Sekretesshandläggare till Områdeskansliet PO City, region Stockholm

Polismyndigheten, Polisregion Stockholm / Administratörsjobb / Stockholm
2024-02-05
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Sekretesshandläggare till Områdeskansliet PO City, region Stockholm" (publicerad 2024-06-03) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Polisregion Stockholm i Stockholm, Solna, Huddinge, Järfälla, Botkyrka eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 35 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.
Polisområde Stockholm City omfattar de centrala delarna av Stockholm samt Lidingö. Polisområdet bedriver arbete inom områdena, utredning och lagföring, ingripandeverksamhet samt den brottsförebyggande verksamheten främst inom ramen för sitt geografiska ansvarsområde.

Vi söker nu en sekretesshandläggare som kommer att vara placerad i gruppen Verksamhetsstöd 1 på Områdeskansliet, PO City.

Områdeskansliet ansvarar för:
• Att vara ett stöd i den övergripande planeringen och uppföljningen av verksamheten på polisområdet
• Samordning och planering av personaluttag till ingripandeverksamheten och andra områdesgemensamma åtaganden gentemot Polisregionen
• Samordna extern service
• Samordning av utbildning, aspiranter och vapen
• Den interna servicen i polisområdet
• Taktiskt centrum (TC) och inom ramen för TC för stabssamordning i polisområdet

Publiceringsdatum
2024-02-05

Arbetsuppgifter
Arbetet som sekretesshandläggare består i huvudsak av att ta emot och hantera begäran om utlämnande av allmän handling. I arbetet ingår att utföra sekretessprövning och besluta om efterfrågad handling kan lämnas ut. Du tillämpar ett förhållandevis komplicerat regelverk med tillhörande skyndsamhetskrav. Handläggaren bistår även gruppchefer inom polisområdet vid handläggning av sekretessärenden. Områdeskansliet i Stockholms City har ett åtagande att omhänderta de förfrågningar som inkommer gällande utlämnande av allmän handling där det finns ett samordningsansvar.

Kvalifikationer
• Juristexamen eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
• Goda kunskaper om lagstiftning rörande offentlighet och sekretess samt annan central lagstiftning för offentlig förvaltning
• Erfarenhet av handläggning av utlämnandeärenden enligt tryckfrihetsförordningen och offentlighets- och sekretesslagen
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
• Goda kunskaper i Officepaketet och förmåga att sätta dig in i nya system

Vi ser det som meriterande om du också har:
• Erfarenhet av polisiära IT-system såsom PÄr och Durtvå
• Arbetat med liknande arbetsuppgifter på Polismyndigheten i närtid

Dina personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som sekretesshandläggare ska du vara analytisk, ansvarstagande och noggrann. Du är mån om att ge bra service och är en positiv och lösningsfokuserad person. Du kan arbeta självständigt samtidigt som du har en god samarbetsförmåga.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Arbetsort: Kvarteret Kronoberg, Kungsholmen

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 9/2-2024. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-02-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C175872/2024".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Arbetsplats
Polismyndigheten, Polisregion Stockholm

Kontakt
HR-konsult
Daisy Sanchez Nordin
daisy.nordin@polisen.se
073 073 86 62

Jobbnummer
8443348

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Polisregion Stockholm

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Polisregion Stockholm: