Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd

Smedjebackens kommun / Socialsekreterarjobb / Smedjebacken
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Smedjebacken, Ludvika, Fagersta, Norberg, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Smedjebackens kommun i Smedjebacken, Ludvika eller i hela Sverige

Smedjebacken är en trevlig kommun i södra Dalarna, med bra kombination av trivsamt småstadsliv, storslagen natur, aktivt föreningsliv, ett rikt kulturliv och starten för Strömsholms kanal. En tillväxtkommun med små och stora företag med goda förutsättningar då vi ligger i ett strategiskt bra läge mellan Västerås och Falun/Borlänge. Sedan länge arbetar vi med en ekologisk inriktning. Smedjebacken är närhet, vatten och utveckling, en kommun för alla.



Välkommen till Smedjebackens kommun!
Vi är en kommun som med god och stabil ekonomi som grund och med invånarna i fokus arbetar aktivt med utveckling där målet är bästa möjliga verksamhet. Som arbetsgivare är vår styrka prestigelöshet, dialog och korta beslutsvägar. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan leva upp till vår värdegrund där välkomnande, engagemang, trygghet och framtidstro är våra ledord.

IFO Vuxengrupp
Vi söker en socialsekreterare till Vuxengruppen. Vuxengruppen leds av en Enhetschef och består av fyra socialsekreterare som arbetar med ekonomiskt bistånd, två socialsekreterare som arbetar med missbruk/övrig vuxen. Den tjänst vi söker är inriktad mot ekonomiskt bistånd där du får chansen att ta tillvara på digitaliseringens möjligheter i modernt socialt arbete.
Vi arbetar med att få till ett nära ledarskap där Enhetschef ska finnas tillgänglig i vardagen. Vi värdesätter medarbetare som har egna idéer och vill vara med att utveckla verksamheten. Vi är ett litet kontor och när det behövs hjälps vi åt och ställer upp för varandra.

Publiceringsdatum
2021-10-04

Dina arbetsuppgifter
Som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd är det dina huvudsakliga arbetsuppgifter att utreda och bedöma rätten till bistånd enligt socialtjänstlagen samt att tillsammans med den enskilde aktivt arbeta för en förändring i livssituationen som leder till självförsörjning. Vi ser på handläggningen av ekonomiskt bistånd som ett kvalificerat socialt förändringsarbete med syfte att stärka den enskildes förutsättningar att leva ett självständigt liv.
I rollen som socialsekreterare ingår att ha regelbunden kontakt med sökande som tillhör din tjänst. Vi arbetar för ett nära samarbete med kommunens Arbetsmarknadsenhet. Arbetet innebär mycket kontakter och samarbete med andra parter och myndigheter och i arbetet behövs god kunskap om samhällets funktioner.

Även andra arbetsuppgifter kan förekomma och arbetets innehåll och förutsättningar kan komma och att förändras över tiden.
Provanställning kan komma och tillämpas.

Kvalifikationer
Vi söker dig med socionomexamen eller annan akademisk utbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Du ska vara väl förtrogen med de handläggningskrav och den lagstiftning som styr verksamheten. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning med ekonomiskt bistånd är önskvärt, liksom utbildning i MI, FREDA och lösningsfokuserat arbetssätt. Då arbetet innebär mycket dokumentation ställs höga krav på administrativ förmåga samt förmåga att uttrycka sig väl i svenska språket, både i tal och i skrift.
Du är tydlig, kommunikativ och strukturerad med en hög grad av personlig mognad och självkännedom. Du är lyhörd och kan härbärgera oro och ge stöd även i komplexa sammanhang. Datavana är ett krav och kunskaper i verksamhetssystemet LifeCare är ett plus. Körkort är ett krav.

Dina personliga egenskaper
För att trivas i rollen som socialsekreterare tror vi att du har ett starkt engagemang och ett intresse för socialt arbete. Du har mod att göra skillnad för utsatta människor i samhället och en av dina styrkor är att bygga relationer och att samarbeta.
Då jobbet innebär många kontaktytor är det viktigt att du har förmåga att vårda och bygga goda relationer. Färdigheter som kommunikation, ansvarstagande och prestigelöst samarbete är viktiga för oss liksom ett gott bemötande. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Vi erbjuder
Vi vill erbjuda dig en trevlig arbetsplats med fokus på arbetsmiljön för dig och dina medarbetare, vilket även innebär rökfri arbetstid. Eftersom vi tror på dialog i vår kommun erbjuder vi dessutom en dialogutbildning till alla nya tillsvidareanställda. Vi vill ha frisk och aktiv personal och vi hoppas att vårt friskvårdsbidrag bidrar till detta samt vår personalförening, Smeden. Att åka kollektivt är bra för miljön och därför kan du som medarbetare få köpa busskort till rabatterat pris, tillsammans kan vi göra skillnad. Att förvalta det vi värna om ser vi som självklart och vi är stolta över vårt finska förvaltningsområde där du som finsktalande får mer än gärna stärka upp med din kunskap. Vi erbjuder dig en arbetsgivare som tror på sina medarbetare.

Vi undanber oss vänligt men bestämt all kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringsprocessen.
Läs mer om oss på smedjebacken.se och hur vi hantera dina personuppgifter enligt GDPR.
All rekrytering sker digitalt och via vår externa länk till rekryteringssystemet Webcruiter.
Vid problem av registerting av CV var god kontakta Webcruiter support.

Kontaktinformation
Maria Högstedt, Vision, 0240 - 66 00 91

Sofia Fahgén, SSR, 0240 - 66 02 52

Samir Ahmad, Enhetschef IFO, 0240-66 0338

Arbetsplats
Vasagatan 14

777 81 Smedjebacken

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidare.

Ersättning

Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-10-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Smedjebackens kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "4437524654".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Smedjebackens kommun (org.nr 212000-2205), http://www.smedjebacken.se

Jobbnummer
6014041

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Smedjebackens kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Smedjebackens kommun: