Vapenhandläggare till Gävle

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Gävle, Falun, Uppsala, Västerås, Eskilstuna eller i hela Sverige

Polismyndigheten söker vapenhandläggare med placering i Gävle.

Rättsavdelningen
Polismyndighetens rättsavdelning består ca 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polis-myndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling.
Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom polismyndigheten.

RA - Förvaltningsrätt
Den förvaltningsrättsliga enheten ansvarar för att styra, utveckla och följa upp Polismyndighetens förvaltningsrättsliga verksamhet. Enheten svarar för nationella kontakter med andra myndigheter inom verksamhetsområdet. Handläggningen av ärenden utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättsenheter. Vissa ärenden handläggs dock inom polisregionerna.
Exempel på verksamhetsområden som ingår i enhetens ansvar är ärenden enligt ordningslagen, vapenlagen och djurskyddslagen.


Publiceringsdatum
2018-05-15

Arbetsuppgifter
Arbetet innebär i första hand att handlägga ansökningar om tillstånd till privatpersoners vapeninnehav, vapenlicenser och dödsboärenden. Arbetsuppgifterna består till stor del av att formulera olika beslut som i vissa fall även ska föredras för en beslutsfattare. Du kommer successivt lära dig lagstiftningen och nya arbetsmetoder. Vid behov kommer du även vara behjälplig med andra förekommande arbetsuppgifter inom enheten.


Kvalifikationer
• Gymnasieexamen
• Erfarenhet av arbete med handläggning vid
myndighet
• God datorvana då handläggningen är
digitaliserad
• Mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal
och skrift på svenska
• B-körkort.

MERITERANDE

Det är meriterande om du har:

• Relevant högskoleutbildning (inom juridik,
statsvetenskap)
• Erfarenhet av IT-baserade dokument- och
ärendehanteringssystem
• Erfarenhet av att söka i lagtexter samt att
göra juridiska bedömningar
• Erfarenhet av arbete med handläggning
inom Polismyndigheten.

PERSONLIGA EGENSKAPER

Arbetsuppgifterna ställer krav på att du kan arbeta i grupp och har förmåga att skapa goda relationer. Du har ett strukturerat arbetssätt, en god analytisk förmåga, ser sammanhang och kan prioritera rätt saker. Vidare ska du kunna arbeta självständigt, var mycket noggrann och kunna hantera stressiga situationer eftersom arbetet periodvis kan innebära hög arbetsbelastning.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader. Flextid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-05-28
Ange följande referens när du ansöker: C19590/2018
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Mikael Söderström mikael.soderstrom@polisen.se 010-56 78611

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Adress
Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Jobbnummer
4142297

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: