Samordnande handläggare med externt fokus
Post- och Telestyrelsen / Juristjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla juristjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm,
Haninge,
Malmö,
Kiruna eller i
hela Sverige Har du erfarenhet av en samordnande roll? Drivs du av variation och utveckling? Då kan vi erbjuda en spännande roll på en ny enhet för tillgänglighetsregler hos PTS!
Tjänsten är placerad på den nya enheten för tillgänglighetsregler som ska arbeta med implementeringen av lagen (2023:254) om produkters och tjänsters tillgänglighet. Enheten ansvarar för att ta fram föreskrifter på området och kommer att bedriva tillsyn samt marknadskontroll av produkter och tjänster.
Enheten har också en viss samordnande roll gentemot andra myndigheter vars verksamheter berörs av vissa delar av tillgänglighetslagen.
Om rollen
I rollen som handläggare kommer du att arbeta brett inom enhetens ansvarsområde. Du kommer bland annat att ha ansvar för extern samordning där du håller ihop enhetens samverkansarbete och de dialoger som PTS ska ha med andra myndigheter enligt lagen. Inför att lagen träder i kraft så kommer även informationsinsatser att krävas till de marknadsaktörer som träffas av lagen där du tillsammans med en kommunikatör kommer att arbeta med upplägg och genomförande av dessa. När lagen börjar tillämpas gentemot marknaden 2025 så kommer du också att hantera ärenden, t.ex. bistå i tillsyns- och marknadskontrollsärenden, i samarbete med dina kollegor på enheten. Arbetsuppgifterna kan variera över tid i takt med att enhetens arbete utvecklas och utifrån när lagen börjar tillämpas. Då sakfrågorna på avdelningen delvis är nya kan du även komma att delta i projektgrupper för internt utvecklingsarbete.
Vem är du?
Då handläggarrollen innefattar en bredd av arbetsuppgifter tror vi att du är flexibel och tycker om både variation och utveckling. Eftersom du kommer att vara med från start i den nya enhetens arbete och med speciellt ansvar för att hålla i nya myndighetsexterna dialoger så krävs att du tar initiativ och bygger relationer både internt och externt. Du har en mycket god kommunikativ förmåga som gör att du lyckas förmedla information, även om komplexa frågor, på ett sätt som mottagaren förstår. Detta i kombination med ditt strukturerade arbetssätt gör det att du metodiskt driver ditt arbete framåt och uppnår de resultat som verksamheten behöver. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper.
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen som bedöms relevant för tjänsten, t.ex. inom samhällsvetenskapligt område, kommunikation eller liknande
• Några års erfarenhet av arbete i en samordnande roll
• Några års erfarenhet av arbete med externa kontakter, t.ex. med ansvar för samverkansdialoger mellan olika parter, utbildare, kommunikationsarbete eller liknande
• Erfarenhet av handläggning av ärenden, företrädesvis inom offentlig förvaltning
• Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
Det är även meriterande med erfarenhet av arbete med koppling till funktionshinderpolitiska- eller tillgänglighetsfrågor.
Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.
Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semester- och pensionsvillkor. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40%.
Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form av 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du får ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.
Hur ansöker jag?
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Du behöver inte bifoga ett personligt brev utan kan ladda upp ditt CV två gånger. Tester kan komma att användas i processen.
Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist.
Att arbeta på PTS:
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 400 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.
Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner - att vara Sveriges bästa arbetsplats!
På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.
Välkommen med din ansökan senast 23 november.
För mer information kontakta enhetschef Marielle Sjögren på
marielle.sjogren@pts.se eller HR-specialist Isabelle Flygelholm på
isabelle.flygelholm@pts.se. För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till
saco@pts.se.
Ersättning Fast lön enligt överenskommelse.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-11-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359),
http://www.pts.se Arbetsplats Post- och telestyrelsen
Jobbnummer 8252000
Observera att sista ansökningsdag har passerat.