Socialsekreterare, utredningsenheten barn och vuxna
Strängnäs kommun, Utredningsenheten barn och vuxna / Socialsekreterarjobb / Strängnäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Strängnäs,
Knivsta,
Enköping,
Eskilstuna,
Nykvarn eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Utredningsenheten barn och vuxna i Strängnäs Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?
Vårt verksamhetsområde Myndighet tillhör Socialkontoret och består av tre enheter; Mottagnings- och familjeenheten, Utredningsenheten äldre och personer med funktionsnedsättning samt Utredningsenheten barn och vuxna. Under hösten 2021 genomförde vi en organisationsjustering vilket innebar att vi flyttade om lite på enheterna för att skapa mer sammanhållna funktioner. I praktiken har det inneburit att vi skapat två enheter med inriktning individ- och familjeomsorg (IFO) samt en enhet med fokus på biståndshandläggning (ÄO/FO).
På utredningsenheten barn och vuxna arbetar vi med handläggning av ärenden inom IFO för målgruppen barn, ungdomar och vuxna. Vi är 12 socialsekreterare, 2 gruppledare och 1 enhetschef.
Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi är ett engagerat team som ser det som en självklarhet att arbeta med den enskildes behov i fokus. Vi tror på utveckling av vår verksamhet och genom ett aktivt medarbetarskap samt ett tillitsbaserat ledarskap ser vi gärna att du vill vara med och bidra till arbetet med ständiga förbättringar.
I verksamhetsområdets uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi visar engagemang, uppnår resultat, främjar länkande och bidrar till utveckling. Vi är nyfikna, har ett öppet och positivt klimat och vi gläds med varandra i framgång samt stöttar varandra i motgång.
Vi erbjuder en arbetsplats där du och dina kollegor trivs, mår bra och utvecklas.
Du erbjuds även friskvårdsbidrag och flexibel arbetstid.
Publiceringsdatum2022-02-15ArbetsuppgifterDå en av våra medarbetare snart går i pension söker vi nu en socialsekreterare med inriktning handläggning av personer över 18 år. Som handläggare inom myndighetsutövning område vuxna arbetar du med att;
• ta emot och utreda ansökningar och anmälningar enligt SoL
• göra skyddsbedömningar och fatta kvalitetssäkrade beslut
• bedöma behov av insatser och följa upp beviljade insatser
• bereda ärenden enligt LVM
• tillsammans med arbetsledning företräda nämnden i förvaltnings- och kammarrätt
• dokumentera; bland annat journalanteckningar, vårdplaner och beslutsunderlag
• delta i kollegial handledning samt extern handledning
Arbetet är till stor del självständigt, men sker även i nära samarbete med övriga socialsekreterare samt arbetsledning. I din roll som socialsekreterare kommer du ha kontakt med den enskilde, deras anhöriga eller legala företrädare samt övrigt nätverk runt den enskilde. Du kommer även ha kontakt med samverkanspartners både inom och utom den kommunala organisationen, vilket är en framgångsfaktor för hållbara planeringar.
I arbetet ingår också att aktivt söka information om nya domar och att använda dig av juridiska databaser för att hålla dig uppdaterad kring rättsläget. Utöver det deltar du i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar för att förenkla och förtydliga kontakten med oss.
KvalifikationerVi söker dig som har:
• examen som socionom eller som beteendevetare med påbyggnad som uppfyller behörighetskraven för socionom
• goda kunskaper om lagstiftning och myndighetsutövning
• förmåga att driva flera komplexa utredningar samtidigt
• förmåga att vara flexibel i din planering
• förmåga att kommunicera och skapa förtroende för din roll hos såväl den enskilde som hos anhöriga och samarbetspartners
• förmåga att arbeta självständigt, men också är en utpräglad lagspelare
• god förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift på svenska
• grundläggande IT-kunskaper
• engagemang, drivkraft och ansvarstagande
• giltigt körkort med B-behörighet.
Det är starkt meriterande om du har:
• arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten område IFO
• arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom andra delar av socialtjänsten så som ekonomiskt bistånd eller biståndshandläggning
• utbildning inom MI
• erfarenhet av direkta kontakter med förvaltningsrätt och/eller kammarrätt
• arbetat i verksamhetssystemet Treserva.
Dina personliga egenskaper• kunna samverka och samarbeta med andra
• förmåga att sätta dig in i olika situationer utifrån din yrkesroll
• trygg och stark i dig själv
• har i stressande situationer förmågan att agera lugnt, behärskat och självständigt
• förmåga att på egen hand strukturera ditt arbete och kan prioritera bland de arbetsuppgifter som ska utföras.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och vill att du delar kommunens värdegrund; utveckling, respekt, tydlighet och öppenhet.
ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 37 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.
Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!
Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.
För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.
I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida;
https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommunSträngnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast enligt överenskommelse. Urval och intervjuer kan ske löpande, välkommen med din ansökan idag!.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-03-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSträngnäs kommun, Utredningsenheten barn och vuxna
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "51/22".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365)
Arbetsplats Strängnäs kommun, Utredningsenheten barn och vuxna
Kontakt Enhetschef
Henrik Ekerot
0152-296 50 Jobbnummer 6346357
Observera att sista ansökningsdag har passerat.