Socialt ansvarig samordnare, SAS
Alvesta kommun, Omsorgsförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Alvesta
2022-05-02
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialt ansvarig samordnare, SAS" (publicerad 2024-07-15) ⬅️
Visa alla socialsekreterarjobb i Alvesta,
Växjö,
Hylte,
Uppvidinge,
Ljungby eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Alvesta kommun, Omsorgsförvaltningen i Alvesta Alvesta kommun med drygt 20 000 invånare - södra Sveriges mittpunkt - Integrerar lokalt boende med globala möjligheter. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val.
• Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas
• Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta beslutsvägar
I Alvesta kommunkoncern är vi ca 2000 medarbetare inom flera olika yrkeskategorier som varje dag arbetar med att göra skillnad för våra invånare. Vår gemensamma värdegrund är "Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare och oss medarbetare. Vi utvecklas genom goda möten och öppen dialog. Detta uppnår vi genom vår värdegrund som bygger på "Delaktighet, Engagemang och Tillit". Vårt fokus är att skapa den bästa möjliga kommunala servicen för dem vi är till för; invånare, företagare och besökare. Alvesta kommun arbetar utifrån en styrmodell som bygger på tillitsbaserad ledning och styrning med fokus på Agenda 2030.
Vill du vara med på vår spännande resa med siktet inställt på hållbar samhällsutveckling?
Vi söker nu en SAS till omsorgsförvaltningen i Alvesta kommun. Omsorgsförvaltningen omfattar verksamhetsområdena särskilt boende, ordinärt boende och funktionsstöd samt HSL. Vi arbetar utifrån vår värdegrund Livskvalitet hela livet! och det goda mötet där varje omsorgstagares unika behov och förutsättningar ska vara i fokus. I omsorgsförvaltningen arbetar ca 700 medarbetare och vi ger service och omsorg till ca 970 omsorgstagare.
Publiceringsdatum2022-05-02ArbetsuppgifterI rollen som SAS, socialt ansvarig samordnare, har du en övergripande och strategisk funktion för kvalitetsstyrning och kvalitetskontroll inom socialtjänstens verksamhetsområde utifrån gällande lagar och föreskrifter, SoL, LSS, LVM, LVU.
Du är sakkunnig inom socialtjänstens verksamhetsområde och har en stödjande funktion inom området inom hela förvaltningen. Du ansvarar för det systematiska kvalitetsarbetet inom det sociala området. I ditt uppdrag ingår att säkra att processerna för bedömning, beslut, verkställighet och samverkan inom socialtjänsten är väl fungerande och att den enskilde får sina behov prövade i en rättssäker myndighetsutövning. I rollen som Socialt ansvarig samordnare ingår att utreda rapporter om missförhållanden samt att utföra verksamhetstillsyn på uppdrag av verksamhetschef / förvaltningschef. I arbetsuppgifterna ingår också att planera egenkontroll, delta i analys av avvikelser.
I jobbet ingår att vara ett stöd till våra chefer i kvalitetsarbetet och även en stödjande funktion till våra myndighetshandläggare. Det kan också bli aktuellt att driva eller delta i enskilda projekt inom förvaltningen.
I uppdraget samarbetar du med MAS (medicinskt ansvarig sjuksköterska) och MAR (medicinskt ansvarig för rehabilitering). Du ingår också i omsorgsförvaltningens ledningsgrupp.
KvalifikationerVi söker dig som har socionomexamen. Du ska ha flera års erfarenhet av kvalificerat arbete inom det sociala området.
Du har ett intresse för och en inriktning mot socialrätt och rättsliga frågor. Du har gedigen kunskap och erfarenhet av den lagstiftning som finns inom socialtjänstens område. Du har kunskap och förståelse för vad som bidrar till god kvalitet för det verksamheterna är till för. Du arbetar systematiskt, självständigt och proaktivt.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbete med kvalitetssäkring och uppföljning inom socialtjänsten. Du ska ha gedigen vana av utredningsarbete och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. För att kunna stödja, informera och utbilda medarbetare och chefer inom förvaltningarna krävs god pedagogisk förmåga.
ÖVRIGT
Vi undanber oss samtliga annonsförsäljare.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-05-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagAlvesta kommun, Omsorgsförvaltningen
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1118671/2022".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Alvesta kommun (org.nr 212000-0639)
Arbetsplats Alvesta kommun, Omsorgsförvaltningen
Kontakt Förvaltningschef Omsorgsförvaltningen
Anneli Loberg
anneli.loberg@alvesta.se 0472-15460 Jobbnummer 6592854
Observera att sista ansökningsdag har passerat.