Utredande socialsekreterare barn och unga

Osby kommun, Arbete & Välfärd / Socialsekreterarjobb / Osby
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Osby, Östra Göinge, Älmhult, Markaryd, Hässleholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Osby kommun, Arbete & Välfärd i Osby

Osby kommun ligger i nordöstra Skåne, i hjärtat av Sydsverige med goda kommunikationer och naturnära boendemiljöer.

Söker du ett givande och intressant arbete med möjlighet att utvecklas i din roll? Då har vi jobbet du söker!

Vi utökar vår verksamhet, vilket innebär att vi nu har en ledig tjänst som utredande socialsekreterare hos oss på Barn och familjeenheten!

Barn- och familjeenheten består av 18 medarbetare som arbetar med utredning, placering enligt SoL och LVU, uppföljning av insatser, utredning och handledning av familjehem och familjerättsliga ärenden.

Som medarbetare är du en viktig del av dagens och framtidens utveckling. Vi finns där våra medborgare finns, vi påverkar och gör skillnad i människors vardag varje dag. Vi anser att vi har Sveriges viktigaste jobb!

I Osby kommun tar vi avstamp i en gemensam värdegrund i vår strävan mot att utföra vanliga jobb ovanligt bra.

Publiceringsdatum
2024-11-25

Arbetsuppgifter
Vi söker nu en utredande socialsekreterare som kommer att arbeta med myndighetsutövning enligt SoL och LVU. Du kommer att genomföra utredningar och följa upp beslutade insatser.

Som socialsekreterare hos oss på Barn och familjeenheten arbetar du med barn och ungdomar samt deras familjer och nätverk. Gruppen med utredande socialsekreterare består av idag av sex socialsekreterare, där en i första hand arbetar i mottagningsfunktion. I gruppen arbetar man nära varandra och oftast tillsammans i ärenden.

Vi erbjuder en verksamhet med nära och tätt samarbete mellan de olika grupperna. Hos oss får du möjlighet att jobba i ett team med god stämning och som har roligt tillsammans. Vi ställer upp för varandra och hjälps åt. Vi arbetar med delaktighet och kvalitet på ett respektfullt sätt både inom och utom enheten och gentemot våra klienter.

Vi är en relativt ny grupp och du kommer ha stor möjlighet att vara med och forma våra arbetssätt framåt. Fördelen med att arbeta i den mindre kommunen är att beslutsvägarna är korta och samarbetspartners finns nära. Vi på enheten sitter nära varandra i ljusa och fräscha lokaler.

För att trivas i rollen behöver du kunna se tjusningen i att dagen inte alltid blir som planerat. Det är en fördel om du är flexibel och uppskattar ett varierande arbete. Enheten leds av enhetschef och 1:e socialsekreterare, som finns tillgängliga för nära arbetsledning. Utöver det har vi extern handledning. Vi har i förvaltningen stort stöd av vår SAS (socialt ansvarig samordnare), som förbereder oss inför den nya lagstiftningen och tillsammans med oss tar fram våra rutiner och riktlinjer. Tillsammans med kunnigt och hjälpsamt administrativt stöd och engagerade kollegor, ger detta dig bra förutsättningar för att du ska trivas på arbetsplatsen.

Arbetet och arbetsplatsen är flexibel och det finns möjlighet till hemarbete och flextid under eget ansvar. Vi erbjuder semesterväxling, friskvårdsbidrag och friskvårdshalvtimme.

Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden, så tveka inte att höra av dig!

Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom. Du har erfarenhet av arbete inom socialtjänsten med barn och unga. Du är väl förtrogen med den lagstiftning som reglerar verksamheten. Du har B-körkort.

Det är meriterande om du har erfarenhet av verksamhetssystemet Treserva, utbildning i BBIC, samt erfarenhet av arbete enligt Signs of Safety.

Då arbetet till stor del innefattar kommunikation och dokumentation förutsätter det att du har goda kunskaper i svenska språket och att du kan uttrycka dig väl i tal och i skrift.

ÖVRIGT
Det finns möjlighet att kombinera arbetet med att vara deltidsbrandman. Bedömning görs utifrån verksamhetens behov.

I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval vilket innebär att vi kan komma att kalla till anställningsintervju innan ansökningstiden har gått ut. Vi ber dig därför att inkomma med din ansökan så snart som möjligt.

Vi har valt rekryteringssätt och undanber oss därför, vänligt men bestämt, all kontakt med rekryteringsbolag.

Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Osby kommun rökfri arbetstid.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Osby kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt.

Om du blir kallad till intervju ber vi dig ta med betygshandlingar.

Vid eventuell anställning krävs registerutdrag från belastningsregistret.

Välkommen med din ansökan!

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-12-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "119/2024".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Osby kommun (org.nr 212000-0902)

Arbetsplats
Osby kommun, Arbete & Välfärd

Kontakt
Enhetschef
Lisa Widbom
lisa.widbom@osby.se
0479-528 479

Jobbnummer
9029059

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Osby kommun, Arbete & Välfärd

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Osby kommun, Arbete & Välfärd: