Säkerhetsspecialist Krisberedskap och Civilförsvar, Solna
Skatteverket / Säkerhetsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla säkerhetsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Skatteverket i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Sollentuna,
Södertälje eller i
hela Sverige Det vi gör på Skatteverket har betydelse för företagaren, individen, andra myndigheter, samhällsfunktioner och Sverige. Vi ska skapa förutsättningar i kundens vardag och underlätta med digitala tjänster. Vår övergripande ambition är att Skatteverket ska fortsätta att ligga i framkant och vara ett föredöme inom svensk statsförvaltning. Framtiden är inget som ska upptäckas utan något vi gemensamt, tillsammans med andra, är med och skapar. Vi har stora möjligheter att göra skillnad.
Publiceringsdatum2018-05-31Dina arbetsuppgifterVi behöver förstärka och utveckla arbetet med skatteverkets krisberedskap och civilförsvar. I din roll som säkerhetspecialist ingår du i en arbetsgrupp inom området och kommer att driva, utveckla och samordna Skatteverkets krisberedskap, samt beredskap inom ramen för civilförsvararbetet. Det innebär att du kommer att arbeta med att utveckla, implementera, stödja och följa upp krisberedskapsarbetet i Skatteverkets verksamhet. I krisberedskapen ingår kontinuitetsplanering, och krishantering gällande allvarliga störningar i våra verksamheter. Tjänsten innebär även ett arbete med att bygga upp en struktur och arbetsprocesser för myndighetens arbete vid höjd beredskap inom ramen för civilt försvar.
Du kommer bland annat att arbeta med Skatteverkets övergripande risk- och sårbarhetsanalyser samt kontinuitetshantering där du utgör ett stöd till övriga verksamheter inom myndigheten. Du medverkar i att utbilda och förvalta krisledningsorganisationen, och planerar och leder krisövningar på ledningsnivå. Du utvecklar processer och metoder, leder workshops och stöttar Skatteverkets chefer i deras krisberedskapsarbete. Du samverkar med andra myndigheter och organisationer. Du deltar även i arbetet med att förvalta och stödja arbetsprocesserna för Tjänsteman i beredskap (TIB).
På säkerhetsenheten är vi idag ca 40 medarbetare fördelade på två sektioner. Säkerhetsenheten ansvarar för styrning, samordning, stöd och uppföljning av säkerhetsarbetet inom hela Skatteverket. Inom säkerhetsenhetens ansvarsområde inryms bl. a informationssäkerhet, fysisk säkerhet, krisberedskap, säkerhetsskydd, behörighetsstyrning, incidenthantering och internutredningar. Säkerhetsspecialisterna för krisberedskap tillhör sektion 1 och rapporterar till sektionschefen.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
som är till nytta för medborgare och företag
med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
med en god balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som har:
• relevant universitet/högskoleutbildning eller annan utbildning som arbetsgivare bedömer som relevant
• relevant arbetslivserfarenhet inom ett eller flera av områdena civilförsvar-, risk-, kontinuitets- och/eller krisberedskap
• har kunskap om de lagar och förordningar som styr arbetet inom krisberedskap och totalförsvar
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet från arbete inom myndighet, stora organisationer eller storföretag
Personliga egenskaper
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Som person är du strukturerad, utvecklingsinriktad och analytisk. Du har hög personlig integritet samt en god samarbets- och kommunikationsförmåga där du talar och skriver sakligt på ett sätt som är lätt att förstå. Vidare tar du stort ansvar i ditt arbete där du är drivande och har ett helhetsperspektiv.
Övrig informationDu ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Vi kommer att göra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627).
Anställningen är tills vidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.
Välkommen med din ansökan till oss!
Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?
Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-06-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktLars-Erik Bergwall, Sektionschef 010-5741865
Petrus Potrus, HR-Konsult
petrus.potrus@skatteverket.se 010-5741981
Viking Hermén, Facklig kontaktperson ST 010-5748013
Eva Eriksson, Facklig kontaktperson Saco 010-5748474
FöretagSkatteverket
AdressSkatteverket
Solna strandväg 10
17194 SOLNA
KontorsadressSolna strandväg 10
Jobbnummer 4178792
Observera att sista ansökningsdag har passerat.