Socialsekreterare till Familjehem
Botkyrka kommun, Socialförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Botkyrka
2025-08-04
Visa alla socialsekreterarjobb i Botkyrka,
Salem,
Ekerö,
Huddinge,
Södertälje eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Botkyrka kommun, Socialförvaltningen i Botkyrka,
Stockholm eller i
hela Sverige Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!
Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare.
Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.
Tjänsten och arbetsuppgifterna
Vi söker en socialsekreterare till Familjehemsenheten i Botkyrka kommun.
Hos oss arbetar du med ett tydligt barnfokus och med uppdraget att säkerställa trygga, stabila och utvecklande hemförhållanden för placerade barn. Vi har höga krav på våra familjehem och följer upp deras uppdrag noggrant, med stödinsatser anpassade efter barnets behov.
Som socialsekreterare ansvarar du för att följa upp barn som är placerade enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om vård av unga (LVU). Du får en nyckelroll i att följa barnets utveckling och trygghet under placeringen, samt i att samordna insatser tillsammans med vårdnadshavare, skola, hälso- och sjukvård och andra relevanta aktörer.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:
• följa upp placeringar genom hembesök i familjehem samt möten med barn, vårdnadshavare, skola, BUP och andra aktörer
• utreda och bedöma behov av stöd för att möjliggöra återförening när det är förenligt med barnets bästa
• skriva och följa upp avtal med familjehem, samt hantera frågor om arvode, omkostnader och ersättningar
• fatta beslut, dokumentera och planera insatser enligt gällande lagstiftning och verksamhetens riktlinjer
• samarbeta tätt med kollegor och andra professioner för att skapa hållbara lösningar för barnet
En central del av uppdraget är också att arbeta med barnets biologiska vårdnadshavare. Du utreder vilket stöd de behöver för att kunna erbjuda en trygg hemmiljö, med målsättningen att återförening ska vara möjlig - när det är i linje med barnets bästa. Arbetet kräver hög grad av struktur, lyhördhet och förmåga att bygga tillitsfulla relationer, även i utmanande situationer.
Vi erbjuder dig
När du kliver in hos oss möts du av ett engagerat och erfaret team med olika funktioner, socialsekreterare, behandlare, administratörer och familjehemsrekryterare som arbetar nära varandra i vardagen. Du blir en del av ett team där vi hjälps åt, delar kunskap och bollar svåra ärenden med varandra. Du samarbetar särskilt nära andra socialsekreterare samt med våra 1:e socialsekreterare som finns tillgängliga för coachning och stöd i det dagliga arbetet. Ledarskapet är tillgängligt och utvecklingsinriktat, med en chef som är engagerad i både verksamhetens riktning och medarbetarnas välmående.
Hos oss får du ett jobb där du får tänka, agera och påverka - varje dag. Vi är en verksamhet i ständig utveckling där vi utforskar hur ny kunskap kan stärka det sociala arbetet. Vi erbjuder ett flexibelt arbetssätt, med möjlighet att arbeta på distans två till tre dagar i veckan. Som medarbetare hos oss får du handledning i grupp, löpande kompetensutveckling inom familjehemsområdet och möjligheter till att medverka i verksamhetsutveckling.
Du som söker till oss
Vi söker dig som har en socionomexamen samt att du har flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom området barn och unga i utsatta livssituationer.
Övriga krav för tjänsten:
• Tidigare arbetslivserfarenhet av att följa upp placerade barns situation genom regelbundna kontakter med familjehem, skola, BUP, BUM eller andra relevanta aktörer.
• Tidigare erfarenhet av att arbeta utifrån BBIC (Barns behov i centrum) som struktur för dokumentation, bedömning och planering i ärenden som rör barn och unga.
Vi ser det som meriterande:
• Erfarenhet av att arbeta med Signs of Safety som struktur i barnavårdsutredningar, säkerhetsplanering och samverkan med nätverk.
• Erfarenhet av att arbeta i LifeCare (tidigare Procapita) eller annan relevant ärendehanteringssystem.
Som socialsekreterare i Familjehemsenheten behöver du vara samarbetsorienterad och trivas med att arbeta i nära dialog med andra - såväl internt i teamet som externt med familjehem, vårdnadshavare, skola, BUP och andra viktiga aktörer i barnets liv. Du har en tydlig kommunikativ förmåga och förstår vikten av att skapa samsyn för att nå gemensamma mål. I mötet med barnet och dess nätverk är du relationsskapande och bygger tillit genom att vara lyhörd, respektfull och professionell - även när situationen är komplex eller känsloladdad.
Du är lösningsorienterad och har ett driv i att föra ärenden framåt genom att identifiera behov, ta initiativ till samverkan och föreslå insatser som är anpassade efter barnets bästa. I en vardag som präglas av växling mellan möten, hembesök och dokumentation behåller du fokus och struktur. Din stabilitet visar sig i din förmåga att hantera pressade situationer utan att tappa riktning - du är trygg i ditt uppdrag och står kvar även när det stormar.
För tjänster på Socialförvaltningen i Botkyrka kommun kommer du som blivande medarbetare att genomgå en bakgrundskontroll.
Läs mer om bakgrundskontroller här:
https://www.botkyrka.se/bakgrundskontroll Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-08-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "SN/2025:00305".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Botkyrka kommun (org.nr 212000-2882)
Arbetsplats Botkyrka kommun, Socialförvaltningen
Jobbnummer 9444330