Världskulturmuseerna söker Kommunikations- och marknadschef
Statens museer för världskultur / Chefsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla chefsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens museer för världskultur i Stockholm,
Göteborg eller i
hela Sverige Vill du arbeta på en myndighet som har världen som sitt arbetsfält? Statens museer för världskultur består av Etnografiska museet, Östasiatiska museet och Medelhavsmuseet i Stockholm samt Världskulturmuseet i Göteborg. Med samlingar som spänner över flera tusen år och alla världens kontinenter kan Världskulturmuseerna ge perspektiv och ökad förståelse för vilka vi är, varifrån vi kommer och vilken värld vi vill skapa tillsammans. Med en vision om en större, mänskligare och mer inkluderande värld är vårt uppdrag mer angeläget än någonsin!
Idag arbetar cirka 150 medarbetare utifrån regeringsuppdraget att visa och levandegöra världens kulturer samt ge perspektiv på en allt mer globaliserad värld, såväl historiskt som i dag. Vår kärnverksamhet är samlad i tre avdelningar Samling, Innehåll och lärande och Publika möten. Samtliga avdelningar arbetar med publiken i fokus, i nära samverkan och med hela myndigheten som arbetsfält. Vårt övergripande mål är att bli angelägna för fler och vi söker nu dig som med kunskap, nyfikenhet och värme vill bidra till att utveckla verksamheten framåt.
Publiceringsdatum2020-01-29ArbetsuppgifterSom kommunikations- och marknadschef har du övergripande ansvar för att i samverkan med andra avdelningar utveckla, stärka och positionera Världskulturmuseernas , varumärken mot befintliga och nya målgrupper. Du företräder myndigheten inom ditt område och har en viktig roll i kontakterna med omvärld, medier och samarbetspartners.
Enheten ansvarar för följande:
• Strategiskt varumärkesarbete
• Målgrupps och marknadsanalyser
• Utveckling av myndighetens grafiska profil och identitet
• Utveckling av myndighetens digitala kanaler, inklusive webb och sociala medier
• Proaktiv pressbearbetning och utveckling av mediastrategier
• Ansvara för internkommunikation och kriskommunikation
• Strategiskt arbete med sponsring, partnerskap och andra typer av relationsskapande samarbeten
• Bidra till att utveckla myndighetens förmåga att generera ökade externa intäkter genom strategisk affärsutveckling, paketering av erbjudanden och koncept.
• Utveckla kampanjer och erbjudanden som bidrar till att attrahera flera och nya användare.
I enhetens uppdrag ingår även att utveckla och i samråd med annan avdelning genomföra publik-, målgrupps- och marknadsundersökningar samt att driva utvecklingen av Världskulturmuseernas externa relationer med olika målgrupper, samarbetspartners och övriga intressenter. Enheten ansvarar för att utveckla rutiner, mallar, manualer och grafiska riktlinjer som stöd för övriga i organisationen.
Som chef för Kommunikation och marknad har du övergripande ansvar för hela enhetens verksamhet, resultat, ekonomi och kompetensförsörjning samt ansvar för delegerade arbetsmiljöuppgifter.
Du har personalansvar för 7 medarbetare placerade i Stockholm och Göteborg. Ditt uppdrag är att stärka samverkan inom myndigheten och mellan verksamhetsorterna. Stationeringsort är Stockholm eller Göteborg, men då vi värdesätter ett närvarande ledarskap på båda orterna är regelbundna resor inom tjänsten aktuellt. Du rapporterar till överintendenten och ingår i myndighetens ledningsgrupp. I rollen ingår även uppdrag i ett antal interna och externa samverkansgrupper samt styrgrupper. Arbetsuppgifterna är varierande, både strategiska och operativa
KvalifikationerSkall-krav
• Relevant akademisk utbildning inom kommunikation/marknadsföring eller motsvarande utbildnings- eller erfarenhetsbakgrund som arbetsgivaren finner relevant
• Erfarenhet av att på strategisk nivå leda kommunikationsarbete samt utveckling av marknadsstrategier i syfte att nå nya och befintliga målgrupper.
• Erfarenhet av att vara chef med ansvar för budget, personal och verksamhet
• Erfarenhet av att driva förändrings- och utvecklingsarbete
• Erfarenhet av strategiskt och proaktivt pressarbete
• Mediavana samt erfarenhet av att arbeta med kriskommunikation
• Erfarenhet av att utveckla sponsorsamarbeten och strategiska partnerskap
Erfarenhet av att utveckla affärsmässiga koncept som bidrar till ökade intäkter
Meriterande
• Erfarenhet av att arbeta med utveckling av besöksnäring
• Erfarenhet av framgångsrikt kampanjarbete
• Erfarenhet av statlig myndighet kan vara meriterande
• Ytterligare språkkunskaper
• Erfarenhet av att göra information tillgänglig och begriplig för personer i olika åldrar, med olika förkunskaper, funktionsförutsättningar, språk och intressen.
Dina personliga egenskaper• Mycket god samarbetsförmåga och förmåga att bygga relationer såväl internt som externt
• Mycket god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig i tal och skrift, på såväl svenska som engelska
• Mycket god förmåga att skapa struktur, framförhållning, prioritera och delegera
• Resultat- och affärsorienterad
• Uthållighet i att driva förändringsarbete
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. Tester och arbetsprover kommer förekomma i rekryteringsprocessen.
Som anställd i myndigheten förväntas du dela och genom ditt arbete förmedla Världskulturmuseernas värdegrund byggd på demokrati och mänskliga rättigheter. Du förväntas också bidra till att utveckla en god förvaltningskultur präglad av rättssäkerhet, effektivitet och tillgänglighet. Statens museer för världskultur eftersträvar mångfald och jämställdhet och ser därför alltid anställda med olika bakgrund och erfarenhet som mycket berikande för verksamheten.
ÖVRIGT
Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga Jobb.
Vi har valt våra rekryteringskanaler och undanber oss all kontakt från rekryterings- och annonsförsäljare.
Varaktighet, arbetstid
Deltid. 100% Dagtid. Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning. Tillsvidareanställning
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-02-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStatens Museer För Världskultur
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "34/2020-2.1".
Omfattning Detta är ett deltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Museer För Världskultur (org.nr 202100-5075)
Arbetsplats Statens museer för världskultur
Jobbnummer 5067980
Observera att sista ansökningsdag har passerat.