Socialsekreterare mottag ekonomiskt bistånd
Kristianstads kommun / Socialsekreterarjobb / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Kristianstad,
Bromölla,
Sölvesborg,
Hässleholm,
Östra Göinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad,
Hörby eller i
hela Sverige Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Arbete- och välfärdsförvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
Vi arbetar utifrån vår vision Möjlighet att lyckas och vår värdegrund som utgår från de fem begreppen: Respektfull, Delaktighet, Resultatinriktad, Professionell och Tillitsfull. Orden är grunden i vårt varumärke och de beskriver hur förvaltningen vill uppfattas av dem vi är till för.
Verksamheten Utredning försörjning har cirka 70 medarbetare som arbetar för att nå målet att ha en etablerad och självförsörjande befolkning. Verksamheten är fördelad i tre enheter med team och teamledare. Arbetet är klientnära och omväxlande.
Hos oss på Försörjningsenheten arbetar vi med mottagande av nya ansökningar, löpande försörjningsstöd, planering mot självförsörjning, tandvårdsfrågor, sysselsättningsplatser, förmedlingskonton, dödsbo, återkrav, avgifter och FUT. Enheten har 21 medarbetare och två teamledare som ansvarar för daglig arbetsledning.
Välkommen med din ansökan!
Publiceringsdatum2023-11-24ArbetsuppgifterI det dagliga arbetet kommer du i kontakt med individer och familjer i olika utsatta situationer. Du kommer i huvudsak att arbeta med mottag av nya ärende och rådgivning till medborgare som kontaktar oss i vårt mottag. Vi tar emot ansökan och gör den första utredningen av rätten till ekonomiskt bistånd.
Arbetet bygger på behovsanpassade lösningar där du samverkar med övriga kollegor inom förvaltningen och inom andra förvaltningar, myndigheter och verksamheter. Samverkan internt och externt är en naturlig del av arbetet.
I arbetet ingår varierande uppgifter som handläggning, utredning, myndighetsutövning, kontakt med externa samarbetspartners, rådgivning, och uppföljning.
KvalifikationerDu som söker har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha minst två års erfarenhet av myndighetsutövning inom ekonomiskt bistånd.
Goda allmänna datakunskaper samt kunskaper i Officepaketet är en förutsättning för tjänsten. Det är en fördel om du har arbetat i verksamhetssystemet Lifecare och har erfarenhet av digitala ansökningar och att arbeta med digitala handlingar. Du behöver ha förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och det är positivt om du har kunskaper i flera språk. För att enkelt kunna ta dig runt i kommunen har du B-körkort samt cykelkunskaper.
För att lyckas i rollen behöver du ha förmåga att skapa och bibehålla goda relationer, både internt och externt. Du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner och du har förmåga att lyssna, visa empati och respekt. Som person är du prestigelös och uppmärksammar och belönar andras bidrag.
Du har lätt för att planera och organisera ditt arbete, sätta upp mål, organisera resurser, följa upp och avsluta aktiviteter. Du har förmåga att fatta snabba och tydliga beslut. självständigt och tillsammans med andra. Att följa instruktioner, procedurer, lagstadgade krav och policy, samt förhålla dig till uppsatta tidsplaner ingår naturligtvis.
Du behöver kunna analysera och bedöma olika typer av data för att dra väl genomtänkta slutsatser samt för att skapa fungerande lösningar. Att skriva tydligt, klart och välstrukturerat samt ha förmåga att anpassa dina texter utifrån den tilltänkta målgruppen hanterar du utan problem. Du står för god etik och sunda värderingar.
ÖVRIGT
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken
https://zero.comaround.com/sv-se/. Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-12-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "AOV-2023-69".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Kristianstad kommun, Utredning Försörjning
Kontakt Enhetschef
Jeccika Brorsson
jeccika.brorsson@kristianstad.se 044-13 27 40 Jobbnummer 8285500
Observera att sista ansökningsdag har passerat.