Upphandlare till Sundsvalls kommun

Sundsvalls kommun, Kommunstyrelsekontoret / Inköpar- och marknadsjobb / Sundsvall
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Sundsvall, Timrå, Mark, Härnösand, Nordanstig eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sundsvalls kommun, Kommunstyrelsekontoret i Sundsvall

Sundsvalls kommuns gemensamma vision "Tillsammans släpper vi skaparkraften fri och bygger ett hållbart Sundsvall med plats för alla" vilar på tre värdeord - mod, öppenhet och helhetssyn.

Inköpsenheten har i september 2023 fått förnyat uppdrag från kommunfullmäktige att utveckla inköpsprocessen utifrån beslutad inköpsstrategi. I detta arbete ligger ett starkt fokus på att sätta inköpsprocess. Vårt mål är att hantera övergången från upphandlingsstöd till strategiskt inköpsarbete. Vi har högt ställda mål och siktar mot att 2030 vara en inköpsenhet i nationell framkant.

Inköpsenheten är organisatoriskt placerad under kommunstyrelsen i Sundsvalls kommun och genomför upphandlingar av entreprenader, varor och tjänster för både Sundsvalls och Timrå kommun. Inköpsenheten består i dagsläget av 11 upphandlare, 3 controllers, en administratör och en inköpschef. Som komplement till denna grupp så finns också inköpssamordnare ute i förvaltningar och bolag som hanterar det operativa inköpsarbetet. Dessa är dock inte organiserade under inköpsenheten utan under respektive verksamhet.

Publiceringsdatum
2024-02-28

Arbetsuppgifter
I rollen som upphandlare är du projektledare för de upphandlingsprojekt du tilldelas och ansvarar därmed för kontakten mellan beställarsidan och inköpsenheten samt för att säkra att den anskaffning som ingår i ditt projekt håller sig inom de ramar som beslutats.

I vårt arbetet mot att bli mer strategiska så stödjer du som upphandlare, utifrån din inköpskompetens, också beställarsidan med att fånga behov och kravställning så att kommunkoncernens inköp sker enligt de krav som ställts av politiken. Som upphandlare stödjer du också verksamheten i kontakten med kontrakterade leverantörer. Ansvarsfördelningen kan kort beskrivas så att beställarna ansvarar för den löpande hanteringen av avtalet medan inköp har det övergripande an-svaret.

På inköpsenheten läggs ett stort fokus på att ensa processerna så att beställare och marknad inte ska behöva lära sig olika tillvägagångssätt beroende på vilken upphandlare som dom för tillfället har kontakt med. Här vilar ett stort ansvar på varje enskild upphandlare att vara med och bidra till denna utveckling.

Förutom att hantera inköp kan du som upphandlare också komma att vara med och delta i förstudier inför kommande köp.

Kvalifikationer
Vi söker dig med eftergymnasial utbildning inom ett område som är relevant för tjänsten, alternativt aktuell erfarenhet av inköpsarbete. Har du erfarenhet och kunskap inom områdena entreprenad och IT är det meriterande. Det är också meriterande om du har erfarenhet av att ta fram och lämna anbud i entreprenadupphandlingar.

Det är önskvärt om du har erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet samt kunskaper om LOU (lagen om offentlig upphandling). Du har goda datorkunskaper i MS Officeprogrammen och har mycket förmåga att kommunicera på det svenska språket i både tal och skrift.

För att fungera i rollen som upphandlare hos oss är det viktigt att du är lyhörd för beställarnas samtidigt som du kan bevaka att dom följer och förstår behovet av att följa lagar och beslutade processerna kopplat till inköp. Vi vill att du är driven och utvecklingsinriktad, vilket betyder att du ständigt utvecklar ditt och vårt arbete. Du arbetar strukturerat och självständigt, men med god samarbetsförmåga och du har ett strategiskt angreppssätt på frågor och tänker gärna nytt. Du är en trygg och stabil person som kan stå för dina beslut.

För att lyckas i rollen är det viktigt att du är nyfiken och intresserad av vad andra gör och för hur verksamhet och inköpsprocessen samspelar för att uppnå goda resultat. Vi ser att du har en god förståelse för det affärsmässiga perspektivet och kan tillämpa affärsmässiga principer på ett bra sätt.

ÖVRIGT
Är du intresserad av att läsa mer om Sundsvall? Klicka in på www.sundsvall.se eller är du intresserad av hur det vore att bo och arbeta i Sundsvall kan du läsa mer på www.nykommun.se/kommun/sundsvall/

Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.

Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.rtjmedelpad.se/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanstpersonal-i-beredskap-rib

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C179857".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sundsvalls kommun (org.nr 212000-2411)

Arbetsplats
Sundsvalls kommun, Kommunstyrelsekontoret

Kontakt
Tf. Inköpschef
Jimmy Andersson
jimmy.andersson@sundsvall.se
060- 19 15 40

Jobbnummer
8503329

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sundsvalls kommun, Kommunstyrelsekontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sundsvalls kommun, Kommunstyrelsekontoret: