Registratorer till rättsavdelningen i Göteborg

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Göteborg, Halmstad, Jönköping, Skövde, Eksjö eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift?
Vi söker registratorer till rättsavdelningen som vill vara med och utforma en ny nationell funktion vid informationsförvaltningen i Väst. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor att utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 33 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.

Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 800 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling.
Informationsförvaltningens huvudsakliga verksamhet består av att ta emot, diarieföra, arkivera, vårda och lämna ut handlingar. Den faktiska hanteringen av handlingar genom diarieföring och i arkiv utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättsenheter. Vidare ansvarar den centrala informationsförvaltningsenheten bland annat för registerutdrag, nationell skanning och expediering samt registervård av misstankeregistret och belastningsregistret.
Den 1 januari 2021 inrättades en ny nationell funktion vid rättsavdelningen. Funktionen ingår i informationsförvaltningen, och har sitt säte i Göteborg vid rättsenheten i Väst. Funktionen är under uppbyggnad och ska vara ett nationellt nav för att ta emot begäran och samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar vid Polismyndigheten. Registratorerna som arbetar vid den nya funktionen behöver tillsammans ha en bred kompetens inom samtliga meriterande områden.



Publiceringsdatum
2021-03-31

Arbetsuppgifter
Som registrator vid den nationella funktionen ingår du i Polismyndighetens nav för att diarieföra, bedöma, komplettera och fördela begäran om utlämnande av allmän handling. Uppdraget innebär att du kommer att ha mycket muntliga och skriftliga kontakter såväl med allmänheten som internt i myndigheten. Du behöver därför ha intresse för och vara professionell i dina kontakter. Viss sekretessprövning kommer att förekomma. I rollen förväntas du också att tillsammans med övriga medarbetare bidra till att följa upp och utveckla verksamheten och arbetsplatsen inom ansvarsområdet.


Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
• gymnasieexamen
• god arbetserfarenhet av elektroniskt ärende- och dokumenthanteringssystem
• mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
• goda kunskaper i Officepaketet

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• registratorsutbildning och/eller förvärvade erfarenheter som registrator, som arbetsgivaren bedömer likvärdiga
• erfarenhet av likande arbete inom offentlig förvaltning
• utbildning om sekretesslagstiftning, alternativt kunskap eller erfarenhet av ärenden som rör sekretess
• utbildning eller arbetserfarenhet om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och registratorsfunktionens ansvarsområden
• erfarenhet av brottsutredning och förundersökning
• erfarenhet av uppföljning och statistik
• erfarenhet av likande arbete inom polismyndigheten

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som gillar att arbeta såväl självständigt som i grupp. Att kunna axla rollen som registrator, i en arbetsmiljö som periodvis har hög arbetsbelastning, kräver att du har förmågan att prioritera och strukturera arbetsuppgifterna på ett grundligt sätt. Vidare förväntas du på egna initiativ inom givna ramar lösa de frågor som dyker upp och vi ser därför att du är lösningsorienterad. Uppdraget innebär att du behöver ha intresse av och vara professionell i dina kontakter med allmänheten, och i övrigt ha god förmåga att samverka både internt och externt.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.


ÖVRIGT
Placeringsort: Göteborg

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Flextid Tillsvidareanställning, tillträde: Enlig överenskommelse .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-04-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C52550/2021".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Arbetsplats
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Jobbnummer
5665270

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: