Senior projektledare till Stockholm

Statens Servicecenter / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Stockholm, Sundbyberg, Botkyrka, Södertälje, Nynäshamn eller i hela Sverige

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Avdelningen ledningsstöd finns inom division medborgarservice där verksamheten med 116 servicekontor bedrivs. Ledningsstöd ansvarar för att samordna divisionens verksamhetsuppföljning, verksamhetsutveckling, projekt, systemstöd, internkommunikation, och kompetensutvecklingsinsatser. Ledningsstöd ansvarar även för att koordinera samverkan mellan Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Avdelningen har 13 medarbetare och är uppdelad i två enheter, enheten för utveckling och enheten för produktion och förvaltning. På enheten för utveckling finns projektledare och verksamhetsutvecklare som arbetar bland annat med etableringen av nya servicekontor och anslutning av nya myndigheter till servicekontoren.

Nu utökar vi med en driven projektledare med hög ambition och mycket energi som vill bidra i utvecklingen av servicen till våra medborgare. Fler servicekontor öppnas och servicen till medborgarna utökas med tjänster från fler myndigheter och vi har därför behov av att få in fler medarbetare inom en snar tid. Tillsammans med motiverade kollegor och med stort stöd både inom och utanför myndigheten finns goda möjligheter att åstadkomma viktiga förändringar och att utveckla sin egen kompetens.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som projektledare inom servicekontorsverksamheten leder och driver du utvecklingsprojekt och uppdrag med syfte att förbättra och utöka lokal statlig service. Utvecklingsprojekten och uppdragen är till största delen verksamhetsrelaterade, men har ibland inslag av it-utveckling. Du arbetar tillsammans med avdelningens verksamhetsutvecklare, i nära samarbete med stöd- och ledningsfunktioner inom myndigheten samt externa intressenter. Även divisionens chefer och medarbetare är delaktiga i dina projekt. Du driver projekt enligt projektstyrningsmodellen PPS.

Publiceringsdatum
2021-06-03

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• Minst fem års dokumenterad erfarenhet som projektledare för verksamhetsprojekt
• Erfarenhet som projektledare inom statlig verksamhet
• Erfarenhet att arbeta enligt standardiserade modeller såsom PPS eller liknande
• Erfarenhet av förändringsledning

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Vara drivande och resultatorienterad samt ha förmåga att engagera ditt team så att gemensamma mål nås
• Skapa gott samarbete med både interna och externa parter
• Förmedla information så att andra förstår och kunna väcka engagemang hos andra
• Kunna hantera och stimuleras av att ha många olika kontaktytor
• Vara strukturerad, ha en stark analytisk förmåga och snabbt kunna sätta dig in i nya frågor
• Ha goda ledaregenskaper

Det är meriterande om du har:
• Certifiering inom projektstyrningsmodell och förändringsledning
• Erfarenhet av portföljstyrning

Övrig information
Tjänsten är på 100% och tillsvidare.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Vi önskar tillträde i september.
Anställningen är placerad i Stockholm.
Tjänsten kan innebära en del resande.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 13 juni 2021. I din ansökan ska det tydligt framgå år och månad för dina arbeten samt en kort beskrivning kring arbetsuppgifterna. Vi planerar att hålla intervjuer via Skype vecka 24-25.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-06-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Jobbnummer
5787552

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: