Sekretesshandläggare
Säkerhetspolisen / Administratörsjobb / Stockholm
2024-06-05
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den aktuella platsannonsen "Sekretesshandläggare" (sökbar t.o.m. 2025-01-08) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Säkerhetspolisen i Stockholm,
Solna,
Linköping eller i
hela Sverige Har du tidigare erfarenhet av offentlighets- och sekretesslagstiftningen? Är du serviceinriktad, professionell och har god samarbetsförmåga? Säkerhetspolisen söker nu en strukturerad och driven handläggare för sekretessbedömning och utlämnade av allmän handling. Du kan vara den vi söker. Välkommen med din ansökan!
Tillsammans skyddar vi Sverige.
Så här arbetar vi på Säkerhetspolisen
Säkerhetspolisens uppdrag är att skydda Sverige, det demokratiska systemet samt medborgarnas fri- och rättigheter. Det är vårt ansvar att det som inte får hända, inte heller händer.
Dina kollegor är specialister, sakkunniga och samhällsintresserade. De vet att saker inte alltid är som de ser ut att vara vid första anblick. Därför söker vi personer som bidrar med kompletterande perspektiv, kunskaper och erfarenheter som sammantaget gör oss bättre.
Det finns många olika yrken och kompetenser hos oss, och oavsett roll kommer du att samverka med och lära mycket av andra. Du kommer också att arbeta självständigt och utvecklas i din roll. Oavsett arbetsuppgift är du med och bidrar till Sveriges säkerhet.
Som medarbetare på Säkerhetspolisen kan du förvänta dig ett ledarskap som bygger på helhetssyn, handlingskraft, goda relationer och lärande. Våra ledare coachar, stöttar och utmanar dig att ta ansvar för din och verksamhetens utveckling. Tillsammans bidrar vi alla till att skapa ett tryggt, öppet klimat med avsikt att förstå andras perspektiv och goda intentioner.
Det här är ditt uppdrag
Handlingsoffentligheten är en grundpelare i vår grundlagsskyddade offentlighetsprincip. Utgångspunkten är att alla människor i vårt samhälle ska ha insyn i det arbete som myndigheter och valda församlingar utför och en begäran om utlämnande av allmän handling ska hanteras rättssäkert och skyndsamt. På Säkerhetspolisen är detta uppdrag centraliserat och sträcker sig över samtliga av myndighetens verksamhetsområden.
I rollen som sekretesshandläggare arbetar du med handläggning och sekretessbedömning av begäran om utlämnande av allmän handling. Uppdraget är varierande och dina arbetsuppgifter innefattar bland annat mottagande av begäran, genomgång av underlag, beredning av sammanställt material inför beslut, juridisk sekretessbedömning samt svar på begäran.
Du arbetar i en verksamhet som är välfungerande, rättssäker och effektiv med en välorganiserad handläggning som ger goda förutsättningar för att myndigheten ska kunna uppfylla lagstiftningens högt ställda krav på skyndsamhet.
Du handlägger i nära samarbete med myndighetens jurister, för vilka ärenden föredras och som sedan fattar myndighetsbeslut. Därtill samråder du med andra myndigheter vid sekretessgranskning när det gäller handlingar som är upprättade vid dessa myndigheter.
Din placering är på huvudkontoret i Solna. Resor inom Sverige kan förekomma.
De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Eftergymnasial utbildning inom juridik och/eller flerårig arbetslivserfarenhet av att arbeta med sekretessbelagd information och utlämnade av allmän handling
Erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet och med offentlighets- och sekretesslagstiftning
Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
God förmåga att kommunicera på engelska i tal och skrift
Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:
Erfarenhet av utbildning och informationsspridning
Erfarenhet av annan brottsbekämpande eller rättsvårdande verksamhet
God datorvana samt erfarenhet av ärendehanteringssystem
Det här är kollegan vi söker
För att passa i rollen som sekretesshandläggare är du noggrann, uthållig och trivs med att arbeta rutinmässigt. Vi ser även att du är initiativrik och självgående vilket gör det möjligt för dig att hantera en stor variation av ärenden. Inflödet av ärenden som behöver behandlas skyndsamt är regelbundet och det är av stor vikt att du är strukturerad och planerar ditt arbete väl, även under hög arbetsbelastning. Att vara flexibel och växla i tempo faller sig naturligt för dig och du kan skifta mellan planerad och händelsestyrd verksamhet när situationen kräver det.
I ditt arbete har du många kontaktytor inom och utanför myndigheten och det är därför av vikt att du är serviceinriktad, förtroendeingivande och professionell med en god samarbetsförmåga samt förmåga att skapa och upprätthålla nya kontakter.
Vidare är du väl insatt i och har ett genuint intresse för offentlighets- och sekretesslagstiftning och håller dig uppdaterad på förändringar inom området.
Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande.
Anställningsvillkor
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 77 32. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.
Så ansöker du
Ansökan sker via vår hemsida,
www.sakerhetspolisen.seAnsökan ska ha kommit in senast 2024-06-26.
I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och eventuella meriter. Beskriv också hur dina personliga egenskaper bidrar i rollen.
Urval och intervjuer kan ske löpande.
Rekryteringsprocessen kommer att ha uppehåll under sommaren och vi räknar med att ta kontakt med dig som går vidare i processen före v. 25 eller efter v. 30.
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-06-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Säkerhetspolisen (org.nr 202100-6594)
Bolstomtavägen 2 (
visa karta)
171 69 SOLNA
Jobbnummer 8730360
Observera att sista ansökningsdag har passerat.