Sjöbo kommun söker vikarierande biståndshandläggare till vård- och omsorgsf

Sjöbo kommun, Myndighet, LSS- och Biståndshandläggarenhet / Administratörsjobb / Sjöbo
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Sjöbo, Tomelilla, Skurup, Hörby, Ystad eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sjöbo kommun, Myndighet, LSS- och Biståndshandläggarenhet i Sjöbo

Våra 1300 medarbetare spelar en viktig roll för Sjöbos utveckling och välfärd. Vi strävar kontinuerligt efter att bli en mer attraktiv och jämlik arbetsgivare, och erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vårt arbete genomsyras av värdeorden "Professionella, öppna och engagerade mot gemensamma mål" Tillsammans gör vi skillnad för Sjöbo kommuns medborgare och besökare!

Inom vård- och omsorgsförvaltningen ryms verksamheterna äldreomsorg, verksamhet för personer med funktionsnedsättning samt kommunens måltidsverksamhet.
Vård och omsorgsförvaltningen i Sjöbo kommun arbetar efter visionen om Ett Gott Liv Varje Dag för våra kunder.

Publiceringsdatum
2024-07-31

Arbetsuppgifter
Välkommen att söka två spännande och utvecklande tjänster hos oss på myndighetsenheten!

Idag är vi 6 biståndshandläggare och 3 handläggare LSS/socialpsykiatri som arbetar på myndighetsenheten tillsammans med enhetschef.

Vi söker nu två vikarierande biståndshandläggare, men en av tjänsterna kan komma att bli inom LSS/socialpsykiatri.

Som biståndshandläggare kommer du att arbeta med Socialtjänstlagen/SoL.

Vår målgrupp är kommuninvånare som har behov av stöd utifrån gällande lagstiftning. Det kan till exempel handla om hjälp i hemmet, korttid, avlösning, särskilt boende, boendestöd eller liknande.

Dina arbetsuppgifter är att utreda, fatta beslut och följa upp insatser enligt socialtjänstlagen samt ansvara för information under pågående utredning. Uppföljningar är lika viktiga att följa upp såsom nya ärenden. I arbetet ligger även att ge information kring den enskildes ansvar samt att arbeta mot självständighet där möjlighet finns.

Arbetet utgår från ett helhetsperspektiv kring den enskilde och med dennes behov i centrum. Underlag kan inhämtas efter behov från läkare och/eller arbetsterapeut m.fl.

Att arbeta som biståndshandläggare innebär möten med olika människor och därför ställs det krav på en social förmåga, att vara lyhörd och intresserad av att skapa bra möten. Du gillar att möta människor, har en positiv grundsyn och en god samarbetsförmåga med en egen drivkraft. I mötet med den sökande och deras närstående är ett gott bemötande och ett varmt intresse för arbete med människor en förutsättning för att lyckas i arbetet.

Varmt välkommen med din ansökan!

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen, examen från sociala omsorgsprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Du har goda kunskaper om rådande lagstiftning och rättspraxis inom området samt erfarenhet av myndighetsutövning inom SoL som biståndshandläggare. Har du erfarenhet av IBIC
(individens behov i centrum) samt att arbeta i "Mina Planer" i samverkan med regionen och utskrivningsklara medborgare så är det meriterande. Du som övriga handläggare på myndigheten har ett ansvar för att även kunna hantera detta.
Har du även kunskap om LSS och socialpsykiatri så är det en merit.

Arbetet kräver att du har en hög samarbetsförmåga samtidigt som du ska kunna ta ansvar för dina arbetsuppgifter självständigt.
Du ska kunna planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt.

Arbetet kräver att du har en god förmåga att kommunicera på ett tydligt och förtroendefullt sätt, såväl i tal som i skrift.

Förutom den formella kompetensen kommer stor vikt läggas vid personlig lämplighet.

Inför en anställning på vård-och omsorgsförvaltningen begär vi att du visar upp ett giltigt utdrag i oöppnat kuvert från polisens belastningsregister. Du kan redan nu beställa för att påskynda rekryteringsprocessen: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/
B-körkort är ett krav.

ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har Sjöbo kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten.
Sjöbo är en expansiv kommun mitt i södra Skåne. Här bor 18 400 invånare som har nära till den omväxlande naturen och många olika boendeformer att välja på.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-08-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "110/24".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sjöbo kommun (org.nr 212000-1090)

Arbetsplats
Sjöbo kommun, Myndighet, LSS- och Biståndshandläggarenhet

Kontakt
Enhetschef myndighet
Anna Lundgren
anna.lundgren@sjobo.se
0701465321

Jobbnummer
8817738

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sjöbo kommun, Myndighet, LSS- och Biståndshandläggarenhet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sjöbo kommun, Myndighet, LSS- och Biståndshandläggarenhet: