Riksarkivet söker Utredare
Riksarkivet / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Riksarkivet i Stockholm,
Tyresö,
Täby,
Uppsala,
Gotland eller i
hela Sverige Riksarkivet är en av Sveriges stora kulturmyndigheter, med uppgift att vara statlig förvaltningsmyndighet för arkivfrågor. Hos Riksarkivet bevaras framför allt statliga arkivhandlingar från medeltiden till i dag, men också handlingar från enskilda personer och organisationer. Riksarkivet har ett särskilt ansvar för den statliga arkivverksamheten och för arkivvården i Sverige. I uppdraget ingår tillsyn över de statliga myndigheternas arkivhantering. Genom att utveckla specifikationer för e-arkiv skapar Riksarkivet förutsättningar för att digitala handlingar ska bevaras för framtiden.
Publiceringsdatum2015-02-23ArbetsuppgifterDu är placerad vid Divisionen för offentlig informationshantering vars uppgift är att utveckla, utreda, normera och främja en god arkiv- och informationshantering i statlig förvaltning.
Inom Enheten för utveckling och e-förvaltning där tjänsten är placerad arbetar vi i första hand med frågor som stödjer förvaltningsutvecklingen. För närvarande är vi aktiva inom e-delegationens arbete, men hanterar även frågor som rör arkiv- och dokumenthantering i vidare mening. Enheten svarar för det generella regelverket för statliga myndigheter (allmänna och tekniska föreskrifter) samt främjandeverksamhet i form av kurser och vägledningar. Utvecklingsarbete bedrivs i frågor som har anknytning till Riksarkivets normering. Samverkan sker också med andra myndigheter som har ett övergripande ansvar för förvaltningens informationshantering.
Ett arbete har sedan den 1 juli 2014 påbörjats med uppbyggnad av en förvaltningsorganisation för utveckling och förvaltning av förvaltningsgemensamma specifikationer för e-arkiv (FGS:er). Tjänsten omfattar till en del samordning av FGS-arbetet och information om arbetet i skilda sammanhang. I övrigt innebär tjänsten deltagande i enhetens övriga verksamhet.
KvalifikationerDu bör ha arbetat några år inom offentlig förvaltning, gärna med e-förvaltningsfrågor. Om du har arbetat med verksamhetsutveckling är det en fördel. Du har kunskaper om samt intresse för att sätta dig in i det regelverk som styr förvaltningens informationshantering. Erfarenhet av projektledning är meriterande.
Du har en akademisk examen alternativt några års studier på högskolenivå. Du bör ha en studiebakgrund med ämnen av betydelse för enhetens verksamhet, exempelvis inom juridik eller statsvetenskap.
Du har lätt för att sammanfatta och förmedla information som rör det aktuella området till olika målgrupper. Du måste också ha förmåga att skapa goda relationer både när det gäller interna och externa kontakter. Du kommunicerar med lätthet i tal och skrift.
ÖVRIGT
Betyg/intyg och andra handlingar ska inte bifogas, utan kan medföras vid eventuell intervju.
Arbetstider och omfattningHeltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. , upphör: Riksarkivet tillämpar 6 månaders provanställning.
ErsättningMånadslön Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-03-08
Ange följande referens när du ansöker: 14-2015/2266
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktBritt-Marie Östholm, Divisionschef 010-476 73 02
Torbjörn Hörnfeldt, Enhetschef 010-476 71 73
Facklig kontaktMaud Almström Blom, SACO 010-476 71 05
Anna Forslund, ST 010-476 80 77
FöretagRiksarkivet
AdressRiksarkivet
Box 125 41
10229 Stockholm
Kontorsadress10229 Stockholm
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2178010
Observera att sista ansökningsdag har passerat.