Specialpedagogisk resurs till Sjödalsgymnasiet
Huddinge Kommun / Barnskötarjobb / Huddinge
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla barnskötarjobb i Huddinge,
Botkyrka,
Stockholm,
Salem,
Ekerö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Huddinge Kommun i Huddinge,
Stockholm eller i
hela Sverige Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge.
I alla våra förskolor och skolor pågår ett arbete med en gemensam pedagogisk plattform. Barn och elever ska mötas av samma syn på pedagogiskt ledarskap och lärande, oavsett hur gamla de är eller var i kommunen de bor. Plattformen grundar sig i forskning och beprövad erfarenhet eftersom vi alltid strävar efter att arbeta med det som ger resultat.
Vi söker dig som vill vara en förebild och bidra till en hållbar samhällsutveckling. Du är öppen och välkomnande i mötet med andra, har mod att tänka nytt och drivkraft att omsätta tankarna till handling.
Läs mer om vår pedagogiska plattform på
http://www.pedagoghuddinge.se/projekt-och-utveckling/pedagogisk-plattform/ Enhetsbeskrivning
Sjödalsgymnasiet är Huddinges största gymnasieskola, med ca 1000 elever och knappt 120 medarbetare. Skolan är belägen i Huddinge centrum, nära pendeltåg och bussförbindelser. Skolan erbjuder ett stort antal såväl studieförberedande- som yrkesprogram. Idag går elever på skolan från många olika delar av länet. Vi är en 1:1-skola, vilket innebär att alla elever (och personal) har tillgång till en egen dator/iPad eller liknande.
http://www.sjodalsgymnasiet.se/ •
Om arbetet
Din uppgift är att vara resurspedagog för en elev med grav synnedsättning. Eleven börjar höstterminen 2018 på samhällsvetenskapsprogrammet.
En stor del i arbetet går ut på att stödja eleven genom att anpassa studiematerial, muntligt syntolka visuellt genomgångna moment under lektionstid, bistå med utprovade synhjälpmedel för olika klassrumssituationer och att snabbt kunna hjälpa till och lösa de problem som kan uppstå med den speciellt anpassade datorutrustningen eleven använder i undervisningssituationen. I uppgiften ingår även att bistå läraren att i den pedagogiska situationen hitta lämpliga anpassningar/lösningar så att elevens lärsituation blir optimal. Du kommer även att följa eleven under hela skoldagen utifrån de behov som visar sig vilket innebär att det är ett krav att du känner till och har grundläggande kunskaper om orientering och mobility för synskadade .
Det är den undervisande läraren som har huvudansvaret för hur arbetet i klassrummet bedrivs och som resurspedagog arbetar du på instruktion från läraren och/eller skolledare. I din roll bör du ha god förmåga att samarbeta med elev, övriga elever, lärare och övrig personal såsom t ex fritidspedagog, specialpedagog och skolledare. Du blir något av 'spindeln i nätet' och kommer att ha kontakt med elevens mentor och föräldrar, samt syncentralens olika specialister. Även kontakt och samarbete med andra myndigheter kan förekomma. Provanställning kan komma att tillämpas. Vi intervjuar fortlöpande.
Publiceringsdatum2018-06-13ProfilDu har någon form av pedagogisk utbildning och/eller adekvat erfarenhet.
Du har dokumenterad erfarenhet av arbete med elever med synskada.
Du har kunskaper om gymnasieskolan och att arbeta med elever i gymnasieskolan alt. grundskolans högstadium Du har en mycket god förmåga att uttrycka dig muntligt. Detta är en viktig förmåga eftersom visuella sammanhang som förmedlas till klassen av lärarna i klassrummet snabbt och simultant ska kunna förmedlas till eleven. Ett stort plus är om du är van vid syntolkning.
Du har kompetens kring datorer, programvaror och specialanpassningar. Du är också van vid att snabbt lösa de problem som kan uppstå kring detta.
Du har humor, är lugn och stabil samt kan improvisera.
Du har ett lågaffektivt bemötande och tålamod
Du är tydlig och strukturerad som person och i ditt arbete och har god förmåga att skapa relationer med elever, föräldrar och lärare.
Du är lyhörd inför elevens behov och egna önskemål men är också tydlig och har god förmåga att sätta gränser.
Din roll är att hjälpa eleven precis så mycket som krävs - varken mer eller mindre. I rollen gäller det också att i viss mån att vara beredd att vara ett stöd för hela klassen.
Som meriterande för tjänsten anses att ha erfarenhet från tidigare arbete med elever med synskada, att ha konkreta och applicerbara kunskaper om teknik, datorer och anpassningar av dessa för personer med grav synnedsättning och samt kunskaper i punktskrift och mobility.
Det är också meriterande med kunskaper om hur olika funktionsnedsättningar (NPF) kan påverka elevens lärande och hur man på bästa sätt kompenserar för dessa.
För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag.
http://www.huddinge.se/formanerFacklig kontaktperson
För facklig kontaktperson för tjänsten se
http://www.huddinge.se/kontaktpersonerfackVi undanber oss alla erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare heltid från och med 2018-08-13
ErsättningFast lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-06-27
Ange följande referens när du ansöker: BUF:2018:354
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktMonica Guri 0708-790338
Erik Carling 0708-790048
FöretagHuddinge kommun
AdressHuddinge kommun
Barn- och utbildningsförvaltningen
14185 Huddinge
KontorsadressGymnasietorget 1
Jobbnummer 4202500
Observera att sista ansökningsdag har passerat.