Två doktorandtjänster i pedagogiskt arbete - yrkesämnesdidaktik

Högskolan Dalarna / Högskolejobb / Falun
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla högskolejobb i Falun, Borlänge, Säter, Gagnef, Hofors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Högskolan Dalarna i Falun, Borlänge, Gagnef, Hofors, Leksand eller i hela Sverige

Forskarstudierna bedrivs i ämnet pedagogiskt arbete och följer dess allmänna studieplan. Pedagogiskt arbete är ett forskarutbildningsämne med nära anknytning till lärarutbildningen. Det behandlar institutionella pedagogiska praktiker inom förskola, skola och högskola. Ämnets centrala kunskapsobjekt är undervisning, lärande, omsorg och fostran, vilka ses som integrerade processer. Studierna bedrivs ofta med utgångspunkt i didaktiska frågor. Forskarutbildningsämnet innefattar dessutom studier av betingelser för dessa kunskapsobjekt, exempelvis studier av undervisningsmiljöer, artefakter och lärresurser samt undervisnings-, fostrans- och lärandeuppdragens utformning och legitimering. Frågor om pedagogers, elevers, barns och studenters upplevelser och förståelser av undervisning, lärande, fostran och omsorg samt dess betingelser är även väsentliga aspekter av pedagogiskt arbete. Teori- och metodutveckling utgör också en viktig del av ämnet.

Utlysningarna inriktas mot studier som utforskar yrkesämnesdidaktik med orientering mot institutionens särskilda forskningsinriktningar ledarskap i pedagogiska praktiker eller läsning och skrivning.

Ledarskap i pedagogiska praktiker: Att leda och organisera för undervisning handlar om att leda andra människor mot gemensamma mål, såväl väldefinierade sådana som mer öppna och okända. Forskning om ledarskap i pedagogiska praktiker kan ta utgångspunkt i didaktiska frågor om varför vi ska utbilda, vad vi ska utbilda i och undervisa om, hur det ska gå till och vilka förmågor en lärare behöver utveckla för att kunna leda den pedagogiska praktiken. Det kan också handla om vad som krävs för att i en verksamhet skapa goda förutsättningar för ledarskapet. Oavsett vilken aspekt av ledarskap som står i fokus bör det beaktas utifrån en medvetenhet om pedagogiska praktiker som komplexa, där verksamhetens villkor, lärares ledarskap och elevers/barns lärande och sociala utveckling hänger samman. En medvetenhet bland lärare om dylika frågor är en grundförutsättning för all fortsatt utbildning och bildning såväl som för en hållbar och demokratisk samhällsutveckling.

Läsning och skrivning i alla ämnen: För att elever ska ha goda förutsättningar att inhämta information samt utveckla kunskap och bildning under skolåren och även i livet i övrigt, behöver de stöd att utveckla en god skriftspråklig förmåga. Alla skolans ämnen har ansvar och möjligheter att utforma undervisning som ger unga såväl som vuxna elever bästa förutsättningar att förstå texter samt att skriva text för olika syften och i olika sammanhang. Relationen mellan kunskapsutveckling och läsförmåga är ömsesidig. Det innebär att elevens ämneskunskaper och förmåga att förstå och att använda yrkesrelevanta ord och begrepp underlättar förståelsen av det lästa men också skrivandet i olika ämnesområden, vilket i sin tur ökar elevens kunskaper och yrkesidentitet. En välutvecklad läs- och skrivförmåga är således en grundförutsättning för all fortsatt utbildning och bildning såväl som för en hållbar och demokratisk samhällsutveckling. Ett vidgat textbegrepp öppnar för en bred ingång till forskning inom området, exempelvis utifrån literacybegreppet.

Grundläggande behörighet har den som har avlagt en examen på avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller som på annat sätt inom eller utom landet har förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.

Särskild behörighet för antagning till forskarutbildning i pedagogiskt arbete har den som avlagt lärar- eller förskollärarexamen samt har minst två års pedagogisk yrkesverksamhet. Det är också ett krav att besitta nödvändiga språkkunskaper i engelska i tal och skrift.

Det är meriterande om du har erfarenhet av undervisning i yrkesutbildning.

Särskilt meriterande är avlagd yrkeslärarexamen (eller motsvarande) och erfarenhet av undervisning i gymnasieskolans eller vuxenutbildningens yrkesämnen, samt fördjupade studier med inriktning mot yrkeslärande.

Den sökande ska ha god social förmåga och klara av arbete både enskilt och i grupp. Hög närvaro vid institutionen och aktivt deltagande i institutionens forskningsmiljö är ett krav. Det är också ett krav att besitta nödvändiga språkfärdigheter i svenska och engelska.

Antagning sker efter individuell bedömning utifrån uppställda kriterier i den allmänna studieplanen för forskarutbildning i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna samt de kriterier som anges som särskilt meriterande i denna utlysning. I bedömningen beaktas den sökandes förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildningen. Därvid bedöms särskilt den sökandes studieresultat från tidigare utbildning samt kvaliteten i de självständiga skriftliga arbeten av forsknings- och/eller utredningskaraktär som bilagts ansökan samt den sökandes uppvisade språkfärdighet i tal och skrift.

Anställningen
Anställningarna är tidsbegränsade anställningar, 100 %, med tillträde i september 2022 eller enl ök. Placeringsort Falun.

Ansökningshandlingar

• Meritförteckning/CV
• Vidimerade kopior av examensbevis och betyg på ingående kurser i examen/mina, etc.
• Genomförda examensarbeten och/eller kandidat-/magisterexamensuppsatser samt eventuellt andra vetenskapliga texter eller relevanta texter, exempelvis utredningsuppdrag eller kvalitetsarbete.
• En kortfattad beskrivning av varför den sökande är intresserad av forskarutbildningen, omfattning cirka två sidor.
• En forskningsplan där ett tänkt forskningsprojekt beskrivs (3-5 sidor). Planen skall innehålla en kort inledning där den sökande redogör för och motiverar forskningsproblemet och anger syfte och några för forskningsprojektet centrala frågeställningar. Därefter beskrivs och motiveras övergripande tankar om val av metod och genomförande, samt tänkta möjliga teoretiska utgångspunkter. Planen bör även innehålla något om tidigare forskning inom kunskapsområdet ifråga.
• Referensbrev eller kontaktuppgifter till två referenspersoner.

Du ansöker via vår webbplats senast 2022-02-24.

Vid eventuella frågor om forskarutbildningen i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna kontakta:

Mats Tegmark, studierektor för forskarutbildningen, e-post: mte@du.se, tfn 023-778304

Tarja Alatalo, proprefekt forskning, e-post: tao@du.se, tfn 023-778487.

Fackliga organisationer

Christina Romlid, Saco-S och Anna-Carin Jonsson, OFR tfn (vx): 023-77 80 00.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2022-02-03

Ersättning
Doktorandstege

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-02-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Högskolan Dalarna

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Högskolan Dalarna (org.nr 202100-2908), http://www.du.se/

Jobbnummer
6309818

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Högskolan Dalarna

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Högskolan Dalarna: