Universitetslektor i pedagogik med inriktning mot högskolepedago
Göteborgs universitet / Högskolejobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla högskolejobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborgs universitet i Göteborg,
Partille,
Lysekil,
Uddevalla,
Vänersborg eller i
hela Sverige Universitetslektor i Pedagogik med inriktning mot högskolepedagogik
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: 100 %
Placering: Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborg
Tillträde: Enligt överenskommelse
Diarienummer: PER 2015/469
Anställningens tjänstgöring sker inom Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL) och Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL), som båda finns vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten.
Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL) arbetar för att stimulera till engagerande högskolepedagogik vid Göteborgs universitet. PIL arbetar på uppdrag av Utbildningsnämnden, som årligen fastställer enhetens verksamhetsinriktning på universitetsgemensam nivå. För ytterligare information om PIL-enheten:
http://pil.gu.seInstitutionen Pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) är en del av den utbildningsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet. Institutionen består av två starka forskningsgrupper; Barn- och ungdomsvetenskap och Lärande och IT. Barn- och ungdomsvetenskap utgör en komplett akademisk miljö (KAM) där forskning, utbildning och samverkan ingår i lika grad. Gruppen bedriver forskning om kunskapsområden som lärande, kommunikation, identitets- och kunskapsformering hos barn, unga, unga vuxna och vuxna. Forskningen genomförs i såväl institutionella som professionella och vardagliga sammanhang och innefattar ett intresse för människors meningsskapande, identitets- och kunskapsutveckling. Mycket av forskningen är praktiknära och har relevans för förskola, skola, fritidshem, högre utbildning och andra professionella verksamheter. Utbildning bedrivs på grund, avancerad- och forskarnivå. Institutionens mest omfattande verksamhet är förskollärarprogrammet och grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem.
Vi söker dig med dokumenterad pedagogisk och vetenskaplig skicklighet samt förmåga och intresse av att aktivt bidra till och medverka i uppbyggnad av en kreativ miljö där utbildning, samverkan och forskning samspelar och stödjer varandra. Anställningen är framförallt riktad mot högskolepedagogik, särskilt IT och lärande.
Ämne
Pedagogik med inriktning mot högskolepedagogik
Ämnesbeskrivning
Pedagogik som vetenskaplig disciplin bildar kunskap om sociala, kulturella, historiska och materiella villkor och processer som formar och förändrar människan. Inom pedagogiken behandlas olika aspekter av fostran, utbildning, undervisning, lärande och kunskapsbildning, samt utveckling.
Denna anställning har inriktning mot högskolepedagogik och särskilt IT och lärande i högre utbildning. Området IT och lärande fokuserar hur digitala teknologier förändrar villkoren för utbildning, undervisning, lärande och kunskapsbildning inom högskolan. Området innefattar såväl analytiska ansatser som design och utveckling av teknologier och lärandemiljöer inom högskolan.
Publiceringsdatum2015-12-15Dina arbetsuppgifterArbetsuppgifterna innefattar undervisning, forsknings- och utvecklingsarbete inom PIL-enheten och inom institutionen.
Arbetet inom PIL innebär dels att undervisa på högskolepedagogiska kurser, dels att agera stöd för universitetets strategiska pedagogiska utvecklingsarbete. Undervisning bedrivs på såväl svenska som engelska språket. Förutom undervisning och handledning ingår att i konsultativa uppdrag medverka till pedagogisk och didaktisk verksamhetsutveckling vid universitetets institutioner. I arbetet ingår även att följa forskningsfronten och på vetenskaplig grund bidra till kunskapsutveckling i högskolepedagogik. Uppdraget som lärare på PIL-enheten innebär vidare att i nära samarbete med pedagogiska utvecklare på enheten vidareutveckla den högskolepedagogiska utbildningen. Den som anställs förväntas delta aktivt i enhetens eget kvalitetsarbete, vilket innebär fysisk närvaro på arbetsplatsen för medverkan i seminarier med mera.
Arbetet inom IPKL omfattar både grund- och avancerad nivå, liksom forskning och arbete i externa uppdrag inom området IT och lärande. I anställningen ingår också att medverka i kursutveckling, verksamhetsutveckling och att i samverkan med andra söka externa forskningsmedel. Arbetet sker i nära samarbete med kollegor i den miljö vid institutionen som har IT och lärande som sin kunskapsdomän. Viktiga uppgifter är att tillsammans med kollegor utveckla forskningen och undervisningen inom området IT och lärande. Institutionen söker medarbetare med tydlig potential för fortsatt akademisk meritering och med intresse för olika ledande uppgifter inom en akademisk miljö.
Behörighet
Behörighet för anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3-4 § i högskoleförordningen samt i Göteborgs universitets egen anställningsordning. Behörig att anställas som universitetslektor är den som dels visat vetenskaplig och pedagogisk skicklighet, samt har avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskapliga kompetens.
Bedömningsgrund
Bedömningsgrunder vid anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets anställningsordning.
Vid tillsättningen kommer särskild vikt att fästas vid vetenskaplig och pedagogisk skicklighet i lika hög grad.
Vetenskaplig skicklighet ska vara dokumenterad genom vetenskaplig publicering och bidrag till konferenser inom området IT och lärande. Vid bedömning av den vetenskapliga skickligheten beaktas att den sökandes forskning är inriktad mot det högskolepedagogiska området samt den sökandes dokumenterade förmåga att erhålla externa forskningsmedel.
Pedagogisk skicklighet ska vara dokumenterad som erfarenhet av akademisk undervisning och handledning inklusive kursutveckling och författande av undervisningsmaterial och liknande. Vid bedömning av den pedagogiska skickligheten används universitetets kriterier för excellent lärare (jfr
http://www.pil.gu.se/resurser/excellent-larare/kriterier ).
Stor vikt kommer att tillmätas visad och dokumenterad erfarenhet av undervisning inom det högskolepedagogiska fältet vad avser användning av digitala teknologier för utbildning, undervisning och lärande samt vad avser utveckling av högskolepedagogisk utbildning för lärare och doktorander.
Vikt kommer också att fästas vid visad och dokumenterad förmåga och skicklighet att samarbeta med andra, att leda och
Se hela kungörelsen samt länk till ansökan på Göteborgs universitets webbportal :
http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/ledigaanstVaraktighet, arbetstid
Tillsvidare
Heltid
ErsättningFast månads- vecko- eller timlön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-01-20
FöretagGöteborgs universitet
AdressGöteborgs universitet
Box 100
40530 GÖTEBORG
KontorsadressVasagatan 33
Övriga kontaktuppgifterTelefonnummer: 031-7860000
Jobbnummer 2577001
Observera att sista ansökningsdag har passerat.