Socialsekreterare, Ungdomsenheten

Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen / Administratörsjobb / Sandviken
2019-01-07
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare, Ungdomsenheten" (publicerad 2020-04-18) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Sandviken, Ovanåker, Gävle, Hofors, Ockelbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandviken, Gävle eller i hela Sverige

Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation som utgörs av sju enheter. Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, boenden för ensamkommande barn, missbruks- och beroendevård, ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet, ANDT och barn- och ungdomars delaktighet. Förvaltningen har en väl utbyggd öppenvård för barn, unga och deras familjer samt för vuxna.

Förvaltningens uppdrag är att bidra till positiva förändringar för människor i utsatta situationer. Förvaltningens 165 medarbetare ger råd, stöd och insatser till människor i alla åldrar såsom omsorg och service, upplysningar, råd och stöd samt skydd till barn och unga och deras familjer, familjerättsliga frågor, vård och behandling till personer med missbruks- och beroendeproblematik, ekonomisk hjälp samt annat bistånd enligt socialtjänstlagen.

Ungdomsenheten vänder sig till ungdomar i åldern 13-19 år och deras familjer samt har ansvar för myndighetsutövningen gällande ensamkommande barn. Enheten utreder, bedömer och följer upp insatser samt ansvarar för uppföljningen av dessa. Personalgruppen består av en enhetschef, tio socialsekreterare, två gruppledare samt administrativ personal. Verksamheten är samlokaliserad med barn- och familjeenheten och familjerättsenheten vilket främjar samverkan. Inom enheten finns även ett hvb-hem för ungdomar.

PERSONALFÖRMÅNER
Sandvikens kommun erbjuder ett flertal personalförmåner. Inom många av våra yrkeskategorier erbjuds semesterväxling och årsarbetstid. Du kan även utöva friskvård till förmånligt pris och delta i hälsofrämjande aktiviteter som gör att vi mår bra till kropp och själ. Pulsen är vår personal- och fritidsförening som vi är mycket stolta över, som erbjuder många aktiviteter och dessutom är en av Sveriges bästa personalföreningar.




Publiceringsdatum
2019-01-07

Arbetsuppgifter
Socialsekreterarnas arbetsuppgifter är att utifrån SoL och LVU utreda och bedöma behovet av insatser från socialtjänstens sida, samt även föreslå utformningen av dessa. Till din hjälp har du de ovan nämnda resurserna plus vårt familjecenter med ett femtontal medarbetare. Vi arbetar även nära ihop med förvaltningens barn- och familjeenhet.

Vi på Ungdomsenheten har utökat bemanningen inklusive administrativt stöd, vilket ger bättre möjligheter för våra socialsekreterare att fokusera på det sociala arbetet och mötet med individen. Under våren 2019 kommer vi tillsammans med barn- och familjeenheten att börja arbeta med en gemensam mottagningsfunktion.

Vi har tillgång till både intern och extern handledning och fortbildning erbjuds samtliga anställda. Inom förvaltningen har vi ett omfattande introduktionsprogram samt reflektionsgrupp som extra stöd för våra nyanställda.



Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom och har erfarenhet av arbete med utrednings- och handläggningsarbete av och med barn/ungdomar samt deras familjer. Du är trygg i dig själv och är beredd att ta dig an den utmaning det innebär att arbeta med ungdomar i utsatta positioner. Vi förutsätter att du är en empatisk person och att du vill arbeta målmedvetet för att både du själv och dina kollegor ska trivas och ha det bra tillsammans på jobbet.

Arbetet hos oss förutsätter och erbjuder flexibilitet. Vi tror att det är bra om du har en god förmåga till struktur och fokus, detta då det ligger i jobbets natur att saker då och då inträffar som sätter medarbetarnas stressnivå och tålamod på prov. För att kunna arbeta hos oss ska du även ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Körkort är ett krav.

Om du känner att den beskrivningen stämmer på dig är du varmt välkommen in med din ansökan!


ÖVRIGT
Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 39 000 invånare.

I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 370 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2019-03-01 Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-02-03
Ange följande referens när du ansöker: 1-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Camilla Nässbjer camilla.nassbjer@sandviken.se 026-24 14 58

Företag
Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Adress
Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen
Odengatan 37
81180 SANDVIKEN

Kontorsadress
81180 Sandviken

Jobbnummer
4539564

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen: