Upphandlare med samordningsansvar

Boverket, Enheten för ekonomi- och upphandling / Inköpar- och marknadsjobb / Karlskrona
2025-05-28


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Karlskrona, Ronneby, Torsås, Karlshamn, Emmaboda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Boverket, Enheten för ekonomi- och upphandling i Karlskrona

Boverket är den nationella myndigheten för planering, byggande och boende. Vi vill bidra till ett hållbart samhälle med bra boende i livskraftiga miljöer. Boverket har sitt huvudkontor placerat i Karlskrona, med ett mindre kontor i Malmö. Idag arbetar cirka 230 personer i myndigheten, bland annat arkitekter, civilingenjörer, ekonomer, jurister, kommunikatörer, planerare och samhällsvetare.

Enheten för ekonomi och upphandling tillhör avdelningen för verksamhetsstöd. Hos oss arbetar ekonomer, controllers, förvaltningsledare och upphandlare, totalt tio medarbetare.

Din roll hos oss

Vill du ta nästa steg i din karriär och få en nyckelroll där du både driver kvalificerade upphandlingar och samordnar och utvecklar en upphandlingsfunktion? Vi söker nu en upphandlare som tar ett helhetsansvar för vår inköpsprocess och säkerställer att myndighetens upphandlingar genomförs effektivt, affärsmässigt och enligt gällande lagar och regelverk. Upphandlingsfunktionen är idag bemannad med en upphandlare och två upphandlingskonsulter. Tjänsten ersätter vår nuvarande upphandlare som går i pension och vi söker nu dig som vill ta vid och fortsätta utveckla vårt upphandlingsarbete.

Rollen som upphandlare med samordningsansvar är en tjänst för dig som har bred erfarenhet av upphandling där du får arbeta både operativt och strategiskt med stort ansvar och inflytande.

Förutom att driva egna upphandlingar från behov till leverans, är du processledare för hela inköpsprocessen, från behovsanalys till avtalstecknande och uppföljning. Du samordnar upphandlingsfunktionen med våra konsulter, tar operativa beslut inom upphandling och fungerar som strategisk rådgivare till myndighetens ledning och verksamhetsområden. Rollen är central för att säkerställa att våra inköp och upphandlingar bidrar till Boverkets mål och genomförs i enlighet med LOU. Boverket föreslås att bli en beredskapsmyndighet, vilket även påverkar upphandlingsfunktionen med utökade krav.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:

• Planera, projektleda och genomföra upphandlingar enligt LOU.

• Genomföra säkerhetsskyddade upphandlingar.

• Samordna och utveckla myndighetens upphandlingsfunktion.

• Ta operativa beslut inom upphandling och säkerställa att processerna är effektiva och rättssäkra.

• Fungera som processledare för inköpsprocessen och samordna hela upphandlingsarbetet.

• Ge strategiskt stöd och rådgivning till myndighetens ledning och verksamhetsområden.

• Utveckla inköpsstrategier och förbättra myndighetens upphandlingsprocesser.

• Säkerställa att upphandlingarna är affärsmässiga och följer gällande regelverk.

• Bevaka rättsutvecklingen inom upphandlingsområdet och utbilda organisationen vid behov.

Din kompetensprofil

Vi söker dig som har bred och aktuell erfarenhet som upphandlare där du självständigt genomfört kvalificerade upphandlingar. Du har gedigen erfarenhet av offentlig upphandling, god kunskap om LOU och övriga tillämpliga bestämmelser samt praxis på området, inklusive anbudsprocesser enligt LOU. Det är meriterande om du har goda teoretiska och praktiska kunskaper i säkerhetsskyddslagstiftningen och/eller dataskydd samt har arbetat med säkerhetsskyddade upphandlingar.

För att lyckas i ditt arbete hos oss ser vi att du är en person som tar ansvar och som vågar fatta beslut och driva upphandlingar framåt. Du har förmågan att arbeta strategiskt och att ge stöd på ledningsnivå, men trivs också med att själv arbeta operativt i upphandlingar. Som person är du serviceinriktad och strukturerad, och van vid att arbeta över ett brett fält.

Din kommunikativa och pedagogiska förmåga är god, och du talar och skriver svenska obehindrat. Vi förutsätter att du i grunden har en akademisk examen inom juridik, ekonomi, statsvetenskap eller annat relevant område. Det är meriterande om du har erfarenhet från en liknande roll inom offentlig sektor. Vi fäster stor vikt vid dessa personliga egenskaper.

Boverket är en myndighet som ytterst arbetar på uppdrag av medborgarna. Vi söker dig som har en respekt och ödmjukhet inför rollen som statsanställd och ett stort intresse för samhällsfrågor!

Anställningen

Tjänsten är en tillsvidareanställning vid huvudkontoret i Karlskrona, som kan komma att inledas med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. På Boverkets nya huvudkontor (https://www.boverket.se/sv/om-boverket/boverkets-uppdrag/boverkets-nya-kontor/) kommer du att få arbeta på en toppmodern arbetsplats som främjar ett aktivitetsbaserat arbetssätt, gemenskap och en god arbetsmiljö. På Boverket finns också möjlighet för dig som medarbetare att teckna överenskommelse om att arbeta på distans upp till 49 % av arbetstiden, när och förutsatt att arbetsuppgifterna så tillåter.

Om Boverket blir en beslutad beredskapsmyndighet, kan denna anställning bli placerad i säkerhetsklass och kräver i så fall svenskt medborgarskap. I detta fall kommer också säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Inför säkerhetsprövning efterfrågas vidimerade kopior på de utbildningar och tjänstgöringsintyg som är relevanta för tjänsten.

Publiceringsdatum
2025-05-28

Övrig information
Vår förhoppning att är vår nya upphandlare kan tillträda till hösten. Därför planerar vi för att slutföra rekryteringen i sommar. Förutom att göra ett sluturval när ansökningstiden löpt ut, kommer vi också löpande att titta på inkomna ansökningar och påbörja intervjuer med lämpliga kandidater så snart som möjligt. Skicka därför in din ansökan så snart du kan.

För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Visma Recruit. Vid ansökan kommer dina personuppgifter att hanteras i enlighet med GDPR. Genom din ansökan samtycker du till hanteringen. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen, och kan på begäran lämnas ut till utomstående enligt offentlighets- och sekretesslagen. Ansökan kommer att sparas av myndigheten i 2 år efter att rekryteringen avslutats (i enlighet med Riksarkivets föreskrifter om gallring). Har du skyddad identitet, referenser eller liknande du själv bedömer som olämpliga att lämna ut, tag kontakt med ansvarig rekryterare.

Inför rekryteringsarbetet har Boverket tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-06-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "4179/2025".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Boverket (org.nr 202100-3989)

Arbetsplats
Boverket, Enheten för ekonomi- och upphandling

Kontakt
upphandlare
Göran Zackheden
0455-35 32 62

Jobbnummer
9365114

Prenumerera på jobb från Boverket, Enheten för ekonomi- och upphandling

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Boverket, Enheten för ekonomi- och upphandling: