Strategisk entreprenadinköpare till Svenska Kraftnät!
Devotum AB / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
2023-06-05
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Strategisk entreprenadinköpare till Svenska Kraftnät!" (publicerad 2023-09-11) ⬅️
Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Devotum AB i Stockholm,
Sundbyberg,
Södertälje,
Strängnäs,
Norrtälje eller i
hela Sverige Svenska Kraftnät söker just nu en strategisk entreprenadinköpare. Uppdraget omfattning är uppskattat till 100% och beräknas att starta 01-09-2023 och pågå till 31-08-2024, med möjlighet till förlängning.
Svenska kraftnät är den myndighet som ansvarar för att elöverföringssystemet är säkert, miljöanpassat och kostnadseffektivt - i dag och i framtiden. Svenska kraftnät är en myndighet som drivs i form av ett statligt affärsverk. Svenska kraftnät har drygt 900 medarbetare, de flesta arbetar på huvudkontoret i Sundbyberg, har även kontor i Sundsvall och Sollefteå.
Om uppdraget
Svenska kraftnät söker en konsult i rollen som strategisk inköpare inom entreprenadupphandlingar till inköpsenheten. Inköpsenheten Ledningar består idag av 8 medarbetare och arbetar med upphandlingar för såväl nybyggnation, som återinvesteringar i befintliga anläggningar.
Som strategisk inköpare kommer konsulten bland annat att utarbeta upphandlingsstrategier, förfrågningsunderlag och avtal, utvärdera anbud, förhandla med leverantörer, förvalta kontrakt och arbeta löpande med leverantörsutveckling. Konsulten kommer driva upphandlingar inom Ledningsbyggnation där arbetet sker tvärfunktionellt med många interna och externa kontaktytor. Arbetet utförs i nära samarbete med tekniker och projektledare inom Svenska kraftnäts nätutbyggnadsorganisation, övriga medarbetare på inköpsenheten samt leverantörsmarknaden.
Arbetet kan även omfatta deltagande i verksamhetsutveckling och generella inköpsaktiviteter som strategimotor.
Upphandlingar på Svenska kraftnät genomförs enligt LUF, Lagen om offentlig upphandling inom försörjningssektorerna.
Arbetsuppgifter som förekommer i rollen som strategisk inköpare hos Svenska Kraftnät:
• Rollen innebär ett tvärfunktionellt och nära samarbete med den interna beställaren, projektledaren för projektet, teknikspecialister, ansvarig för hållbarhetsfrågor samt juridiska rådgivare.
• Som inköpare driver konsulten upphandlingsprocessen i de projekt hen ansvarar över. Konsulten arbetar närmast sina projektgrupper, men har även stöd hos inköpskollegorna.
• Konsulten förväntas bidra till det strategiska kategoristyrningsarbetet genom att stödja kategoriansvarig.
Om dig
För att axla rollen som strategisk inköpare hos Svenska Kraftnät ser vi gärna att du har följande utbildning, kompentens och systemvana:
• Inneha en akademisk utbildning (civilingenjör, civilekonom, jurist eller motsvarande)
• Minst 10 års erfarenhet av strategiskt inköp eller upphandling från bygg-, verkstads-, elkraft-, energiindustri eller liknande
• Minst 3 års erfarenhet av offentlig upphandling och LOU eller LUF genom tidigare arbete som inköpare
• Minst 3 års erfarenhet av upphandlingar inom entreprenad som inköpare (ABT, AB04)
• Flytande svenska och engelska muntligt och skriftligt
Det är meriterande om du har minst 3 års dokumenterad praktisk erfarenhet av elkraft-, energibranschen, dokumenterad praktisk erfarenhet av genomförande och/eller upphandling av minst en Entreprenad i Samverkan, dokumenterad praktisk erfarenhet i ledande roll av upphandling av mark-, sjökabel eller dokumenterad utbildning i, och praktisk erfarenhet av FIDIC.
Säkerhetsprövning
Säkerhetsprövning av leverantör och konsult krävs med anledning av att konsulten kan komma i kontakt med hemliga uppgifter (t.ex. sitta med på möten).
Publiceringsdatum2023-06-05Övrig informationStart: 01-09-2023
Slut: 31-08-2024
Omfattning: 100%
Placering: Svenska Kraftnäts kontor i Sundbyberg
Så ansöker duLåter uppdraget intressant? Skicka in din ansökan snarast då urvalsarbetet och intervjuer kommer ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Du ansöker enkelt genom att skicka in ditt CV, referensuppdrag och svarar därefter på urvalsfrågor. De kandidater som bäst matchar rollen kommer telefonintervjuas och sedan bli kallade till en intervju hos oss på Devotum. Nästa steg är en intervju hos vår kund. Referenstagning på slutkandidater är en del av processen.
Har du några frågor om uppdraget är du välkommen att höra av dig till Sanna Jurén på 0728978265.
Ersättning Lön enligt överenskommelse
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-06-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Devotum AB (org.nr 556685-9293),
http://www.devotum.se Arbetsplats Devotum
Kontakt Sanna Jurén
sanna.juren@devotum.se Jobbnummer 7852791
Observera att sista ansökningsdag har passerat.