Universitetsadjunkt i Bildpedagogik (fotografi och rörlig bild)
Göteborgs universitet / Högskolejobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla högskolejobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborgs universitet i Göteborg,
Partille,
Lysekil,
Uddevalla,
Vänersborg eller i
hela Sverige HDK - Högskolan för design och konsthantverk har som ambition att vara en av de mest attraktiva och spännande konstnärliga högskolorna i Europa. Här bedrivs forskning och utbildning inom design, konsthantverk och lärarutbildning i bild och slöjd. Institutionen är engagerad i samhällets stora och små frågor och bidrar till ett hållbart samhälle och en bättre framtid.
Anställningen är placerad vid institutionskollegiet Visuell och materiell kultur (VMK) på HDK som omfattar lärarutbildning i bild och slöjd. Lärarkollegiet vid bild- och slöjdlärarutbildningen består idag av drygt 30 personer.
Ämne
Bildpedagogik (fotografi och rörlig bild)
Ämnesbeskrivning
Bilden som estetiskt uttryck har kommunikativa aspekter som är av stor betydelse för barn och ungas lärande. Bildämnet har historiskt utvecklats utifrån en bildframställningstradition till att idag omfattas av vidare och mer aktuella begrepp som visuell kultur och visuella studier. Bildämnet kan delas in i olika områden såsom exempelvis bildframställning, bildskapande, bildkommunikation, bildtolkning och bildanalys. I bildämnet ingår teori och praktik utifrån ett brett kunskapsfält där olika kunskapsteoretiska utgångspunkter möts som pedagogik, estetisk filosofi, kultursociologi och inte minst konst- och bildvetenskap. Lärarutbildningens huvudområde eller kunskapsområde är utbildningsvetenskap.
Bildlärarinriktningens uppdrag är att utbilda bildlärare för den svenska grundskolan och gymnasieskolan främst inom ämneslärarprogrammet men även inom förskollärarprogrammet och grundlärarprogrammet. I bildlärarinriktningen ingår också arbete med distansutbildning via Lärarlyft och VAL-projektet som erbjuds som behörighetsgivande utbildning. Vid utbildningen erbjuds också ett antal fristående kurser som kompetensutveckling för redan verksamma lärare. Till detta tillkommer uppdrag gällande verksamhetsförlagd utbildning (VFU) eller praktik inom lärarutbildningen.
Utmärkande i arbetet som adjunkt inom bildlärarutbildningen är kombinationen av pedagogisk och konstnärlig kompetens. Som adjunkt i bild ingår du i ett arbetslag som arbetar med bildämnet utifrån en bred ingång utifrån begreppet visuell kultur och en profilering gentemot samtidskonst. Centrala ingångar i utbildningen är undersökande arbetssätt, normkritik och relationellt lärande.
Arbetsuppgifter
I anställningen ingår undervisning, handledning, examination och utveckling av bilddidaktiskt arbete gentemot grundskola, gymnasium men även förskola och tidigare åldrar. I arbetet kan även ingå kursansvar, schemaläggning och kvalitetsuppföljning. Vidare ingår också kollegialt ansvarstagande för utveckling av bildpedagogiskt arbete, vilket medför att som adjunkt följa utvecklingen inom det egna ämnesområdet och i kombination med utbildningsuppdraget bidra till utveckling av ämnesområdet. I arbetsuppgifterna ingår arbete med digitala media; fotografi, rörlig bild osv. samt distansundervisning.
Behörighet
Behörig att anställas som adjunkt är enligt Göteborgs universitets anställningsordning den som har: - visat pedagogisk skicklighet - genomgått högskoleutbildning på lägst avancerad nivå eller har motsvarande kompetens eller någon annan skicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ingår i anställningen.
Utöver ovanstående behörighetskrav krävs för aktuell anställning även att uppfylla kraven för examina gentemot grundskola/gymnasium eller motsvarande kompetens.
Bedömningsgrund
Ämnesrelaterat
• Ha en bred kompetens gällande material, redskap och hantverkstekniker inom ämnesområdet bildpedagogik
• God erfarenhet av arbete med digitala media; fotografi och rörlig bild
• Visat konstnärlig skicklighet genom förtrogenhet med konstnärligt gestaltande lärprocesser
• Väl förtrogen av arbete med distansundervisning inom ämnet
Pedagogiskt
• Dokumenterad god pedagogisk erfarenhet inom undervisning och handledning, gärna inom högskola
• Pedagogisk erfarenhet av olika åldersgrupper
• God förmåga att iscensätta olika typer av lärandesituationer, diskussioner och bidra till reflektion hos de lärande
• God förmåga att analysera och reflektera över såväl egen undervisning som lärande generellt
• God förmåga att förmedla kunskap samt engagemang och intresse för ämnet
• God kompetens och erfarenhet av att utveckla kurser och pedagogisk verksamhet
• Vara väl förtrogen med den svenska förskolan och grundskolan; styrning, regelverk, läro- och kursplaner och bedömning.
Övrigt
• Mycket god samarbetsförmåga- och kommunikativ förmåga
• Mycket god administrativ skicklighet
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, såväl i tal som i skrift.
I denna rekrytering kommer vi främst att beakta vem som efter en helhetsbedömning av kompetens och skicklighet bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra aktuella arbetsuppgifter och bidra till en positiv utveckling av verksamheten. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet, innefattande bland annat din syn på och förhållningssätt till bildpedagogik och bildundervisning.
Varaktighet, arbetstid
Tidsbegränsad anställning, 2017-06-30
Publiceringsdatum2016-11-10Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-11-29
Ange följande referens när du ansöker: Diarienummer: PER 2016/562
Kontaktelisabeth.welander@hdk.gu.setarja.haikio@hdk.gu.seFöretagGöteborgs universitet
AdressGöteborgs universitet
Box 100
40530 GÖTEBORG
KontorsadressUniversitetsplatsen 1
Jobbnummer 3153800
Observera att sista ansökningsdag har passerat.