisk, flexibel och kan växla mellan detaljer och helhet. Du har förmågan att prioritera och samarbeta effektivt med både interna och externa aktörer. Som person är du självständig, prestigelös och kommunicerar mycket väl i tal och skrift. I rollen förväntas du ta ansvar, bygga nätverk och driva initiativ med ett lösningsorienterat förhållningssätt.

I urvalet kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har:

- Relevant akademisk examen
- Flerårig och aktuell erfarenhet av att självständigt driva utvecklingsfrågor inom området felaktiga utbetalningar
- Flerårig erfarenhet från extern samverkan inom kontrollområdet, tex OB, MUR, UBM osv
- Mycket goda kunskaper i svenska, i tal och skrift

Det är meriterande om du har arbetat som projektledare inom liknande område.

Vi erbjuder
Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder flexibel arbetstid och möjlighet att jobba delvis hemifrån. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor. Vårt kontor i Stockholm ligger centralt i Hornstull nära tunnelbanan.

Du kan läsa mer om våra förmåner och hur det är att jobba hos oss här.

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och vi tillämpar 6 månaders provanställning. Placeringsort är Stockholm. Resor till våra andra kontor kan förekomma.

Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.

Din ansökan
Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. Därför ber vi dig att besvara ett antal urvalsfrågor istället för att be om personligt brev.

Som en del i urvalsprocessen kommer vi att använda oss av arbetspsykologiska tester.

Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensionen enklare!

#LI-HYBRID

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PSL 2025-20".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)

Kontakt
Caisa Staveryd
caisa.staveryd@pensionsmyndigheten.se

Jobbnummer
9173845

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: