Upphandlingsjurist

Skatteverket / Inköpar- och marknadsjobb / Sundbyberg
2025-08-22


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Sundbyberg, Solna, Danderyd, Stockholm, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skatteverket i Sundbyberg, Solna, Stockholm, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Vill du vara med att utveckla inköpsverksamheten på Skatteverket? I jobbet får du använda din juridiska kompetens och problemlösningsförmåga för att utveckla och bygga strukturen kring upphandlingsjuridiken på inköpsenheten.

Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet
Dina arbetsuppgifter som upphandlingsjurist innebär att du bidrar till enhetens arbete avseende juridisk korrekthet och affärsmässighet i upphandling. Som upphandlingsjurist på Skatteverket får du tillämpa dina juridiska förmågor i arbetet som spänner över flera områden inom upphandlingsområdet. Band annat att kommer du arbeta med kvalitetsgranskning av upphandlingsunderlag, ta fram och hålla utbildning kring upphandlingslagstiftningen och Skatteverkets inköpsprocess, genomföra utredningar, hantera överprövningar samt svara på remisser. Arbetet bedrivs tvärfunktionellt med andra kollegor med olika kompetenser inom enheten samt den beställande verksamheten.

Du säkerställer omvärldsbevakning utifrån ditt kompetensområde och sprider kunskap kontinuerligt till övriga enheten samt den beställande verksamheten i flertal forum.

Vidare ställer rollen höga krav på att kunna samverka och samarbeta internt såväl som med externa intressenter. Du behöver vara kommunikativ, coachande, lyhörd och lojal mot verksamhetens behov och kunna göra prioriteringar efter eget initiativtagande.

Arbetet är kvalificerat och spänner över många frågor vilket ger dig nya kunskaper på bredden och på djupet. Arbetstiden är flexibel och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Inköpsenheten genomför upphandling och avrop för Skatteverket, Kronofogdemyndigheten, Utbetalningsmyndigheten och Valmyndigheten. Inköpsarbetet bedrivs utifrån ett helhetsperspektiv i dialog med verksamheten.

Arbetet är kvalificerat och varierat, med stort utrymme för eget ansvar och utveckling. Det ställer höga krav på analytisk förmåga, samarbetsförmåga och initiativkraft. Du blir en del av en inköpsenhet med cirka 55 medarbetare som arbetar tvärfunktionellt med flera myndigheter. Placering är i Sundbyberg eller Malmö enligt överenskommelse. Vi erbjuder hybridarbete, möjligheter till kompetensutveckling och friskvårdsbidrag - och en arbetsmiljö där balans mellan arbete och fritid är en självklarhet.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. I arbetet är gott omdöme och förståelse för rättssäkerhet och säkerhet viktigt. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- ha god samarbetsförmåga, vara hjälpsam och ha ett gott bemötande
- ha en mycket god analytisk förmåga, vilket bland annat innebär att du fattar välgrundade beslut utifrån de fakta du tagit reda på inför lösningen av en uppgift
- vara målfokuserad och bidra till att syftet med verksamheten uppnås
- ha ett coachande förhållningssätt, helhetssyn och ser värdet av dialog, förankring och samverkan
- ha god problemlösningsförmåga, se mönster och kunna göra avgränsningar

Du ska även ha:

- ha Juristexamen/jurist kandidatexamen 270hp/180hp
- ha minst 1 års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av arbete med upphandlingsrättsliga frågeställningar inom ramen för LOU/LUFS.
- ha aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av strategiskt inköp inom offentlig förvaltning

Det är önskvärt att du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av att kvalitetsgranska upphandlingsunderlag utifrån gällande lag. Det är även önskvärt att du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av att driva överprövningsärenden. Det är också önskvärt att du har aktuell arbetslivserfarenhet av att genomföra bedömningar inom områden som innefattat frågor avseende molntjänster.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-09-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/588".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Skatteverket (org.nr 202100-5448)

Kontakt
Thomas Flodin, rekryterande Chef
010-5749299,thomas.flodin@skatteverket.se

Jobbnummer
9471015

Prenumerera på jobb från Skatteverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skatteverket: