Riksarkivet söker Utredare

Riksarkivet / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Riksarkivet i Stockholm, Tyresö, Täby, Uppsala, Gotland eller i hela Sverige

Riksarkivet är en av Sveriges stora kulturmyndigheter, med uppgift att vara statlig förvaltningsmyndighet för arkivfrågor. Hos Riksarkivet bevaras framför allt statliga arkivhandlingar från medeltiden till i dag, men också handlingar från enskilda personer och organisationer. Riksarkivet har ett särskilt ansvar för den statliga arkivverksamheten och för arkivvården i Sverige. I uppdraget ingår tillsyn över de statliga myndigheternas arkivhantering. Genom att utveckla specifikationer för e-arkiv skapar Riksarkivet förutsättningar för att digitala handlingar ska bevaras för framtiden.

Publiceringsdatum
2015-02-23

Arbetsuppgifter
Du är placerad vid Divisionen för offentlig informationshantering vars uppgift är att utveckla, utreda, normera och främja en god arkiv- och informationshantering i statlig förvaltning.

Inom Enheten för utveckling och e-förvaltning där tjänsten är placerad arbetar vi i första hand med frågor som stödjer förvaltningsutvecklingen. För närvarande är vi aktiva inom e-delegationens arbete, men hanterar även frågor som rör arkiv- och dokumenthantering i vidare mening. Enheten svarar för det generella regelverket för statliga myndigheter (allmänna och tekniska föreskrifter) samt främjandeverksamhet i form av kurser och vägledningar. Utvecklingsarbete bedrivs i frågor som har anknytning till Riksarkivets normering. Samverkan sker också med andra myndigheter som har ett övergripande ansvar för förvaltningens informationshantering.

Ett arbete har sedan den 1 juli 2014 påbörjats med uppbyggnad av en förvaltningsorganisation för utveckling och förvaltning av förvaltningsgemensamma specifikationer för e-arkiv (FGS:er). Tjänsten omfattar till en del samordning av FGS-arbetet och information om arbetet i skilda sammanhang. I övrigt innebär tjänsten deltagande i enhetens övriga verksamhet.

Kvalifikationer
Du bör ha arbetat några år inom offentlig förvaltning, gärna med e-förvaltningsfrågor. Om du har arbetat med verksamhetsutveckling är det en fördel. Du har kunskaper om samt intresse för att sätta dig in i det regelverk som styr förvaltningens informationshantering. Erfarenhet av projektledning är meriterande.

Du har en akademisk examen alternativt några års studier på högskolenivå. Du bör ha en studiebakgrund med ämnen av betydelse för enhetens verksamhet, exempelvis inom juridik eller statsvetenskap.

Du har lätt för att sammanfatta och förmedla information som rör det aktuella området till olika målgrupper. Du måste också ha förmåga att skapa goda relationer både när det gäller interna och externa kontakter. Du kommunicerar med lätthet i tal och skrift.

ÖVRIGT
Betyg/intyg och andra handlingar ska inte bifogas, utan kan medföras vid eventuell intervju.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. , upphör: Riksarkivet tillämpar 6 månaders provanställning.

Ersättning
Månadslön Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-03-08
Ange följande referens när du ansöker: 14-2015/2266
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Britt-Marie Östholm, Divisionschef 010-476 73 02
Torbjörn Hörnfeldt, Enhetschef 010-476 71 73

Facklig kontakt
Maud Almström Blom, SACO 010-476 71 05
Anna Forslund, ST 010-476 80 77

Företag
Riksarkivet

Adress
Riksarkivet
Box 125 41
10229 Stockholm

Kontorsadress
10229 Stockholm

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2178010

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Riksarkivet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Riksarkivet: