Socialsekreterare ekonomiskt bistånd, vikariat

Munkedals Kommun / Socialsekreterarjobb / Munkedal
2025-12-19


Visa alla socialsekreterarjobb i Munkedal, Uddevalla, Färgelanda, Lysekil, Sotenäs eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Munkedals Kommun i Munkedal, Lysekil eller i hela Sverige

Vill du jobba i den lilla kommunen med de stora möjligheterna?

Varmt välkommen till oss i Munkedals kommun!

Välfärdsförvaltningens uppgift är att hjälpa människor som på grund av ålder, funktionsnedsättning, ekonomiska eller familjeproblem behöver olika former av stöd och hjälp. Välfärdsförvaltningen består av de tre avdelningarna vård och omsorg, stöd och IFO (individ och familjeomsorg). Avdelning vård och omsorg består av enheter inom äldreboenden, hemtjänst och kommunal primärvård. Avdelning stöd innefattas av LSS. Avdelning IFO består av socialtjänst, arbetsmarknadsenhet, socialpsykiatri och biståndsenhet.

Vill du skapa goda förutsättningar för våra medborgare? Kom och gör skillnad hos oss!
Som Socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd i Munkedals kommun kommer du arbeta med dina kollegor i att stötta kommuninvånare till egen försörjning.

Du kommer att arbeta i en liten, men dynamisk kommun där du har nära till alla dina kollegor och arbetsledning.

En av våra kollegor kommer att gå på föräldravikariat och vi söker därför en ny medarbetare under ett års tid. Tveka inte att söka och bli en del av vårt engagerade team i Munkedals kommun!

Vi erbjuder dig

- Kontinuerlig kompetensutveckling och aktiviteter som skapar förutsättningar för en god arbetsmiljö.
- Våra medarbetares hälsa är viktig för oss, både på och utanför arbetet, därför erbjuder vi bland annat ett generöst friskvårdsbidrag, rabatter på gymkort samt tillgång till träningslokalen Styrkan.
- En trygg anställning med konkurrenskraftiga villkor.
- Regelbundna avstämningar och stöd från erfarna kollegor.
- Möjlighet att påverka och bidra till verksamhetens utveckling.

Beskrivning av jobbet
Som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd kommer du att ha en viktig roll i vårt team. Du kommer huvudsakligen att arbeta med bedömning och handläggning av ansökningar inom ramen för ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen. Du genomför individuella samtal för att kartlägga behov och resurser hos våra klienter sam upprättar genomförandeplaner i samråd för att stödja dem mot egen försörjning. Du samverkar med andra enheter och aktörer kring planeringen för våra klienter samt blir en del av ett team där vi vid behov stöttar kollegor inom enheten vid hembesök och övriga arbetsuppgifter.

Vi söker dig som

- är utbildad socionom, alternativt annan utbildning eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren finner likvärdig.
- har erfarenhet av myndighetsutövning.
- kan uttrycka dig väl muntligt och i skrift, då det är viktigt för att kunna förmedla information tydligt och enkelt.
- meriterande om du arbetat med ekonomiskt bistånd tidigare.
- meriterande om du har arbetat i verksamhetssystemet Combine.

Dina personliga egenskaper är viktiga för oss och vi kommer att lägga stor vikt vid dem. Vi värdesätter att du är självgående och har förmåga att ta ansvar, prioritera och fatta beslut även i komplexa situationer. Du är flexibel och kan anpassa dig när förutsättningarna förändras, samtidigt som du behåller struktur och tydlighet i ditt arbete med förmåga att planera och dokumentera dina insatser på ett effektivt sätt. Du skapar goda relationer och förtroende i mötet med både klienter och kollegor samt är tydlig i din kommunikation.

Vi vill informera dig om

- Tjänsten är ett vikariat under perioden april 2026 till och med mars 2027.
- Inför en anställning kommer arbetsgivaren efterfråga ett utdrag ur belastningsregistret.

För att bli aktuell för anställning krävs det att du vid intervjutillfället:
• visar giltig ID-handling
• vid behov uppvisar en kopia av ditt betyg/examensbevis
• har rätt att arbeta i Sverige och kan uppvisa giltigt arbetstillstånd
• vid behov uppvisar giltigt körkortstillstånd
• vid behov uppvisar giltig yrkeslegitimation
Vid vissa tillsättningar sker säkerhetsprövning. Om du bli aktuell för en sådan tjänst krävs det att du:
• genomgår och godkänns vid en säkerhetsprövning
Du behöver i vissa fall vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökanden med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten.

Vår kommun
Munkedals kommun ligger belägen mellan Göteborg och Oslo. Pendlingsmöjligheterna är många tack vare närheten till motor- och järnväg. Kommunen har ca 10 350 invånare och inom kommunens organisation arbetar cirka 900 medarbetare. Munkedal omges av fantastisk natur från det typiskt bohuslänska med salta bad och dramatiska berg till vacker fjällnatur med bra fiske- och vandringsmöjligheter. Vi har ett välmående näringsliv med stor potential, föreningar inom varierade områden, ett stort utbud av aktiviteter och mycket mer. Allt detta tillsammans med vår organisation och alla våra invånare utgör det grunden för vad som gör vår kommun till det den är.
Tillsammans är vi Munkedals kommun!

Varmt välkommen med din ansökan - vi ser fram emot att höra från dig!

Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2026-01-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/113".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Munkedals kommun (org.nr 212000-1330)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Välfärdsförvaltningen

Kontakt
Christian León Lundberg
0524-18249

Jobbnummer
9654609

Prenumerera på jobb från Munkedals Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Munkedals Kommun: