Socialsekreterare Ekonomiskt bistånd

Salems kommun / Administratörsjobb / Salem
2015-11-30
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare Ekonomiskt bistånd" (publicerad 2015-12-15) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Salem, Botkyrka, Ekerö, Södertälje, Huddinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Salems kommun i Salem, Botkyrka, Södertälje, Stockholm, Österåker eller i hela Sverige

Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 16 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.

Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Vi erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, en rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vi strävar också efter mångfald och jämställdhet.

Arbete och försörjning är beläget i fina lokaler i Söderby Park och är en del av socialförvaltningen. Verksamhetsområdet består av Vuxenenheten och Arbetsmarknadsenheten som har varsin enhetschef och en övergripande verksamhetschef. 

Inom Vuxenenheten där denna tjänst är placerad, arbetar vi med ekonomiskt bistånd, budget- och skuldrådgivning, flyktingetablering, boendefrågor samt beroendeproblematik (både myndighetsutövning och öppenvårdsinsatser). Vi har också det kommunövergripande ansvaret för frågor gällande våld i nära relationer och utreder samt beslutar om insatser gällande detta. Vi är samlokaliserade med Landstingets beroendemottagning.

Arbetsmarknadsenheten hjälper deltagarna ut i arbete/studier och de får hjälp av bl a arbetsmarknadssekreterare, ungdomsstödjare, arbetshandledare och datalärare. Salem ingå i Samordningsförbundet Huddinge-Botkyrka-Salem där vi tillsammans driver flera spännande projekt. 

Publiceringsdatum
2015-11-30

Dina arbetsuppgifter
Vi söker efter en kompetent och kunnig socialsekreterare som brinner för ekonomiskt bistånd och som gillar att samverka.

Du kommer att jobba med att handlägga och utreda ärenden inom ekonomiskt bistånd genom att träffa de enskilda personerna, upprätta och följa upp deras planeringar på deras väg mot egen försörjning. Du kommer att ha mycket goda förutsättningar för ditt klientarbete då vi för närvarande har färre än 30 ärenden per handläggare, vilket ger dig möjlighet att bedriva ett gediget socialt inriktat arbete för att hjälpa alla till egen ökad självförsörjning. För att kunna ha en helhetssyn så handlägger socialsekreterarna ansökningarna om ekonomiskt bistånd. Vi samarbetar mycket internt inom både enheten, verksamhetsområdet, kommunen samt även med andra instanser i samhället då det är en framgångsfaktor för att hjälpa våra klienter. Vi har bl a samverkansprojekt ihop med FK, AF och Landstinget. Givetvis har vi extern handledning. Inom ekonomiskt bistånd arbetar vi med Instrumet X och MI. Vårt IT-system heter Treserva.

Kvalifikationer
Du som söker har socionomexamen eller annan examen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har erfarenhet av handläggning av ekonomiskt bistånd eller annan form av myndighetsutövning. Du har väldigt god samarbetsförmåga och du kommer att ha kontakt med många interna och externa samarbetpartners såsom såsom Arbetsförmedling, Försäkringskassa, Landsting osv. Du har god analysförmåga och lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. I arbetet behöver du vara strukturerad, flexibel, vara psykist stabil och kunna arbeta självständigt.

Anställningsvilkor

Tillsvidare

Heltid

Tillträde enl överenskommelse.

Vi tillämpar flextid och arbetar lite längre på måndagar och går hem tidigare på fedagar. Heltid motsvarar 38,75 timmar per vecka.

Sista dag att ansöka är 2015-12-11

Vår lilla enhet bestående av 7 socialsekreterare, en administrativ assistent och en enhetschef ser fram mot din ansökan!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-12-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Emma Nordvall, Enhetschef 08-532 59 986 emma.nordvall@salem.se

Företag
Salems kommun

Adress
Salems kommun
Rönninge
14480 Rönninge

Kontorsadress
Sanatorievägen 20

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2553264

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Salems kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Salems kommun: