Tullverket söker Handläggare till Uppbördsavdelningen, Gbg

Tullverket / Administratörsjobb / Göteborg
2024-10-01


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Tullverket i Göteborg, Härryda, Stenungsund, Strömstad, Årjäng eller i hela Sverige

Vill du arbeta i en myndighet som gör skillnad i samhället och ha meningsfulla och intressanta arbetsuppgifter inom handel och tullhantering? I så fall är Tullverket något för dig.
Tullverkets operativa verksamhet är indelad i fyra avdelningar: kontroll, uppbörd, underrättelse och tullkriminal.
Uppbördavdelningen har ett brett uppdrag inom tre verksamhetsområden, tillstånd, efterkontroll och uppbördsbevakning. Uppbördsavdelningens operativa arbete bedrivs inom fyra enheter med flexibla grupper som arbetar med hela avdelningens uppdrag, men är specialiserade utifrån verksamhetens behov.
Vi söker nu handläggare till uppbördsavdelningen i område väst med placeringsort Göteborg.

Publiceringsdatum
2024-10-01

Om tjänsten
Som handläggare kan man arbeta parallellt eller omväxlande med flera arbetsuppgifter inom tillstånd och uppbördsbevakning. Verksamheten är till stora delar efterfrågestyrd och därför krävs flexibilitet hos handläggaren och förmåga att kunna växla mellan olika arbetsuppgifter. Arbetsuppgifternas komplexitet varierar, från enklare handläggning till självständig bedömning och utredning med utgångspunkt i lagstiftningen.

Tillståndsverksamheten innebär främst att granska och utreda tillståndsansökningar men även övervakning av redan utfärdade tillstånd ingår i arbetsuppgifterna. Uppbördsbevakningen innebär att handläggaren säkerställer att företag och privatpersoner efterlever tullbestämmelserna. Det sker bland annat genom kontroller av tulldeklarationer och avräkningsnotor. Arbetet sker både självständigt och i grupp och det innefattar mycket kontakt med speditörer, företag, privatpersoner och andra myndigheter. Företagsbesök förekommer.

Tjänsten kräver flexibilitet och problemlösningsförmåga för att kunna hantera nya frågeställningar och situationer i en föränderlig verksamhet. Att utveckla interna rutiner och förbättra arbetssätt är en naturlig del av arbetet. Handläggningen utförs i ett flertal system.

Arbetstiden (normtiden) är måndag till fredag 8.00-16.30.

Vi söker dig som har:
• Avslutad för tjänsten relevant Kvalificerad yrkesutbildning (KY) eller minst 60 poäng/90 högskolepoäng inom samhällsvetenskap, spedition/logistik, juridik eller ekonomi
samt relevant erfarenhet av handläggning eller ärendeadministration från annan offentlig verksamhet, alternativt liknande arbetsuppgifter inom privat näringsliv.
och/eller
Relevant arbetslivserfarenhet minst 3 år, inom annan offentlig eller tullrelaterad verksamhet, samt avslutad gymnasieutbildning med godkända betyg i Matte B/2, Engelska B/6 och Svenska B/2 eller motsvarande.
• Erfarenhet av att utreda och skriva beslut eller andra handlingar
• Goda kunskaper inom MS Office
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
• Svenskt körkort, klass B för personbil

Det är meriterande om du har:
• Tullspecialistutbildning (YH)
• Akademisk examen inom relevant område
• Erfarenhet av att självständigt tolka lagstiftning och handläggning från annan statlig myndighet eller offentlig förvaltning
• Erfarenhet av arbete i verksamhet som arbetar med tullhantering, till exempel logistik, spedition och internationell handel
• Erfarenhet av arbete inom Tullverket
• Erfarenhet av arbete med säkerhet och skydd
• Goda IT-kunskaper och erfarenhet av arbete med utveckling eller förvaltning inom IT-området

Dina personliga egenskaper
Som person är du analytisk, noggrann och ansvarstagande och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och ta egna initiativ. Du har social kompetens, är serviceinriktad och har god samarbetsförmåga. Arbetet kräver att du periodvis kan hantera stora arbetsmängder, prioritera det väsentliga, lösa problem och formulera beslut med god kvalitet.
Som medarbetare i Tullverket följer du våra värdeord: helhetssyn, ansvarstagande och nytänkande.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet och dina egenskaper.

Vi erbjuder dig
Genom att jobba på Tullverket har du en viktig uppgift där du bidrar till ett tryggt och säkert samhälle. Vi värderar trivsel och kompetensutveckling högt och vi strävar efter att du som anställd hos oss ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du trygga anställningsvillkor och våra förmåner omfattar bland annat friskvårdsbidrag, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.

Övrig information
Referensnummer: TV-2024-20246

Placeringsort: Göteborg

Resor och övernattningar ingår i tjänsten.

Tillträdesdag: Efter överenskommelse

Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med 6 månaders provanställning och individuell lönesättning tillämpas. När anställningen påbörjas kommer du att genomgå en grundutbildning som ger dig en grundläggande kunskap om begrepp och principer inom hanteringen av import- och exportvaruflödena.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning kommer du att få genomgå drogtest och bakgrundskontroll. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket.

Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald.

För mer information och ansökan
Upplysningar om tjänsten kan lämnas av, David Linghammar, tel 031-63 37 35. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Tommy Göthlin 031-63 36 95 och för Saco-S, Anneli Mannerbjörk tel. 031 - 63 37 06.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 6/10 2024. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor över Sveriges gränser. Med visionen att bara godkända varor ska passera gränsen hindrar vi olagliga varor från att komma in i landet och bidrar till ett tryggare samhälle. Vi förenklar handeln med andra länder och lägger grunden till ökad tillväxt och konkurrens på lika villkor. Tullverket, som grundades 1636, har i dag cirka 2 600 anställda och leds av generaltulldirektör Johan Norrman.

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-10-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Tullverket (org.nr 202100-0969), https://www.tullverket.se/sv/privat

Arbetsplats
Tullverket

Jobbnummer
8929886

Prenumerera på jobb från Tullverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Tullverket: